Israel Hayom

טרנד מתבשל

סרטוני הבישול ברשת אמנם מציגים מאכלים עתירי שומן וקלוריות, אבל הם כלי נהדר ללימוד עצמי ● הקצב שלהם מהיר, אבל יש גם הדרכות בסיסיות ● קחו סכין, מיקסר וסמארטפון - וצאו לדרך

- סמדר סלטון

אנחנו חיים במדינה שהתמ כרה לתוכניות בישול בט לוויזיה. תחרויות הבישול המשודרות גורפות שיאים של רייטינג אך נמצאות כרגע בהפוגה, ולכן החל טנו לסקור הפעם את התחליף האול טימטיבי לתחביב הממכר של צפייה באנשים אחרים שמבשלים - הטרנד שכובש את חובבי הבישול בכל העו לם ועל הדרך "שובר" את האינטרנט: סרטוני האוכל.

מדובר באחת הדרכים הלוהטות ללמוד בישול, או לפחות לרייר מול בשלנים אחרים, והיא מתקיימת דווקא מול מסך המחשב או המכשיר הסלולרי. כאן מתאחדים עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם סביב אפליקציות פייסבוק שונות, אשר מעלות מדי יום סרטונים מהירים ומעוררי תיאבון בצורה קיצונית של הכנת תבשילים או מאפים המייצרים אשליה מתוקה )או מלוחה( של קלות ומהירות הכנה.

ההצלחה המסחררת שלה זוכים סרטו ני האוכל נובעת מקונספט מנצח: המ תכונים יצירתיים מאוד ואינם מסובכים להכנה, ולמרות זאת הם אסתטיים ביותר והתוצאה נראית מקצועית ומרשימה, הודות להפקה שלא חוסכת בעיצוב ובא ריזת הסרטון. הסרטונים מוצגים בצורה קצבית ומהירה, בלי שום דיבורים או סיפורים מסביב. רק תכלס אוכל, בהכנה פשוטה ובמרכיבים פשוטים, והתוצאה מגרה במיוחד.

תיאבון בלי מצפון

העמוד המוביל בפייסבוק, שכרגע יש לו 86 מיליון עוקבים, הוא Tasty מבית היוצר של ענקית התוכן .BuzzFeed ל"טייסטי" יש גם אפליקציות בנות מסוגים שונים: טייסטי בחלוקה למדי נות, שם מתכוני האוכל מותאמים לאוכל המקומי, והכיתוביות המתארות את המ צרכים ואת אופן ההכנה מופיעות בשפת המדינה; ‪,Tasty junior‬ המביא מתכונים פשוטים לבישול ולאפייה לילדים, על ידי ילדים 3.8) מיליון עוקבים(; Tasty ,Vegeterian המותאמת לצמחונים, ולה 4 מיליון עוקבים; ו ‪Proper Tasty‬ עם 18 מיליון עוקבים.

עמודי פייסבוק בולטים נוספים הם ,Tastemade שלו 25 מיליון עוקבים; ‪,Tip hero‬ שלו 20 מיליון עוקבים; Twisted עם 5 מיליון; ו Sweeten המו קדשת כולה למתוקים וזוכה אף היא ל 5 מיליון עוקבים.

מרבית המנות בעמודים הללו אינן מתאימות לשומרי כשרות, ומרבות לה ציג שילובים של בשר וחלב ושימוש בחזיר ובבייקון. ברוב האפליקציות מו באים מתכונים שמוציאים את בלוטות הרוק משלוותן, אך מתעלמים באופן מובהק מההיבט הבריאותי ומהערך הק לורי: גבינות שמנות מאוד, טיגון בחמאה ובשמן ללא רחמים וכמויות מוגזמות של סוכר ותחליפיו.

הסרטונים קצרים מאוד ולכן קל מאוד לצפות בהם ולהתמכר: בסרטונים בני דקה תוכלו לצפות בכל שלבי ההכנה - מהקערה הריקה שלפני ועד חתיכה של ביס מגרה לאחר שהמנה מוכנה. בכל סרטון מופיעה רשימת מצרכים במקביל לצילום אופן ההכנה.

ג'חנון במילוי קליק

אבל הקצב ההיסטרי של עמודי האוכל בפייסבוק לא מתאים לכולם, והם מוש כים בעיקר את הקהל הצעיר שמצליח לעמוד בקצב התזזיתי של הסרטונים. קהל בוגר יותר, וכל מי שזקוק להסב רים מצולמים בקצב איטי יותר, ימצא את מבוקשו בערוצי בישול ביו טיוב.

אחד הערוצים המובילים הוא זה של השף הבריטי המוערך גורדון רמזי, שב סדרה של מאות סרטונים מציע הסברים לבשלנים מתחילים ומתקדמים, למנות קלות הכנה ולמנות מורכבות יותר.

בין סרטוניו המלמדים, הזוכים למי ליוני צפיות, נמצאים "חמישה כישורי בישול בסיסיים", כמו איך הכי נכון לק צוץ בצל ואיך להכין אורז עסיסי ומו פרד, "חמשת מתכוני הסטייק הטובים ביותר" ו"חמש הארוחות הטובות ביותר".

נציגות ישראלית מצליחה לסר טוני האוכל ברשת היא זו של שרונה לוינבאום, קונדיטורית צעירה שמת מקדת בקינוחים יצירתיים ומושחתים במיוחד, מרביתם גם יפים בצורה מר שימה, וחלקם פשוטים מאוד להכנה.

סרטון "רולדת הממתקים" שהעלתה לוינבאום לפייסבוק ולאינסטגרם האישי שלה (my_shar_ona) לפני כשנתיים זכה עד כה ל 15 מיליון צפיות, והוא כולל בצק פריך ממולא בנוטלה, קינ דר בואנו, עוגיות אוראו מצופות וריס'ס )כוסיות חמאת בוטנים(.

בין שאר סרטוני הקינוחים שהעלתה בפייסבוק ובאינסטגרם: טוסט קרמבו בפיתה, פיתה במילוי אצבעות קינ דר )בציפוי ביצה ופירורי לחם ובטי גון עמוק(, טוסט ג'חנון במילוי שוקולד קליק, וגם )קחו כוס מים בבקשה( - אוז ני המן ענקיות במילוי נוטלה, אוראו, מרשמלו, וופלים, קינדר בואנו וכדורי פררו רושה.

אז נכון, רוב הסרטונים ותוכניות הרשת מציגים מתכונים עתירי שומן וקלוריות, אבל הם כלי נהדר ללימוד ולהעשרה. בהצלחה!

 ??  ??
 ??  ?? העמודים טייסט מייד, טוויסטד, טייסטי, טייסטי ג'וניור ופרופר טייסטי
העמודים טייסט מייד, טוויסטד, טייסטי, טייסטי ג'וניור ופרופר טייסטי
 ?? צילום: מתוך יו טיוב ?? סרטוני היו טיוב של גורדון רמזי. להתחיל מהבסיס
צילום: מתוך יו טיוב סרטוני היו טיוב של גורדון רמזי. להתחיל מהבסיס
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel