Israel Hayom

לראשונה: בתי ספר ישלבו חינוך מיוחד ורגיל נגישות פיזית ופדגוגית

בשורה חינוכית מאין כמוה: בשנת הלימודים תשע"ט ייפתחו 4 בתי ספר יסודיים ייחודיים בכל כיתה ישולבו לפחות 3 תלמידים עם מוגבלות השר בנט: "אין דבר יותר מרגש וחשוב מכך שילד רגיל ילמד תחת אותה קורת גג עם ילד עם מוגבלות"

- נועם (דבול) דביר כתבנו לענייני חינוך

בשורה לתלמידי החינוך המיוחד עם מסר חינוכי במיוחד: בשנת הלימודים תשע"ט ייפתחו ארבעה "בתי ספר מכילים" עם מודל חדש. בכל כיתה בבתי הספר היסודיים הללו ישובצו לפחות שלושה תלמידי חינוך מיוחד עם מוגבלות בכיתה רגילה, ובכיתות אלה ילמדו שני מחנכים הראשו־ מורה מהחינוך המיוחד ומורה מהחינוך הרגיל. העלות נית של הפרויקט מוערכת בכ־5 מיליון שקלים.

הודות למודל החינוכי החדש, ילמדו במסגרת משותפת תלמידים עם לקויות למידה קלות ולקויות למידה קשות, עם תלמידי המסגרות הרגילות. כל בית ספר יכלול לפחות 25% תלמידים שמוגדרים כאלו הזכאים לשירות חינוך מיוחד ו־%57 תלמידי חינוך רגיל. כך ישובצו בכל כיתה לפחות שלושה תלמידים עם מוגבלות בשכיחות נמוכה באוכלוסייה, על כל רצף המוגבלויות והתפקודים.

אחד העקרונות החשובים הוא שבבית הספר המכיל לא תפתחנה כיתות נפרדות לחינוך מיוחד - והלימודים ייעשו במשותף, ובהתאם לכך סביבות ההוראה והלמידה וגם הטיולים השנתיים יותאמו לכלל התלמידים. כמו כן, בכל כיתה יהיו שני מחנכים - מהחינוך הרגיל ומחנך שמומחיותו היא בחינוך המיוחד.

"בתי ספר מכילים" הם פרי יוזמתה של היזמת החברתית עדי אלטשולר, אשר ייסדה 2002־ב את "כנפיים של קרמבו" - תנועת נוער המשלבת ילדים ונוער מהחינוך הרגיל והחינוך המיוחד שחלקם עם צרכים מיוחדים, ומאז ממשיכה לפתח פרויקטים חדשים בתחום. שר החינוך נפתלי בנט ואנשי משרדו לא נותרו אדישים לחזון, והחליטו ליישמו במערכת החינוך. לדברי השר בנט, "אין דבר יותר מרגש וחשוב מכך שילד רגיל ילמד תחת אותה קורת גג עם ילד עם מוגבלות. זה יתרום המון לתלמידים ויהפוך את החברה שלנו לחברה טובה הרבה יותר. ניתן לכל תלמיד הזדמנות שווה להצליח".

אלטשולר, שעזבה את הפרויקט "כנפיים של קרמבו" והקימה גם את המיזם "זיכרון בסלון" הקדישה את שלוש השנים האחרונות לפרויקט החדש. "זה היום הכי מאושר בחיים שלי. אני כל היום בוכה מאושר", סיפרה אלטשולר בהתרגשות לנוכח ההחלטת משרד החינוך, "זו בשורה בינלאומית. אנחנו הולכים להיות אור לגויים מכל הבחינות. במושגים של מערכת חינוך זה מהלך היסטורי".

על הפרויקט עצמו היא סיפרה: "כבר שלוש שנים שאני והצוות שלי והשותף שלי אלון אלקובי מסתובבים בעולם, חוקרים, רואים מודלים ומפתחים את הגישה הזאת שאומרת שכולם לומדים יחד באותה הכיתה ודרך כל מיני שיטות הוראה חדשניות ומותאמות אישית. ברגע שילדים יגדלו בכיתות כאלה שיש בהן מגוון, הם יגדלו להיות אנשים טובים, יצירתיים ורגישים יותר ויגשימו את עצמם".

עוד מדגישה אלטשולר כי "מגוון אנושי הוא יתרון וכוח וצריך לחגוג אותו. המוטו הוא חינוך מיוחד לכולם. לתת בתוך הכיתה מענה גם לילד עם שיתוק מוחין, לתלמיד מחונן או תלמיד רגיל - כולם יכולים וצריכים להיות חלק. אני מודה מכל הלב לשר החינוך ומנכ"ל המשרד על אומץ הלב והנחישות במהלך הזה".

כיום לתלמידי החינוך המיוחד יש שתי אפשרויות שבשתיהן אין אינטגרציה ממשית: הראשונה, בתי ספר של החינוך המיוחד שבו כל התלמידים הם בעלי צרכים מיוחדים; והאחרת, לימודים בבית ספר רגיל שבו שילוב, כשלרוב מדובר בילד אחד בעל צרכים מיוחדים בכיתת חינוך רגיל או כיתה מיוחדת שכל תלמידיה שייכים לחינוך המיוחד. הלימודים בבתי הספר המכירים יתבססו על בניית תוכנית אישית לכל תלמיד, שתכלול הוראה לפי הצרכים של כל ילד וילדה, מהחינוך הרגיל והמיוחד.

משרד החינוך והמינהל הפדגוגי מאמינים בהשתלבות תלמידים עם מוגבלויות במסגרות החינוך הרגילות, מתוך תפיסת עולם שההשתלבות תורמת לחברת הילדים כולה. בתי הספר יהיו, כאמור, בחינוך היסודי, תחת פיקוח רגיל ולא חינוך מיוחד.

שנת הלימודים הקרובה, תשע"ח, הוגדרה כשנת היערכות והכנה שבמהלכה תוקם התשתית ויגויסו מורים, ובשנת הלימודים שאחריה תשע"ט (ספטמבר )2018 צפויים להתחיל לפעול ארבעה בתי הספר מכילים. משרד החינוך ילווה את בתי הספר ויקיים מחקר שנתי - ככל שהמודל יצליח, ייפתחו עוד בתי ספר מכילים. נוסף על כך, בבתי הספר ישולבו רכזי השתלבות, הם יהיו נגישים פיזית ופדגוגית ויכללו חדרי טיפול וסביבת הוראה תומכת.

 ??  ?? ככל שהפרויקט יצליח - ייפתחו עוד בתי ספר מכילים
ככל שהפרויקט יצליח - ייפתחו עוד בתי ספר מכילים
 ??  ?? היזמת אלטשולר
היזמת אלטשולר
 ??  ?? השר בנט
השר בנט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel