Israel Hayom

אחרי הקריאה האחרונה לעבור: מאות הפגינו נגד פינוי הכפר ביר הדאג' ●

המוחים קראו לפירוק הרשות להתיישבות הבדואית: "כולנו אזרחים שווים" חשד להצתת מתבן בקיבוץ רביבים הסמוך לכפר; התושבים טוענים - נקמה בעקבות פעולת גורמי אכיפת החוק

- גדי גולן, כתבנו בדרום

מאות בדואים, נציגי המגזר וראשי רשויות, נטלו אתמול חלק בהפגנה שהתקיימה בבאר שבע מול משרדי הרשות להתיישבות הב דואית, נגד הכוונה להרוס בתים לא חוקיים ביישוב הבדואי ביר הדאג'.

בהפגנה, שסיסמתה "די לממשלת הדחפורים - כולנו אזרחים שווים", קראו המוחים לשר הממונה, אורי אריאל, לפרק את הרשות, לפטר את מנכ"ל הרשות לפיתוח ולהתיישבות הבדואים בנגב, יאיר מעין, ולעצור לאלתר את הריסות הבתים.

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב הע ליונה של ערביי ישראל, קרא לפירוק הרשות: "זו לא רשות התיישבות, כי אם רשות להגירת הבדואים ולסילוקם מא דמתם. אנחנו כאן כדי להגן על האד מה, על הבית ועל ההישרדות. המאבק בנגב הוא המאבק הכי חשוב של הציבור הערבי". ראש עיריית רהט, טלאל אל קרינאווי, הודיע בשם ראשי הרשויות כי יימנעו משיתוף פעולה עם עקירת כפרים: "בין היישובים המוכרים לכפרים הבלתי מוכרים אין שום הבדל. כולנו דם אחד, מטרה אחת ואינטרס אחד, ואף אחד לא יפצל אותנו. אנחנו רוצים רשות התיישבות, ולא ממשל צבאי".

הרב אריק אשרמן, מעמותת חקל למען זכויות אדם, אמר כי "בימי אב אלה, כשחושבים על חורבן הבית הלאומי, חייבים להבין את הכאב של כל אדם שהורסים לו את הבית. זה ללמוד מההיסטוריה במקום לחזור על ההיס טוריה". ד"ר יעלה רענן, חברת הנה גה בתנועת "עומדים ביחד", אמרה כי "יש להכיר בכל הכפרים לאלתר. אנחנו, היהודים והערבים בנגב, רוצים לחיות ביחד, כשותפים שווים ומלאים במרחב".

הנסיונות להסדיר באופן חוקי את מעמדם של תושבי ביר הדאג' נמש כים זה כמה שנים. המנכ"ל מעין קרא לתושבי הכפר לזנוח את מאהל המחאה שהקימו מול משרדי הרשות בבאר שבע ולהסכים להסדר המיוחד שגובש עבו רם. שר החקלאות אורי אריאל הצטרף לקריאה, אך תושבי הכפר לא נענו לה.

בתוך כך, נזק כספי של מאות אלפי שקלים נגרם לקיבוץ רביבים שברמת הנגב, לאחר שבשעת לילה הוצת מתבן ענק. גורמים בקיבוץ טוענים כי העקבות באירועים קודמים הובילו לכיוון ביר הדאג', הסמוך לקיבוץ. לטענתם, הצתת המתבן נעשתה כנקמה בעקבות פעולת גורמי אכיפת החוק. המשטרה פתחה בח קירה. חוקר שריפות שבדק את המתבן קבע כי, ככל הנראה, מדובר בהצתה.

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, הוסיף כי "זו לא הפעם הרא שונה שתושבי רביבים סובלים מהצתות, מאלימות וממעשי חבלה".

 ??  ?? המפגינים בבאר שבע, אתמול
המפגינים בבאר שבע, אתמול
 ??  ?? המתבן שנשרף. נזק כספי גדול
המתבן שנשרף. נזק כספי גדול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel