Israel Hayom

התקרית בעמאן: בן 17 עם מברג הצית סכסוך מדיני

לעת ערב ביום ראשון הגיע הצעיר הירדני למתחם המגורים של המאבטח הישראלי ודקר אותו ● המאבטח ירה - וחיסל את הנער ● בעיתוי רגיש, הפך האירוע הנקודתי לסכסוך בין המדינות

- דניאל סיריוטי שליח "ישראל היום" לירדן בהכנת הידיעה השתתף שלמה צזנה

המשבר שהגיע אמש לסיומו, החל בערב יום ראשון, כשצעיר ירדני בן 17 איים להצית משבר מדיני בין ישראל לירדן. התוקף, מוחמד זכריא אל ג'וואודה, היה עובד קבלן של השגרירות הישראלית בעמאן, שנהג לבצע תיקונים בבתי המגורים של העובדים.

שלשום, משהגיע למתחם המגורים של המאבטח הישראלי, החל הצעיר לדקור אותו במברג שהיה בידו ופצע אותו בפלג גופו העליון. המאבטח, בתגובה, שלף את נשקו וירה לעברו. כתוצאה מהירי מת התוקף הצעיר ונפצע בעל הבית הירדני. כעבור זמן קצר גם הוא מת מפצעיו.

על פי דיווחים מירדן, האירוע הסלים לאחר שאנשי המודיעין והביטחון הירדנים שהגיעו לזירה דרשו כי המאבטח יועבר לידיהם לצורך גביית גרסתו לאירוע וכן הצהרה. לדברי גורם ביטחוני במדינה, אנשי המודיעין הכללי הירדני אף הציעו כי איש השגרירות שנפצע יאושפז בבית חולים בירדן, ובמהלך אשפוזו יגבו ממנו עדות. השגרירות הישראלית סירבה גם לכך, וביקשה להעביר את הפצוע לטיפול בישראל.

הגורם סיפר עוד כי אנשי המודיעין הכללי בירדן הגיעו למתחם המגורים של השגרירות מלווים בחיילים שכיתרו את השגרירות. זאת, מאחר שעלה חשד כי ישראל תנסה למלט את המאבטח שהרג את האזרח הירדני מהמתחם, וכן בשל חשש מפני עימותים. עם זאת, הדגיש הבכיר כי לכוחות הצבא והמודיעין הירדניים לא היתה בשום שלב כוונה לפשוט על מתחם המגורים. לדבריו, "גם את גופת ההרוג מסרו לנו אנשי השגרירות הישראלים בזמן שאנשינו המתינו בחוץ".

במשרד החוץ החליטו להשאיר בשגרירות רק צוות מצומצם ולפנות את מרבית הדיירים. דבר המקרה נאסר בפרסום על ידי הצנזורה, לבקשת גורמי הממשל והביטחון שעסקו בכך, למשך 12 שעות, ופורסם בישראל רק ביום שני בשעה שש וחצי בבוקר.

בתוך כך, אביו של התוקף אל ג'וואודה התראיין לכלי התקשורת הירדנים, והכחיש בתוקף את הטענות, שלפיהן בנו ניסה לבצע פיגוע. האב, במקור פלשתיני יליד חברון, סיפר על בנו: "הוא עבד איתי בחופשת הקיץ בהתקנת רהיטים, ומעולם לא דיבר על ג׳יהאד או השתייך לארגוני טרור. הוא בסך הכול הגיע לדירה להתקין רהיטים". לדבריו, "אני לא יודע מה בדיוק קרה שם. אמרו לי שהבן שלי נפצע בתקרית שהיתה בשגרירות ושהוא בבית חולים. עברתי בין כמה בתי חולים בחיפוש אחריו ולא מצאתי אותו, ואז הודיעו לי בתחנת המשטרה שהוא נהרג". האב הכריז כי "מבחינתנו, הבן שלנו מת כשאהיד, ואנחנו דורשים מהמלך ומרשויות החוק בירדן להגיע לחקר האמת ולהעמיד לדין את מי שאחראי לרצח הבן שלי". קרוב משפחתו של התוקף הוסיף ואמר: "נשיג את זכויותינו, הפושע יוצא להורג".

על פי גורם ביטחוני בירדן, הכוחות הירדנים הגיעו למתחם בשל חשד כי ישראל תנסה למלט את המאבטח מהמתחם, וכן בשל חשש מעימותים

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? חיילים ירדנים סמוך לשגרירות בעמאן
צילום: אי.אף.פי חיילים ירדנים סמוך לשגרירות בעמאן
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? אביו של הצעיר בהלווייתו
צילום: אי.פי.אי אביו של הצעיר בהלווייתו
 ?? צילום: רויטרס ?? מכתרים את השגרירות הישראלית
צילום: רויטרס מכתרים את השגרירות הישראלית
 ??  ?? התוקף אל ג'וואודה
התוקף אל ג'וואודה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel