Israel Hayom

"אני רוצה להיזכר כאלוף"

"לא לקחתי אליפויות אבל אני עובד כל יום כמו אלוף" ● "האתגר הגדול שלנו - להיות אטרקטיביים יותר" ● "אם לא יתייחסו אלי בכבוד אתם תראו את המזג היווני שלי" ● מאמן הפועל ירושלים, פוטיס קציקאריס, מתחמם לקראת העונה אצל האלופה

- רועי כהן

פוטיס קציקאריס הוא אדם של אנשים. כמעט בכל התייחסות שלו לכדורסל בפרט ובגישה לחיים בכלל, הוא מציין עד כמה הדינמיקה ומערכות היחסים בין בני האדם הן המ פתח להכל. בראיון ראשון מאז מונה למאמן הפועל ירושלים, הוא מדבר בפ תיחות על הקריירה שטרם המריאה, על האתגר שמצפה ועל פילוסופיית הכדורסל שלו, כשמבחינתו הכל מתנקז לדבר אחד: האנשים.

לקציקאריס יש מבטא יווני קל מתובל בצרידות ספרדית, זכר לשנותיו הרבות במדינה. את המראה הים תיכוני הקלא סי הוא משדרג עם משקפיים מסוגננים ושיער מוקפד, שגורמים לו להיראות צעיר בהרבה מ 50 שנותיו.

"הכדורסל הוא ספורט שבנוי על מע רכות יחסים", הוא פותח, "החומר האנו שי והסביבה שבה אני הולך לעבוד הם השיקול העיקרי בבחירת הקבוצות שלי. חשוב מאוד שהחזון שאתה חולק הוא אותו חזון שהאנשים סביבך יאמינו בו, כי בסופו של דבר, ברגעים קשים במה לך עונה, זה החוזק של האנשים שאיתך שמרים אותך למעלה וקדימה".

מה אתה יכול לספר לנו עליך כאדם, ואיך התכונות האלו משפיעות על הכ דורסל שלך?

"אני בחור אמוציונלי מאוד, ואני חי כל יום, כל אימון. אני תמיד אומר לש חקנים שלי שאני לא רוצה לבזבז שום אימון, אבל הפרודוקטיב­יות יכולה לבוא בהרבה דרכים, לא רק בעבודה מפרכת אלא בעיקר בחשיבה. אני מקדיש המון זמן להתמודדות עם החולשות של הש חקנים. ספר התרגילים שלי תמיד מש תנה בין קבוצה לקבוצה, אני מתאים את עצמי לתלכיד האנושי שסביבי כדי שב סוף הכל ייראה כמו ציור מרשים שכולם אוהבים להסתכל עליו.

"אני חסיד גדול של כדורסל דינמי ואסתטי, אני לא אובססיבי על ההגנה אבל רוצה לבנות קבוצה שתעמוד 'בכל מזג אוויר', כלומר שתוכל להגיב לכל סיטואציה, לפרוח בכל קצב משחק".

"אוהב את האתגר"

קריירת המשחק של קציקאריס לא היתה מזהירה. הוא נחשב לרכז דינמי ומהיר, אבל כזה שלוקה בקבלת ההח לטות. כך היה עד שפגש את קריסימיר צ'וצ'יץ' המנוח, הקרואטי שאימן אותו באא"ק אתונה. "הוא שינה לי את כל ההסתכלות על הכדורסל. כשחקן צעיר הייתי רכז משוגע, והוא שינה לי את המנטליות וגרם לי להסתכל על המשחק כמו מאמן, ובשנים האלו הבנתי שאני אהיה מאמן אחרי שאפרוש".

האדם השני שהשפיע על קציקאריס הוא דושאן איבקוביץ', שבחר ביווני הצעיר להיות עוזרו באא"ק בסוף שנות ה .90 "הוא לימד אותי המון, לא רק על כדורסל אלא איך לנהל קבוצת אנשים, איך להתמודד עם כוכבים, איך לנהל משברים ובעיקר איך להתכונן למשח קים - בזה הוא היה מספר .1 מה שאני מנסה לעשות היום זה לקחת את הבסיס שקיבלתי משניהם ולשלב בפנים דברים שבאים מהלב שלי".

אתה מגיע למועדון שזכה בשתי אליפויות בשלוש שנים, אך אתה מעו לם לא זכית בשום תואר. האם העובדה הזאת מוסיפה לחץ?

ניכר שהשאלה הזאת נוגעת בנקודה רגישה אצל קציקאריס, שלוקח נשימה עמוקה ופותח במונולוג: "לפני שלוש ארבע שנים הרגשתי לחץ עצום לזכות במשהו. שאלתי את עצמי למה זה לא הולך, וזה תסכל אותי. ודאי שאני חולם על הרגע הזה, אבל היום אני יכול לומר ברוגע שאני לא אובססיבי לגביו, כי אם תסתכל על הקבוצות שאימנתי, תראה שכולן היו קבוצות ברמת ביניים בלי

"לא אובססיבי לזכות בתואר. הייתי יכול ללכת לליגות קטנות ולקחת תארים, אבל העדפתי לאמן בספרד כי אני אוהב אתגרים"

גות קשות מאוד, כך שהיה קשה מאוד לזכות איתן.

"יכולתי ללכת לליגות קטנות ולקחת תארים, אבל העדפתי ללכת לליגה הספרדית, שהיא הכי קשה באירופה, כי אני אוהב את האתגר. לא לקחתי אליפויות, אבל אני עובד בכל יום כמו אלוף".

במהלך הראיון, שנערך בלובי המלון שבו התאכסן קציקאריס בביקור הקצר שלו בירושלים, מסכי הפלזמה בבר שידרו את תקציר מסיבת העיתונאים שערך. קציקאריס הסתכל, חייך, וזו היתה הז־ דמנות נהדרת לשאול אותו על הגישה שלו לתקשורת.

"אני מכבד את העבודה של כל אחד ומבין שהתקשורת היא חלק מהמשחק. לכל אחד יש את הזווית שלו על המשחק ואני לא אכנס לוויכוחים אישיים עם אף אחד. אין לי חברים עיתונאים כמו שיש לכל מאמן ביוון, אולי בגלל זה לא אוהבים אותי שם יותר מדי. אני לא אבקש שיקריאו לי מה נכתב עלינו, כי זה רק מפריע. אני אענה על כל השאלות הקשות, אבל אם לא יתייחסו אלי בכבוד וירצו להתגרות בי, אתם תראו את המזג היווני שלי".

הסגל הנוכחי בירושלים הביא הישגים אבל הכדורסל היה לעיתים קשה לצפייה. איך אתה מתכנן מצד אחד לשמור על ההישגים ומצד שני לשחק כדורסל אטרקטיבי?

"זה האתגר הגדול. להיות דינמיים יותר, אטרקטיביים יותר. אצטרך לשכנע את השחקנים שהם יכולים לנצח בעוד סגנון ובעוד שיטה, ואין לי ספק שזה יכול לעבוד".

אשתקד הקבוצה הפסידה 14 פעמים, וחלק גדול מזה היה בגלל המחשבה לרכז מאמץ באירופה וכי יש המון זמן לתקן בליגה. זה יקרה גם השנה?

"כמו כל קבוצה בעולם, אנחנו נפסיד משחקים. אבל יש משחקים שאתה מפסיד בדרך מטופשת ואת זה אני לא מוכן לקבל. לא תהיה לי אסטרטגיה שבה אני אוותר על משחק אחד כדי לנצח באחר. אנחנו בונים סגל עמוק שיוכל לשחק היטב בשתי המסגרות. יהיו נפילות, אבל להעדיף מסגרת אחת על פני אחרת? זה לא יושב לי בראש".

הקו הקדמי עדיין לא הושלם, אבל איזה סוג שחקנים תרצה לראות שם?

"אני אוהב שחקנים שיכולים לשחק לפחות בשתי עמדות ויכולים לתת מענה בשני צידי המגרש. אני רוצה שהפורוורד שיגיע יוכל לשחק בעמדות ,4-3 והוא חייב לקלוע לפחות ב־%04 משלוש כדי לרווח את המשחק. אני רוצה שהסנטר שלי יוכל לשחק גם בעמדה 4 ושיהיו לו יכולות פוסט־אפ טובות. אני מודע גם לעניין הגיל היחסית מבוגר של הסגל הקיים, אז אני מקווה שהשחקנים שנביא יהיו צעירים יותר".

האם העונה הזאת תצליח סוף־סוף להוריד את הקוף מהגב?

קציקאריס צוחק: "בשביל זה אני עובד בכל יום. אני מקווה שהקבוצה תיכנס לי לדם ולנשמה, ואני רוצה ומקווה להיזכר כאלוף".

 ??  ??
 ?? צילום: יהונתן שאול ?? קציקאריס. "מקווה שהשחקנים שנביא יהיו צעירים יותר עם רגליים טריות"
צילום: יהונתן שאול קציקאריס. "מקווה שהשחקנים שנביא יהיו צעירים יותר עם רגליים טריות"
 ?? צילום: אלן שיבר ?? ג'רלס וסטודמאייר. ירושלים תשחק מהיר יותר העונה?
צילום: אלן שיבר ג'רלס וסטודמאייר. ירושלים תשחק מהיר יותר העונה?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel