Israel Hayom

עמאן ביום שאחרי המשבר: השגרירות ריקה, הרחוב זועם

אלפי מפגינים יצאו לרחובות של בירת ירדן ודרשו להעמיד לדין את המאבטח ● חברי פרלמנט נטשו את המליאה במחאה על יציאתו לישראל ● יחסים במבחן

- דניאל סיריוטי עמאן

מי שעבר אתמול ברחוב מאיסלון היוקרתי ברובע רביע המפואר המוביל למתחם שגרירות ישראל בעמאן, לא היה מנחש איזו דרמה התחוללה שם בימים האחרונים בעקבות התקרית שבה ירה מאבטח ישראלי בשני אזרחים ירדנים במהלך ניסיון פיגוע. מתחם השגרירות שפונה מיושביו שעות ספורות קודם לכן, נראה שומם.

"אף אחד לא יכול להיכנס לשגרירות, גם לא אזרחים ישראלים", אמר לי קצין במשמר הגבול הירדני עת הגעתי למחסום בפתח המתחם, "השגרירות ריקה מאדם ואין פה עם מי לדבר כרגע".

הרחוב הירדני לא הסתיר את אכזבתו מהאופן שבו הסתיים המשבר מול ישראל ובוודאי מיציאתו של המאבטח הישראלי מגבולות הממלכה. המהלך עורר את חמתם של עשרות חברי פרלמנט ירדנים שנטשו בזעם את כינוס הבוקר לאות מחאה. גם דברי שר החוץ הירדני שהכחיש מכל וכל קשר יציאת המאבטח להסרת המגנומטרים לא הרגיעו את הרוחות. "אין קשר בין הדברים", אמר השר, "ירדן לא סוגרת עסקאות או מבצעת מו"מ בכל הקשור להרג של אזרחים ירדנים".

הרחוב לא נרגע. אלפי מוסלמים, רבים מהם סלאפים, הפגינו במרכז עמאן וזעמו על יציאת המאבטח. "שוב כפי שקורה פעם אחר פעם ירדן נכנעת לתכתיבים של ישראל רק שהפעם דם השאהידים הירדנים שנרצחו היו כמטבע ששימש לסחר חליפין", אמר אחד המפגינים. מפגינים נוספים זעקו: "דם אזרחים ירדנים תמורת מגנומטרים".

העובדה שבכיכר שבה הפגינו אלפי הסלאפים נכחו עשרות אנשי המודיעין המסכל הירדני הביאה רבים מהמפגינים להקפיד שלא למתוח ביקורת כנגד המלך עבדאללה ומשפחת המלוכה הירדנית. במקום זאת, בחרו המפגינים הסלאפים להפנות את זעמם אל עבר חברי הפרלמנט הירדני שבימים אלה נמצא במערכת בחירות. "חברי הפרלמנט שהם הנציגים שלנו ואמורים לייצג את הציבור ודעתו יודעים רק לדבר", אמרו בכעס כמה מפגינים, "מה עוזר לנו שחברי הפרלמנט נוטשים ישיבות או חותמים על הצהרות? הם עושים רעש רק כדי לקבל שוב את קולות הבוחרים במקום לפעול נגד ההחלטה הלא חכמה לאפשר למי שרצח בדם קר נער בן 17 ואזרח ירדני נוסף לצאת מירדן מבלי שישלם על מעשיו ופשעיו".

"חייבים לכבד הסכמים"

מנגד, היו גם בציבור הירדני מי שאמרו כי ההחלטה לסיים את המשבר ולאפשר את יציאת המאבטח הישראלי מתחומי הממלכה, היתה החלטה נבונה. "אני לא חושב שיש קשר בין ארועי הר הבית וההחלטה להיענות לדרישה להסיר את המגנומטרים ליציאתו של המאבטח הישראלי", אמר ל"ישראל היום" בעליו של מרכז מסחרי גדול.

בעלי המרכז, שממוקם בסמוך לשגרירות ישראל, הוסיף: "מה היינו עושים אילו אירוע דומה היה מתרחש מחר או בעוד שנה גם בשגרירות זרה אחרת? גם במקרה הזה היינו מבקשים לעצור לחקור ולהעמיד לדין? ירדן חתומה על אמנה דיפלומטית כלל עולמית שמתייחסת לארועים מעין אלה וצריך לכבד את ההחלטה של ירדן לחתום על האמנה עם כל הצער והכאב שבדבר. אסור לנו להיתפס כמדינה שאינה מכבדת אמנות".

 ??  ?? הדרמה בפרלמנט הירדני, אתמול
הדרמה בפרלמנט הירדני, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel