Israel Hayom

בלחץ הבנקים: אלוביץ' מציע להכניס שותף בבזק

למדו לקח מהקריסה של פישמן הבנקים דורשים בטוחות מספקות יותר מהאשראי שהעמידו לקבוצת יורוקום

- חזי שטרנליכט

קבוצת יורוקום של איש העסקים שאול אלוביץ', המסובך בחקירת רשות ניירות ערך, פתחה אתמול במגעים להסדר חוב מול המערכת הבנקאית. על הפרק הועלתה הצעה שהגיעה מצידו של אלוביץ' יכ־ לשנות את מבנה השליטה בבזק. מדובר בתרחיש שלפיו אלוביץ' ניס שותף ויעמוד איתו כחלק מקבוצה, שיחזיק בשליטה בקבוצת בזק.

אלוביץ' נמצא תחת לחץ גובר של הבנקים להגדיל את הבטוחות שהעמיד להם לצורך קבלת האשראי לרכישת השליטה בבזק. ל"ישראל היום" נודע כי מאז התפוצצות הפרשה בחודש יוני התקיימו מספר פגישות בין הצדדים, כאשר הבנקים דורשים מאלוביץ' לפעול להגדלת הבטוחות שלו.

במערכת הבנקאית חוששים מהלחץ הציבורי, שכן בפרשת איש העסקים אליעזר פישמן נכוו הבנקים לאחר שחיכו שנים ארוכות ולא הלכו לבית המשפט. רק לאחר הסדר חוב שזכה לקיתונות של ביקורת קשה בציבור שינו הבנקים את עמדתם והלכו להכרזה על פישמן כפושט רגל. כעת החלה את עבודתה ועדת החקירה הפרלמנטרית בדיון בנושא הסדרי החוב. לכן ההערכה היא כי הבנקים לא מתכננים לחכות הרבה ולסכן שוב את עצמם.

לפי ההערכות, האשראי שהעמידו שלושה מהבנקים הגדולים: דיסקונט, פועלים והבינלאומי, ליורוקום תקשורת של אלוביץ' מוערך בכמיליארד שקל, ואילו עבור יורוקום נדל"ן הועמד אשראי בהיקף של כ־062 מיליון שקל, על ידי קונסורציום שריכז בנק מזרחי טפחות יחד עם גורמים מוסדיים. לכן, בכוונת הבנקים לדרוש בטוחות מספקות יותר מהאשראי שה־ עמידו לקבוצת יורוקום.

על הפרק מציע אלוביץ' להגדיל את הבטוחות על המניות השונות שבהן הוא מחזיק, ולפתוח בסדרת מימוש של נכסים. אלוביץ' מחזיק בשליטה בקבוצת יורוקום הפרטית ששולטת על פרמידה של חברות ציבוריות שמ־ חזיקה בגרעין השליטה בבזק. יורוקום מחזיקה בכ־%16 ממניות אינטרנט זהב, שמחזיקה בכ־%56 ממניות בי קומיוניקיי­שנס, שמחזיקה בגרעין השליטה בבזק 26.3%־כ( מהחברה). למעשה, אם מחשבים את השרשור של ההחזקות, לומדים כי לאלוביץ' החזקה של כ־%01 ממניות בזק.

הידיעה כי החל להתגבש הסדר חוב עם הבנקים הפיחה אופטימיות רבה בשוק ההון. מניות אינטרנט זהב זינקו אתמול ,12.9%־ב לאחר שעד ליום חמישי האחרון נפלו בכ־%72 מתחילת חודש יולי. מניות בי קומיוניקיי­שנס, השכבה האמצעית בפרמידה של אלוביץ', עלו אתמול בכ־%3.9 ואילו מניות בזק זינקו בכ־%2.4 בתום המסחר.

בבנקים ביקשו שלא להתייחס לנושא. גורמים במערכת הבנקאית אמרו: "איננו מתייחסים לנושאים שנוגעים ללקוחות", וגם מטעמו של אלוביץ' בחרו של להגיב.

פרשת בזק התפוצצה בחודש יוני ובשבועות האחרונים הוטל צו איסור פרסום על הפרשה, שעדיין בתוקף. עם זאת, מותר לפרסם פרוטוקולים מדיונים שנערכו בבית משפט השלום בתל אביב באשר לתנאים המגבילים שבהם שוחררו החשודים עד כה בפרשה. הדיונים חשפו בהדרגה את מורכבות החקירה ואת הסתעפותה.

מהפרוטוקול ששחררה רשות ניירות ערך בנוגע לדיון בעניינו של שאול אלוביץ', שנערך ביום שישי 21 ביולי, לאחר שהשתחרר ממעצר בית, עלה כי הוא הורחק מהחברות בזק ו־SEY לפרק זמן של 60 ימים ובנוסף הוטלו עליו מגבלות נוספות. מגבלות שונות הוטלו גם בעניינה של מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, שהורשתה לחזור לנהל את החברה תחת מגבלות שונות.

 ?? צילום: אלי דסה ?? אלוביץ'
צילום: אלי דסה אלוביץ'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel