Israel Hayom

לא מסבירים פנים: "אתם הישראלים רק רוצים לייהד את אל אקצא"

השיחות עם תושבי עמאן לא מותירות ספק: ישראלים לא רצויים כאן ● כאשר ישראל מוזכרת, מבטי השנאה מתגלים: "אתם כוח כובש" ● שליחנו עם תמונת מצב מדאיגה מהממלכה האשמית

- דניאל סיריוטי עמאן

ממלכת ירדן אינה מאירה פניה לישראלים בימים אלה. השלכות המשבר שהיה בשגרירות ישראל בעמאן ניכרות היטב. היר דנים, שגם בימים כתיקונם אינם מסבירי פנים לתייר הישראלי, נראים בימים אלה חמורי סבר, קרים ומנוכרים כבר בעמדות הבידוק במעבר הגבול בבית שאן.

בעוד מעט התיירים שאינם יש ראלים עברו לצד הירדני במהירות וללא שום עיכובים, נאלצו בעלי הדרכון הישראלים שביקשו להיכנס לממלכה להמתין שעות על גבי שעות להנפקת אישור הכניסה לע מאן. "אנחנו אוהבים תיירים, אבל לא ישראלים", אומר לנו עיסא, שקולו יכול לשמש מדגם מקומי להבנת הלך הרוח ברחוב הירדני בעקבות משבר השגרירות. לדבריו, "אתם הישראלים חושבים רק איך להשפיל את המוסלמים ואיך אתם מנכסים לעצמכם את הר הבית והמ קומות הקדושים בירושלים. אין לכם זכות בהר הבית. אתם כוח כובש ודי נו של שטח כבוש שיחזור לבעליו".

מבחינת הירדני הממוצע, הפיגוע שביצעו שלושה תושבי אום אל פחם בהר הבית היה רק תירוץ עבור יש ראל לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית. "ישראל פוגעת ברגשות המוסלמים, אז מה הפלא שהתגובה היא פיגו עים?", אומר לי שוטר ירדני שמו צב סמוך לשגרירות ישראל הנצו רה. מבחינתו הפיגוע בחלמיש היה "תגובה טבעית לפשעים של ישראל. אתם הורגים נשים, ילדים וקשישים פלשתינים בכל יום. המתנחלים גזלו אדמות פרטיות של פלשתינים. הם רוצים לחיות בביטחון? שיעזבו את האדמות של פלשתין. ההתנחלויות הם כמו מחלת סרטן. אם לא יהר גו את המחלה היא תשלח גרורות ותתפשט".

התקרית בעמאן רק הגדישה את הסאה ברחוב הירדני, אשר ברובו חושב כי יש לבטל את הסכם הש לום עם ישראל. "זה לא שלום. זה רק אינטרסים", אומר עטאף, תושב אחד הפרברים של הבירה עמאן, שהגיע לקחת חלק בהפגנה של מוסלמים סלפים, שקראו לגרש מהממלכה את סגל השגרירות הישראלית ולבטל את הסכם השלום עם ישראל. לד בריו, "איש של השגרירות הישרא לית רצח שני אזרחים ירדנים. הוא טוען להגנתו שמדובר בהגנה עצ מית, אבל מסרב למסור אפילו עדות. ככה לא נוהגים ידידים. ככה מת נהגים אויבים. אני חושב שההחלטה למנוע ממנו לצאת מירדן היא נכונה וצודקת. צריך לעצור אותו לאל תר ולהעמיד אותו לדין, ואם יימצא אשם להוציא אותו להורג".

הזעם ברחוב הירדני מורגש כמעט בכל פינה בממלכה, ואפילו פקיד במלון ביקש מאיתנו בפנים חמורות סבר להימנע מלשוחח בעברית ולא להבליט את היותנו ישראלים. לד ברי אחד מהאנשים שאנחנו פוגשים ברחוב: "ירדן היא מדינה מסבירת פנים, ואנחנו מקבלים אתכם כאן כי זו המסורת שלנו והכבוד שלנו של הכנסת אורחים. אבל אני לא חייב להיות חבר שלכם ואני לא חבר שלכם. ישראלים לא רצויים כאן. לא בזמנים הללו שאתם מנסים לטשטש כל זהות ושייכות ערבית ואסלאמית בירושלים ובמקומות הקדושים. המ טרה שלכם היא אחת - לייהד את ירושלים ואת אל אקצא, ואנחנו לא נרשה שזה יקרה".

חרף הזעם בירדן, שמענו גם קו לות אחרים, הגיוניים יותר. "צריך לפתור את המשבר מה שיותר מהר", אומר לנו אבו סעיד, בעל חנות מזכרות בעמאן, "הקבוצות של התיירים הישראלים עשו לנו פרנסה טובה בשנים הראשונות של הסכם השלום, אבל מספר התיירים מישראל מתמעט. גם ישראל וגם ירדן צריכים למצוא שפה משותפת לפתור את המשבר בשגרירות. אבי שנולד וגדל ביפו עד 1948 סיפר לנו תמיד שהיהודים חכמים. החכמה והערמומיות שלכם זה מה שהציל אותכם במשך אלפי שנים. איפה החכמה הזו עכשיו כשצריך אותה. במקום לפתור את הבעיה אתם רק מחמירים אותה".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? תפילה בירדן על רקע המתיחות בהר הבית
צילום: אי.אף.פי תפילה בירדן על רקע המתיחות בהר הבית
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel