Israel Hayom

אחרי שרוקן מתוכן בבג"ץ - חוק החרם יחזור לכנסת

החוק, שבג"ץ קבע כי לא יחול ללא הוכחת נזק, גובש מחדש על ידי ח"כ יואב קיש והשר גלעד ארדן ● מעודדי חרם ייחשפו לתביעה של עד חצי מיליון ש' ● ארדן: "פעילי החרם חייבים להבין שיש מחיר" ● קיש: "חובתנו לפעול למיגור התופעה"

- מתי טוכפלד

חוק החרם, שאושר בכנסת ה 18 אולם רוקן מתוכנו על ידי בג"ץ בעקבות עתירה בנושא, יובא לאישור הכנסת מחדש, כך נודע ל"ישראל היום".

מי שיזם את החוק מחדש הוא ח"כ יואב קיש )הליכוד(, שגיבש אותו יחד עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ובקרוב יניח את הצעת החוק על שו לחן הכנסת. על פי הצעת החוק של קיש, מי שיעודד חרם על ישראל יהיה חשוף לתביעה בסך 100 אלף שק לים ללא הוכחת נזק. במידה שהחרם יביא לנזק כספי ממשי, יוכל הני זוק לתבוע עד חצי מיליון שקלים ממעודד החרם.

על פי חוק החרם המקורי, שאותו יזם בזמנו ח"כ זאב אלקין ואושר כאמור סופית בכנסת אולם בעקבות עתירה לבג"ץ רוקן מכל תוכן, קבע כי גוף או אדם המעודדים חרם מכל סוג שהוא על ישראל או על מוסדות ואישים ישראליים בשל היותם יש ראלים - יהיה חשוף לתביעה כספית. בנוסף קבע החוק כי ניתן יהיה לתבוע את מי שקורא לחרם לא רק בתביעת נזיקין, אלא להטיל עליו גם עונש כספי. החוק לא קבע תקרה לגובה התביעה, מה שהביא את בג"ץ, לק בוע כי החוק אינו יכול לחול באופן שבו נקבע אלא רק על מי שיוכיח נזק כספי ממשי שנגרם לו כתוצאה מהקריאה לחרם. היות שכמעט ולא קיים מצב שבו ניתן להוכיח שווי נזק בשל קריאה לחרם - רוקן למעשה החוק מתוכן. בשנים שעברו מאז אישור החוק ועד היום לא הוגשה אף תביעה, למרות מאות המקרים בהם גו פים ואנשים עודדו חרם על ישראל וישראלים.

כעת, אחרי הכנה משפ טית מדוקדקת של החוק שאותה הכינה עו"ד יפעה סגל, מנהלת הפו רום המשפטי הבינלאומי, תוקן החוק החדש והותאם להערות בג"ץ. על פי הצעת החוק, כל אדם שנפגע כתוצאה מקריאה לחרם בשל היותו ישראלי יוכל לתבוע את הקורא לחרם על סך של מאה אלף שקלים ללא צורך בהוכחת נזק. במידה שניתן יהיה לא מוד את הנזק מבחינה כספית, תוכל התביעה להגיע עד סך של חצי מי ליון שקלים. בנוסף, הקנס העונשי שנקבע בחוק המקורי בוטל. לאחר אישור החוק, שיונח בקרוב על שולחן הכנסת, יהיו חשופים כל ארגוני השמאל הקו ראים או מעודדים חרם תרבותי, אקדמי וכלכ לי על ישראל לתביעות משפטיות באופן מיידי. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי "פעילי החרם המרכ זיים, שמקדישים את כל זמנם לפגוע קשות באזרחי ישראל ופועלים גם לפגיעה כלכלית, חייבים להבין שאנו נגבה מחיר מהם. המדיניות שלי היא להעביר להם מסר חד - לפעילות שלהם כנגד מדינת ישראל יהיה גם מחיר כלכלי עבורם".

יוזם החוק, ח"כ יואב קיש, אמר כי "התיקון יעניק כלים אמיתיים לה תמודדות עם הפועלים להטלת חרם על מדינת ישראל וייתן שיניים לחוק החרם המקורי שבג"ץ רוקן מתוכנו. לנוכח הפעילות הגוברת של תנועת ה BDS ותנועות אחרות, הפועלות להטלת חרם על מדינת ישראל, חו בתנו לפעול למיגור התופעה ולפגוע במאמצים של אלו הפועלים נגדנו".

עו"ד יפעה סגל הוסיפה כי "אנח נו מתחילים היום תהליך של תיקון עוול גדול שנמשך שנים. בעוד תנו עת החרם על ישראל תופסת תאוצה בעולם, גדלה איתה גם ההבנה היש ראלית בנוגע לחומרת האיום וחשי בות המאבק. מטרת החוק הזה היא לתקן את העוול, לאפשר לנפגעים להיפרע מהקוראים לחרם ולהרתיע את המחרימים".

 ??  ?? ח"כ יואב קיש
ח"כ יואב קיש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel