Israel Hayom

סידורי אבטחה שבו בשלום

בתום 30 שעות מורטות עצבים, חצו בבטחה בשעת לילה את הגבול לישראל אנשי שגרירות ישראל בעמאן בכך הגיע לסיומו המשבר החריף בין המדינות, שהחל כשמאבטח בשגרירות ירה בשני ירדנים, לאחר שאחד מהם דקר אותו

- דניאל סיריוטי, עמאן ושלמה צזנה בהכנת הידיעה השתתף ארז לין

יותר מיממה חלפה מהרגע מורט העצבים, כשמאבטח בשגרירות הישראלית בעמאן פתח באש לעבר צעיר ירדני שדקר אותו במברג, תקרית שהסתיימה במות הדוקר ובעל הדירה שנקלע לקו האש. יממה של מתח בין שתי מדינות, שלא ידעו כמותו זה שנים.

אמש, סמוך לחצות, הגיע המשבר לסיומו, כשאנשי שגרירות ישראל בירדן, בראשות השגרירה עינת שלאין, שבו לישראל דרך מעבר אלנבי. בין אנשי הצוות היה גם איש האבטחה, אשר נפצע בפיגוע הדקירה בעמאן.

"לכל השליחים שלום", נמסר ממשרד החוץ, שציין כי הם שוחחו עם רה"מ בנימין נתניהו בטלפון.

שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק, שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן, ששיאו בשיחת טלפון שקיימו בשעות הערב רה"מ נתניהו ומלך ירדן עבדאללה.

במהלך השיחה דרש עבדאללה מנתניהו את הסרתם של גלאי המתכות, שישראל הציבה בהר הבית אחרי הפיגוע שהיה במקום, ובתמורה הבטיח כי המאבטח הישראלי יורשה לצאת מעמאן בבטחה לצורך קבלת טיפול רפואי. בדרג המדיני הסבירו כי השיחה היא תוצר של מהלך נסיבתי, שהביא לפתרון של שתי הסוגיות באותו הזמן. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בין ישראל לירדן התנהלו מגעים באווירה של שיתוף פעולה, וכי לא היתה דרישה ירדנית לכרוך את שובו של המאבטח בהסרת המגנומטרים.

קודם לשיחת המנהיגים, הלהבות עלו לגובה רב, כאשר ישראל דרשה להוציא את המאבטח הפצוע, הנצור בשגרירות בעמאן, ולהעבירו לגשר אלנבי ומשם במסוק לבית חולים בירושלים. שר הפנים הירדני התנגד ואף הוציא צו מיוחד האוסר את יציאתו של המאבטח מירדן. לדברי גורם ביטחוני בעמאן, דרשו הירדנים כי הישראלים ימסרו את גרסתם לאירוע, בהתאם לחוק הירדני. "עם כל הכבוד לאמנות הדיפלומטיו­ת, מדובר ב 2 אזרחים ירדנים שנורו ונהרגו", אמר הגורם, "הדגשנו שלא מדובר במעצר או חקירה. אנחנו צריכים לתת תשובות למשפחות ההרוגים".

אחרי שישראל סירבה למהלך, הגיבו גורמים בכירים במערכת הביטחון בירדן בשיחה עם ל"ישראל היום" כי "למרבה הצער, ישראל מתנהגת כמי שקובעת את החוקים ולא מכבדת את החוק הירדני ולזה לא נסכים. ישראל תישא באחריות מלאה במידה והאירוע אכן יתפתח לכדי משבר דיפלומטי".

במקביל, לדברי אותם גורמים, בירדן הביעו חשש כי ישראל מנסה למלט את אנשיה מהמתחם, ולפיכך תוגברו הכוחות סביבו. עם זאת, הדגיש הגורם כי אילו הירדנים לא היו מכבדים את הקוד הדיפלומטי, כוחות הביטחון המקומיים היו פושטים על מתחם השגרירות ועוצרים את מי שדרוש לחקירה.

במסגרת מאמצי הפשרה שקדמו לשיחת מנהיגי המדינות, יצא לירדן ראש השב"כ, נדב ארגמן. אחרי כמה שעות דיווח לרה"מ ולראשי מערכת הביטחון. כמה שעות אחר כך, הגיע לישראל השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט - ויחד עם שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הם נועדו עם ראש הממשלה, לאחר שהיו בקשר עם עבדאללה מלך ירדן. השניים התגייסו לפתרון המשבר בירדן ובהר הבית. מהבית הלבן נמסר אמש כי גרינבלט מתכוון להמשיך ולקיים שיחות גם בעמאן.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אתמול התייעצויות בדלתיים סגורות עקב ההתפתחויות המדיניות.

במהלך היום אמר נתניהו: "אנחנו מנהלים את המגעים בנתיבים מגוונים במטרה אחת - לסיים את האירוע ולהביא את האנשים שלנו לארץ. אנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות".

 ??  ??
 ??  ?? נתניהו ועבדאללה
נתניהו ועבדאללה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel