Israel Hayom

אש ביפו: הפגנות ועימותים

כמה עשרות אנשים הבעירו צמיגים והתעמתו עם כוחות הביטחון לאחר שצעיר שנמלט משוטרים נורה למוות ● משפחת ההרוג: "הוא נרצח בדם קר" ● המשטרה: "החשודים כיוונו נשק" ● גופת הצעיר שוחררה מאבו כביר והוא הובא אמש לקבורה

- שלומי דיאז

מהומות, הבערת צמיגים ויידוי אבנים: מרדף משטרתי שהסתבך בלילה שבין שישי לשבת, ואשר במהלכו נורה למוות צעיר שנמלט מזירת ירי, עורר הפגנות אלימות שלומי דיאז, עמ' 11

המחלקה לחקירת שוטרים פתחה בחקירת אירוע שה תרחש ביפו בלילה שבין שישי לשבת, שבמהלכו ירו שוטרים לעבר חשודים בירי לעבר בית עסק. כתוצאה מהירי נהרג צעיר בשנות העשרים לחייו ואחר נפצע באורח בינוני.

השוטרים טענו כי החשודים כיוונו לעברם נשק, והיה חשש לירי לעב רם. בעקבות האירוע התפרעו אתמול אחר הצהריים כמה עשרות צעירים ותושבים מקומיים ברחוב יפת ביפו. המתפרעים הבעירו צמיגים, גרמו נזק לניידת משטרה והתעמתו עם שוטרים. שלושה נעצרו לחקירה. כוחות רבים נערכו ביפו גם את מול בלילה, לקראת מסע ההלווייה, מחשש לצעדה שתתפתח למהומה.

על פי המשטרה, שוטרים הוזע קו בשבת לפנות בוקר לאירוע של ירי שנשמע ברחוב יפת לכיוונה של קצבייה מקומית. כשהגיעו למקום הבחינו במספר קטנועים שמנסים להימלט והתפתח מרדף שבמהלכו ירו השוטרים לעבר הנמלטים. שני רוכבי אופנוע שנמלטו אותרו ברחוב אברהם מגן כשהם פצועי ירי. צוותי מד"א העבירו אותם לבית החולים וולפסון בחולון, שם נקבע מותו של אחד הצעירים, תושב יפו בן .20

גורמים במשטרה ציינו כי המ נוח והחשוד השני מוכרים למשטרה מעבירות קודמות. המנוח אף נעצר בעבר על עבירות סמים ורכוש וב חודש הבא אמור היה להתקיים דיון במשפט המתנהל נגדו בגין עבירות של גניבות וסחר בכלי רכב. על פי המשטרה, לגבי האירוע בשבת לפ נות בוקר החשד הנבדק הוא כי מקור הירי לעבר הקצבייה בסכסוך פלילי.

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר עוד כי נפתח תחקיר על האירוע, ו"כמקובל במקרים מהסוג הזה, נסי בות האירוע הועברו לבדיקת המח לקה לחקירת שוטרים". בין היתר, יבדקו במח"ש אם הירי לעבר הח שודים שנמלטו היה מוצדק. במק ביל מיהרה המשטרה לבית המשפט וקיבלה צו איסור פרסום על פרטי החקירה וזהות חשודים.

מנגד, במשפחתו של המנוח טוע נים כי "הוא נרצח בדם קר. הוא לא עבריין ולא מחבל. המשטרה מיהרה לירות וביצעה הוצאה להורג". בני המשפחה דרשו מהציבור ביפו לצאת לרחוב ולמחות, על מה שהם מכנים "רצח בדם קר שעליו צריך להעמיד את השוטרים לדין".

אתמול בלילה הגיעו כעשרים מקרובי משפחתו ומחבריו של המ נוח למכון לרפואה משפטית באבו כביר, בדרישה לקבל את גופתו לק בורה. עשרות שוטרים במקום מנעו מהם להיכנס ובשעה 22:00 לערך שוחררה הגופה. משפחת של המנוח שכרה את שירותיו של עו"ד איתן און, והיא דורשת לפתוח בחקירת נסיבות המוות. כאמור, המשפחה טוענת כי מדובר בירי מיותר מצד השוטרים, מאחר ולא נשקפה להם סכנה. קרובי משפחתו של המנוח בי קשו מנכבדי בקהילה, כמו גם מפו ליטיקאים ערבים, להתערב ולקרוא לחקירת האירוע.

בתוך כך, בשבת לפנות ערב נעשו ניסיונות מצד המשטרה לנהל דו שיח עם נכבדים מקומיים, שנקראו להתערב ולסייע בהרגעת רוחות. עם זאת, כוח גדול של משטרה נותר ביפו מחשש למהומות נוספות בשבת בערב, עת הובא המנוח לקבורה. מה משטרה נמסר כי הוחלט להשאיר כוח שיטור במקומות מרכזיים כדי "למנוע כל אפשרות להתפתחות של אירועי הפרת סדר. השוטרים הונחו לטפל מיידית בכל התארגנות שכ וונה לפגוע בסדר הציבורי".

כאמור, בשבת אחה"צ החלו עש רות תושבים מקומיים, רבים מהם ממשפחותיהם של המנוח והפצוע, בצעדה ברחוב יפת ביפו. הצועדים קראו קריאות גנאי לעבר שוטרים וצעקו "אללה אכבר". תושבים ובעלי עסקים ברחוב יפת ביפו, ששמשות בהם נופצו, טענו כי אנשי דת מה תנועה האיסלמית עומדים מאחורי המהומות כדי ליצור פרובוקציה.

למקום הוזרמו כוחות ממשטרת מרחב יפתח ומיחידת הסיור המיוחדת של המרחב, וכן כוח נוסף של המחוז. התושבים החלו בקריאות לעבר השו טרים והתפתח עימות שבמהלכו פנו לשוטרים ואמרו להם: "אתם רוצחים שכירים, אם זה היה יהודי זה לא היה קורה. נתנו לכם רישיון לעצור, אבל לא להרוג אנשים סתם".

בהמשך החלו כמה צעירים לה בעיר צמיגים וקורות עץ והשליכו לעבר השוטרים פחי זבל ואבנים. מספר רחובות באזור נחסמו, ובהם רחוב יפת הבעש"ט, יפת ארליך ושבטי ישראל ארליך. כוחות כיבוי כיבו את הצמיגים שבערו ופינו את הרחוב, ובמקביל המליצה המשטרה לאזרחים לא להגיע למקום והפנ תה נהגים לדרכים חלופיות למשך כמה שעות.

 ??  ??
 ??  ?? זירת האירוע שבו נורה למוות הצעיר בלילה שבין שישי לשבת
זירת האירוע שבו נורה למוות הצעיר בלילה שבין שישי לשבת
 ??  ?? התפרעויות ביפו, אתמול
התפרעויות ביפו, אתמול
 ?? צילום: קוקו ?? כוחות הביטחון ביפו, אתמול
צילום: קוקו כוחות הביטחון ביפו, אתמול
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? ניידת שניזוקה ביפו
צילום: גדעון מרקוביץ' ניידת שניזוקה ביפו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel