Israel Hayom

האחריות על הכת"ף

הסוף לחוקים שאושרו ולא מיושמים או לשאילתות שמועברות לשרים ולא זוכות למענה? ● הכנסת הקימה יחידה מיוחדת, כת"ף שמה, שתפעל להגברת הפיקוח על משרדי הממשלה

- גדעון אלון

אחד התפקידים החשובים של הכנסת הוא לפקח ולב קר את פעילותם של משרדי הממשלה ומוסדות הציבור, אולם קשה לומר שבית המחוקקים ממלא תפקיד זה בהצלחה יתרה. שרי הממשלה )לפחות חלקם( נוהגים לזלזל בכנסת, עובדי מדינה בכירים מתחמקים מלהתייצב בפני ועדות הכנסת ולמסור להם את כל המידע שברשותם, השרים אינם מז דרזים להתקין תקנות שיאפשרו ליישם חוקים שהכנסת מחוקקת וגם להשיב על שאילתות שמוצגות על ידי הח"כים.

כדי להתמודד עם התופעה הזו, הח ליט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לנקוט ביוזמה ולהקים יחידה מיוחדת שתעסוק בתיאום פעולות הפיקוח של הכנסת על הממשלה. "אני סבור שנושא הפיקוח על הממשלה מצד הכנסת מחייב חיזוק", אומר אדלשטיין, "העובדה שהכנסת לעיתים איננה ממצה את יכולת הפיקוח שלה על הממשלה מביאה להיחלשות מעמדה. אני מאמין שהקמת היחידה הח דשה תהווה שינוי משמעותי ביחסי הכ נסת מול הממשלה ותוביל לחיזוקה של הכנסת מול הרשות המבצעת ולקידום היעילות של הפיקוח הפרלמנטרי. אני מייחס חשיבות רבה לנושא ובכוונתי ללוות אותו באופן אישי ולוודא שהוא מקבל את המקום הראוי לו".

לפני כשנה )ב 1 ביוני (2016 התרעם אדלשטיין במכתב לראש הממשלה על כך ששרי הממשלה נמנעים מהתקנת תקנות לצורך יישום חוקים שהכנסת מחוקקת וכתוצאה מכך חוקים רבים נשארים על הנייר כאות מתה.

במכתבו הזכיר אדלשטיין פנייה קו דמת שלו לראש הממשלה, בפברואר ,2014 שאליה צורפו 46 מקרים שבהם שרים לא עמדו בחובתם להתקין תקנות. כיום מגיע מספר החוקים שטרם הותקנו להם תקנות ל 51 )ראו מסגרת(.

אדלשטיין ציין כי בינתיים, גם מבקר המדינה התייחס לתופעה והצביע על חומרתה ועל הפגיעה הכרוכה בה. הווע דה לביקורת המדינה קיימה כמה דיונים בנושא, אבל לא חלה התקדמות משמ עותית. לדבריו, "הגיעה העת לשים קץ לתופעה נרחבת זו של אי התקנת תקנות על ידי שרי הממשלה, שאינה נוגעת רק לחקיקה פרטית אלא גם לחקיקה מטעם הממשלה, ומבקש כי תנחה את השרים הנוגעים בדבר להשלים בהקדם את ההליכים של התקנת התקנות בכל המקרים שקיימת חובה לעשות זאת ות קפיד בעתיד על השלמת חובת התקנה במועדים הקבועים בחוק".

רק לפני כשלושה חודשים, באפריל ,2017 אישרה הממשלה החלטה "לפעול לצמצום מספרן של תקנות שטרם הות קנו, להטיל על השרים להתקין את הת קנות בלוחות הזמנים שנקבעו ולהשלים עד סוף 2018 את התקנת כל התקנות".

בחודשים האחרונים התקיימו בוועדת הכנסת כמה דיונים בנושא זה כדי לבחון כיצד לחזק את הפיקוח של הכנסת על הממשלה. אדלשטיין אמר באחד הדיונים כי "בתחום הפיקוח על הממשלה, ניתן לעשות הרבה יותר והגיעה העת שה כנסת תיתן לכך דגש מיוחד, כמו גם תתמקצע, כפי שהתמקצענו בתחומים רבים אחרים".

מודל חדשני בעולם

הכנסת, כאמור, עברה ממילים למ עשים ולאחרונה הוקמה בכנסת יחידה מיוחדת שתפעל להגברת הפיקוח על משרדי הממשלה. מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' החליט להציב בראש היחידה החדשה את ד"ר שירלי אברמי, שניהלה במשך 11 שנים את מרכז המחקר והמי דע של הכנסת )המ.מ.מ( ולפני כן שי משה במשך שש שנים מנהלת ועדת העבודה והרווחה. היחידה תמנה בשלב הראשון חמישה תקנים.

אברמי אומרת כי היחידה שברא שה תעמוד ואשר תיקרא כת"ף )כנסת לתיאום פיקוח פרלמנטרי( היא חדשנית לא רק בארץ, אלא כנראה בכל העולם. בבדיקה שנעשתה לא נמצא בפרלמנטים אחרים מודל כזה שמרכז בידיו את כל פונקציות הפיקוח, דבר שמעיד שמדו בר במודל חדשני. לדבריה, "זה שנים מדברים בכנסת על חולשתם של כלי הפיקוח העומדים לרשות הכנסת מול הממשלה, אבל לא ננקטו פעולות של ממש בראייה רוחבית".

אברמי מציינת שבשלב הראשון בכ וונתה להיפגש עם ראשי הוועדות בכ נסת, מנהלי הוועדות, היועץ המשפטי ומזכירת הכנסת כדי לשמוע מהם כיצד לדעתם אפשר לחזק את הפיקוח על משרדי הממשלה. "לדעתי, כדי להשיג את המטרה עלינו קודם כל לשנות את מערכת היחסים בין הממשלה והכנסת", אומרת אברמי, "כלומר ליצור מערכת שמבוססת על מחויבות ושותפות וזה שינוי תרבותי. עלינו לחתור לכך של ממשלה יהיה רצון להיות חלק מהמהלך היצירתי הזה. גם כשהגעתי למ.מ.מ היו שהזהירו שאין לי שום סיכוי להצליח, היו קשיים במידת שיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה, אבל במרוצת השנים חל שיפור ניכר והיום הכל עובד נהדר".

כשהיא נשאלת בתוך כמה זמן יחול שינוי כלשהו בעומק הפיקוח של הכנ סת על הממשלה, היא אומרת כי "אני מקווה שבתוך חצי שנה נוכל להשלים את כל תהליך הלמידה ואיסוף המידע מהח"כים ומעובדי הכנסת ונדע במ דויק מהם הציפיות והצרכים שלהם, ואז נגבש את דרכי הפעולה מול הממשלה. אני מאמינה שבעוד שנה נחוש בשינוי וח"כים יאמרו שכלי הפיקוח שלהם יותר יעילים ואפקטיביים".

קשה שלא להתרשם שאברמי מודעת לכך שניצב בפניה אתגר לא פשוט, אך היא מתכוונת לעסוק בנושא בנחישות ואין ספק שהידע הרב והניסיון שצברה בשנות עבודתה בכנסת יסייעו לה בכך.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? אברמי. "עוד כשנה נחוש בשינוי"
צילום: אורן בן חקון אברמי. "עוד כשנה נחוש בשינוי"
 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? מליאת הכנסת. הפיקוח יעבוד?
צילום: נעם ריבקין פנטון מליאת הכנסת. הפיקוח יעבוד?
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel