Israel Hayom

מיליון אזרח

מסמך משטרתי חושף: יותר ממיליון אזרחים אוחזים ברישומים משטרתיים, אף שמעולם לא הועמדו לדין פלילי 2.2 מיליון תיקים נסגרו - 1,056 מתוכם בשל חוסר אשמה 1,098,480 תיקים נסגרו מחוסר ראיות המשטרה: "כל חקירה נועדה לחתור לאמת"

- איציק סבן

ל 1 מתוך 8 אזרחים ישראליים יש רישומים משטרתיים - הנתון המפתיע נחשף במסמך של המשטרה, שתוכנו הגיע לידי "יש ראל היום". 1,020,359 אזרחי ישראל נמצאים כיום ברישומים הפנימיים של המשטרה, אף שמעולם לא הוע מדו לדין פלילי. אולם, בשל עילת סגירת התיק נגדם, שמם נותר במאגר המשטרתי.

מהמסמך עולה עוד כי בסך הכול נסגרו 2,232,009 תיקים, שבהם אוח זים כאמור למעלה ממיליון אזרחים. רק 1,056 תיקים מתוכם נסגרו בעילה של חוסר אשמה.

מספר האזרחים שלחובתם רישום פלילי עומד על .463,858 לחובת כמ חצית מהם (206,653) קיים גם רישום פלילי וגם רישום משטרתי, ולכמחצית (257,205) קיים רישום פלילי כתוצאה מהכרעת בית משפט.

המשטרה מנהלת שני מאגרי מידע אודות הליכים פליליים המתקיימים נגד אזרחים. מאגר אחד כולל רי שומים אודות הרשעות ועונשים של בתי משפט ובתי דין בפלילים, והמאגר השני כולל רישומים משטרתיים, הכו ללים רישומים פנימיים של המשטרה אודות חקירות ומשפטים תלויים ועו מדים ותיקי חקירה שנסגרו מהיעדר עניין לציבור או חוסר ראיות. החוק מגדיר כיום שלוש עילות סגירה של תיקים פליליים: היעדר עניין לציבור, היעדר אשמה והיעדר ראיות מספיקות.

המסמך המשטרתי חושף גם את העילות שבגינן נסגרו למעלה משני מיליון תיקים פליליים. כאמור, הנתון הבולט ביותר הוא שרק 1,056 תי קים נסגרו מחוסר אשמה במהלך השנים. לעומת זאת, 1,093,722 תיקים נסגרו מחוסר עניין לצי בור ו 1,098,480 נסגרו מחוסר ראיות. לגבי סעיף זה, קיימת כיום מחלוקת, שכן אף על פי שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות, מרחפת מעל ראשם של אזר חים עננה שעלולה לפגוע בהם בבוא היום בקבלת משרה במקומות מסוימים.

עוד עולה מהפירוט, כי 9,305 תיקים נסגרו כתוצאה מהתיישנות, 8,904 תיקים נסגרו משום שה חשוד או הנאשם אינם בני עונ שין, 1,200 תיקים נסגרו משום שהחשוד או הנאשם אינו בר עו נשין מטעמי אי שפיות ו 2,124 תיקים נסגרו מסיבת עבריין לא נודע, כלומר לא מאותר. 7,477 תיקים נס גרו בשל עילת סגירה, אשר לטע נת המשטרה אינה נמצאת בשימוש משנת .2011 מדובר בתיקים ישנים שלא ניתן לאתרם באופן ממוחשב.

המסמך שנשלח לאחרו נה לעורך הדין אייל אבו לפיה על ידי פקד שגית שלו מהיחידה הארצית לביקורת ותלונות הציבור לפי חוק חופש המידע, מתייחס גם לזרים השוהים במדינת ישראל: מספר הזרים במדינה שיש לחובתם תיק אחד סגור לפחות במרשם המשטרתי הוא .51,046

עו"ד פיני פישלר, המתמחה ברישו מים פליליים ומשטרתיים, אמר את מול כי "הדעת אינה סובלת שמסך של למעלה משני מיליון תיקים נס גרו רק אלף תיקים מחוסר אשמה. זה נתון מצמרר, והמלמד שהמשטרה אינה מעמיקה בחקר האמת ונמנעת מלס ווג תיקים בעילת חוסר אשמה, שיש בהם משום לנקות את החשוד. המס מך מלמד שהמשטרה מסווגת את רוב רובם של התיקים בסיווג מכתים כדי לאגור מקסימום אזרחים במאגר המ שטרתי הממוחשב, כמו האח הגדול".

לטענתו, "המשטרה נמדדת בשי עור הצלחת פיענוחי התיקים. בס טטיסטיקה המשטרתית, תיק שנס גר בעילת חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות נחשב להצלחה, ולכן סגירות תיקים בעילות אלה מנפחות באופן מלאכותי את סטטיסטיקות ההצלחה". ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הפרשנות הניתנת לנ תונים על ידי "ישראל היום" הינה שגויה ומטעה. מטרתה של כל חקירה היא לה גיע לחקר האמת ללא תלות בסטטיסטיקו­ת של זיכוי או הרשעה. עילת הסגי רה של תיקי חקירה נקבעת ממניעים עניינים בלבד, בהתאם לתשתית הראיות הקיימת ולא לשם כותרות או אחוזי פענוח, כל טענה אחרת מעידה על חוסר הבנה בפעילות המשטרה. כפי שהוסבר לכתב, הנ תון לפיו 1,056 תיקים נסגרו מחוסר אשמה אינו משקף בפועל את התיקים שנסגרו בעילה זאת שכן חשוד שה תיק נגדו נסגר מחוסר אשמה נמחק מיידית מהמערכת. הנתון של 1,056 תיקים, מתייחס למקרים בהם התיק נסגר בהליך חריג ומיוחד. נתונים יבשים אלו אינם משקפים את הרי שום הפלילי של אדם בפועל, שכן זה נקבע בהתאם לקריטריוני­ם שונים לגמרי. צר לנו על חוסר ההבנה של מרות הסברים חוזרים ונשנים מביא להטעיית ציבור הקוראים".

יותר ממיליון תיקים נסגרו מחוסר ראיות. לגבי סעיף זה קיימת כיום מחלוקת, שכן אף על פי שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות, עלולים האזרחים לא להתקבל בבוא היום למשרות מסוימות

עו"ד פיני פישלר: "המסמך מלמד שהמשטרה מסווגת את רוב רובם של התיקים בסיווג מכתים על מנת לאגור מקסימום אזרחים במאגר המשטרתי הממוחשב, כמו האח הגדול"

 ?? צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף ??
צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף
 ??  ?? עו"ד פיני פישלר
עו"ד פיני פישלר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel