Israel Hayom

המצלמה ש"תלכוד" את המחבלים

במשטרה בוחנים תוכנית אבטחה חדשה ומקיפה שתכלול הצבה של מצלמות לזיהוי פנים ואמצעים נוספים לגילוי חומרי נפץ ● החשש: דאעש ינסה לבצע פיגוע באזור כדי להצית מלחמת דת

- איציק סבן ודניאל סיריוטי

במשטרה בוחנים בימים אלה תוכנית אבטחה חדשה בהר הבית, הכוללת שימוש באמצעים טכנולוגיים וויזואליים למגוון האיומים הקיימים במקום. בכירים במשטרה מזהירים שהסכנות בהר הבית אינן מופנות רק כלפי יש ראלים, אלא גם כלפי פלשתינים.

בכירים במשטרה אמרו אתמול כי "יש לא מעט תרחישים שמד ברים על כך שדאעש, או להבדיל מפגע יהודי, ינסו להצית מלחמת דת במזרח התיכון באמצעות פיגוע רב נפגעים בהר הבית. מי יתמודד עם התוצאה כשמודעים לאיום הזה ומפקירים אותו? זה חוסר אחריות".

במשטרה בוחנים בימים אלה סל של אמצעים טכנולוגיים שניתן יהיה באמצעותם לסכל ניסיונות להחדרת אמצעי לחימה אל ההר. בכירים במ שטרה אמרו כי השימוש במגנומטרים נתן מענה ראשון ומיידי לאחר הפיגוע שבו נהרגו שני שוטרי מג"ב.

"זה נותן כרגע מענה אבטחתי סביר", אמר אתמול קצין משטרה בכיר ל"ישראל היום". עם זאת, הק צין הבכיר הסתייג ואמר כי "אנחנו בוחנים פתרונות טכנולוגיים אחרים, וככל שאלו יימצאו נאמץ אותם. זה לוקח זמן".

בד בבד, בישראל הביעו חשש כי התמשכות המשבר בתקופה האחרונה סביב הר הבית עלולה לפגוע במרקם היחסים עם ירדן. כידוע, לממלכה האשמית מעמד מיוחד בכל הנוגע לנעשה בהר הבית.

ב"ישראל היום" פרסמנו בש בוע שעבר כי לאחר הפיגוע בהר הקימו ישראל וירדן מנגנון חשאי מיוחד שמטרתו לתאם את הצעדים שיינקטו בניסיון להחזיר את השקט הביטחוני לאזור.

ירושלים ועמאן החליטו שלא לצרף לפי שעה נציג פלשתיני ליוזמה. כעת, לאחר הפיגוע בחל מיש והחרפת ההפגנות והזעם בר חוב הערבי, מתחזק החשש בישראל כי שלטונות ירדן יתקשו להמשיך ולעמוד בלחץ הגובר וייאלצו לצמצם לפי שעה את שיתוף הפעולה.

"לא ניכנע לאיומים"

אחד האמצעים הוא שי מוש במצלמות לזיהוי פנים כדי לאתר מחבלים פוטנ ציאליים אם יצליחו להסתנן למתחם ההר. יצוין כי לפני הוצאה לפועל של פיגועים, מחבלים מגיעים למסגד אל אקצא כדי לערוך בו "תפילת טהרה". כך אירע לפני הפיגוע שבו נהרגה לוחמת מג"ב הדס מלכא ז"ל בשער שכם ולפני הפיגוע שאירע לפני כעשרה ימים שבו נהרגו שני שוטרי מג"ב. על כן, לטענת בכירים במשטרה, באמצעות שימוש במצלמות חכמות, ניתן לאתר מחבלים פוטנציאליי­ם בכני סות או ביציאות או על ההר.

גורמים במשטרה מסבירים כי מדובר באמצעי אבטח תי נוסף, שכן מצלמות מסוג זה יכולות לאתר רק חשודים במאגר המודיעיני של כוחות הביטחון ולא מפגעים בודדים.

אמצעי נוסף שנבחן בימים אלה הוא שימוש במריחנים, אמצעים טכנולוגיים לגילוי חומרי נפץ, ובאמצעי שיקוף מיוחדים שניתן באמצעותם לחשוף אמצעי לחימה ללא צורך בחיפוש ידני. עם זאת, לדברי בכירים במשטרה, כדי ליצור הרתעה למי שמתכ וונים להבריח אמצעי לחימה לתוך ההר, "אין כרגע תחליף למגנומטר, אך השימוש בו צריך להיות סלק טיבי". השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר אתמול כי "גלאי המת כות הם רק תירוץ. אסור לנו להיכנע לאיומים ולאלימות". בעקבות הצבת המגנומטרים הודיעה מועצת הליגה הערבית כי תתכנס לדיון חירום ביום רביעי. בליגה הערבית קראו לישראל לבטל את ההחלטה להציב מגנומט רים ואמרו כי "ישראל משחקת באש".

בתוך כך, במשטרה הביעו הסכמה לשחרר את גופות המחבלים שביצעו את הפיגוע בהר הבית, אך העמידו תנאים למשפחותיהם ובהם תשלום פיקדון של 75,000 ש', וללא נוכחות תקשורתית ופוליטיקאי­ם בהלוויות.

 ?? צילום: רויטרס ?? מתפללים מוסלמים מחוץ להר הבית
צילום: רויטרס מתפללים מוסלמים מחוץ להר הבית
 ?? צילום: רויטרס ?? כוחות משטרה, אתמול. "הסכנות רבות"
צילום: רויטרס כוחות משטרה, אתמול. "הסכנות רבות"
 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? מצלמת אבטחה
צילום: נעם ריבקין פנטון מצלמת אבטחה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel