Israel Hayom

מגיעים לעידן הלוחם הדיגיטלי בצה"ל

הטכנולגיה משתנה כל הזמן, ואיתה אתגרי הצבא ● בטור מיוחד מפרט קצין קשר ראשי את השינויים הצפויים ● "בעתיד הגדודים יישאו עימם מערכות שליטה מתוחכמות"

- תא"ל נתנאל )נתי( כהן קצין קשר ראשי

בעולם התקשוב מתרחשים שי נויים דרמטיים, הטכנולוגיה משתנה בקצב מסחרר והאתגר הוא לחזות באופן מדויק מה יהיה בעוד עשור. אנו יודעים כי שדה הקרב המו דרני מתבסס על היכולת הרשתית, שאותה בונה ומפעיל אגף התקשוב וההגנה בסייבר.

האתגרים המבצעיים בשדה הקרב כיום מצריכים שיתופי פעולה וקישו ריות בין ארגונית ובין זרועית ברמת דיוק גבוהה ובדפוסי זמן קצרים, ועל אחת כמה וכמה בשנים הבאות. הבשו רה המרכזית היא "מהפכת הידע בדרג הטקטי", שבמסגרתה כל המידע שקיים בצה"ל יהיה נגיש לכלל הדרגים, בדגש על הדרגים הטקטיים, בצורה קלה ויעילה. המהפכה, שעיקרה הקמת הרשת הדיגי טלית, תביא עימה את עידן הלוחם הדיגיטלי - לוחם טכנולוגי שיקבל את המידע הרלוונטי למתאר הלחימה שלו, ובד בבד ימקסם את היכולות הנמצאות במרחבו, כגון יכולות איסוף ואש מדויקת. אותה רשת דיגיטלית תנוע עם הכוחות ותהפוך את הענן התשתיתי לענן טקטי ש"ירוץ" עם הלוחם בשדה הקרב. בעתיד מפקדי הפלוגות והגדודים יישאו עימם מערכות שליטה ובקרה מתוחכמות, שיאפשרו הפעלת יכולות תקיפה ונטרול מטרות בשלט רחוק, בא מצעות תקשורת לוויין רחבת פס מת קדמת ומוצפנת. אנו עתידים לראות יותר יכולות לוויין שיבואו לידי ביטוי בטרמינלים ניידים, על גבי הלוחמים ועל כלי רכב, ואלו ייצרו רציפות ללא תלות במיקום או במזג אוויר. בעולם התקשורת הניידת נכנס הסלולר הצבאי החדש. כמו שאנו מצפים לראות טל פונים אישיים קלים, חזקים, עמידים ובטוחים, כך עמ לים אנשינו לפתח את דור הטלפונים הבא, שיחובר בקישור מהיר ללוויין ולרשת ויאפשר למפקד לנהל את יחידתו ואת פעילותו המבצעית ולהפוך את המכשיר לכלי מבצעי רלוונטי. במלאכת תכנון הקרב, ואולי אף בקרב עצמו, תשולב טכנולוגית המציאות הר בודה ,(AR) שתאפשר את שילוב הסמוי מן העין לתוך המציאות. אנו שואפים שהמפקד הלוחם בעוד כעשור, ואפי לו פחות, יוכל לנהל עם משקפי ה AR תהליך תכנון מבצעי תוך הדמיה תלת ממדית של שדה הקרב, זאת לצד שילוב מודיעין שיחדד את ההיערכות לאתגרי המחר. בין השינויים המרכזיים שנראה בעשור הבא בצה"ל, בדומה לעולם האז רחי, יתרחש המעבר לרשת דו כיוונית, שבה כל רכיב הוא צרכן של מידע מצד אחד וסנסור מידע מצד אחר. התקשורת המתקדמת בין הרכיבים והיכולות להח ליף ולאסוף מידע ‪,(Big Data)‬ בשילוב תהליכי בינה מלאכותית ,(AI) צפויות להוביל לאוטומציה בשדה הקרב הע תיד לבוא.

אנו יודעים בוודאות כי המערכה הבאה תהיה מורכבת יותר מקודמותיה, אך אני סמוך ובטוח שצה"ל יעמוד בחזית הלוחמה הטכנולוגית גם בעתיד הרחוק.

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? חיל קשר בפעולה
צילום: דובר צה"ל חיל קשר בפעולה
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel