Israel Hayom

לשחרר לחץ בתבונה, נוכח המציאות

- ד"ר גבי אביטל

ש תי דרכים קיימות לפתיחת סיר לחץ. בראשונה מסו בבים את ידית המכסה בבת אחת, וקרוב לוודאי שה מכסה יטוס לאי שם. בשנייה מווסתים את יציאת הלחץ והאדים בהדרגה והמכסה ייפתח כראוי, ללא נזק. במציאות שנוצרה במזרח התיכון בכלל וביהודה ושומרון בפרט במשך עשרות שנים, ואשר "מתודלקת" באופן מלאכותי בחצי היובל האחרון, הדרך הראשונה להורדת מתח ולהקטנת האלימות הבאה מצד אחד בלבד, אינה מעשית.

אמנם ההיסטוריה עשירה באירועים שבהם תהליכים נח תכו בבת אחת דוגמת הקשר הגורדי, שבירת הלוחות על ידי משה רבנו, אלא שגם אם היה מצב שכזה בעבר, למשל שליטה מוחלטת על הר הבית מייד עם הנפת הדגל על ידי מוטה גור, המצב הוא בלתי הפיך, ולכן יש לפתוח את סיר הלחץ באיטיות ובזהירות.

ובניגוד לדעת "מומחים", יש להמעיט בכותרות "בומב סטיות" כאילו מלחמת עולם מתרגשת ובאה עלינו. פתיחת סיר הלחץ בהדרגתיות לא יכולה להיות מלווה בכותרות המצפות שתהיינה מהומות, בחדשות האמורות להגשים את עצמן חלילה. ההחלטה להציב מגנומטרים בכניסה להר הבית התקבלה בטרם הרצח המתועב בחלמיש. הקישור השקרי בין הצבת אמצעי הבידוק לבין הרצח בחלמיש לוקה בעיוות המציאות באופן המחמיר את הסיכוי להורדת המתח. יש די אנשים המעוניינים במלחמה מתמדת, בסכסוך בועט ונושך גם אם אין לו תוחלת לימים ארוכים ולעתיד הלא רחוק.

פתיחה נכונה של סיר הלחץ מחייבת גם ידיעת האמת ואמירתה, מפני שהקשר בין הרצח בחלמיש לבין המגנומטר רק מחזק את מי שבטוח שאין שום קשר בין היהודים לבין הר הבית ושאין שום קשר בין יהודים לבין הזכות לחיות בלי פחד הכדור, הסכין או הטיל.

הרוח הגבית שנותנים בעלי דעה בישראל לטרור היא חמורה עד כדי כך שאין מילים לתיאור חוץ מהתואר הנל ווה ליוספוס פלביוס מהמרד הגדול. קשה לומר זאת, אבל אם כולנו באותה סירה ובאותו מקום רועש וגועש לעיתים קרובות, אז אין מקום להתססה מכוונת של מבצעי הטרור ושולחיהם. ואין כל קשר לדעה הפוליטית. הסיר רותח היום ויש לצננו או לפתוח את המכסה בסבלנות.

האמצעים האמורים להינקט על ידי משטרת ישראל נתונים בידיה. הבידוק הפך להיות עניין מרכזי ללא שום הצדקה. מניעת הטרור היא המטרה ולא השיטה. הוויכוח הוסט כדי לשכוח הלכה למעשה את העבודה שאילו שוטרי מג"ב לא היו פועלים בנחישות בהר הבית, היה יכול להיות רע ומר. התבצרות של מחבלים עם נשק חם במסגד יכולה להיות מתכון לתבערה ללא סוף. לפעמים צריך גם להתעקש כדי למנוע את הפיגוע הבא. בדרך לשחרור הלחץ סופית.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel