Israel Hayom

לומדים בדרך הקשה: עלייה במספר התלונות על בתיה"ס

הספרים נפתחים: בתשע"ו התקבלו במשרד החינוך יותר תלונות - אך פחות מהן נמצאו מוצדקות ● ומה בעיקר מציק לתלמידים ולהוריהם? ענייני משמעת ,(15%) בחינות בגרות ,(11%) אלימות (5.3%) ותשלומי הורים (5.1%)

- נועם )דבול( דביר כתבנו לענייני חינוך

יותר תלונות, פחות מהן מו צדקות: חודש לפתיחת שנת הלימודים, "ישראל היום" מפרסם את מדד התלונות של תלמידים, הורים ומורים - נגד משרד החינוך. 53,895 תלונות ופניות התקבלו וטופלו באגף לפניות ותלונות ציבור ובקו פתוח לתלמידים בשנת הלימודים תשע"ו - כרבע מהן נמצאו מוצדקות.

מדובר בעלייה במספר התלונות ביחס לשנת הלימודים תשע"ה - אז התקבלו 52,830 תלונות. בראש רשי מת המתלוננים, שהתקבלה בסיוע הת נועה לחופש מידע: הורים לתלמידים ‪11% .(32.6%)‬ מהתלונות נוגעות לב חינות בגרות.

ומה הנושאים המרכזיים שמעסי קים את ההורים, המורים והתלמידים? 15% מהתלונות נוגעות לאורחות חיים בבתי הספר כגון תלבושת אחידה, תק נון, מזון בריא וכדומה, 11% מהתלונות נוגעות לבחינות בגרות, 9% מהתלו נות נוגעות לכוח אדם בהוראה )זאת בשל תלונות המורים בתחילת השנה על תשלום חלקי של המשכורות והמ חאה שהובילו נגד משרד החינוך(. 6% נוגעות לרישום והעברות תלמידים בין בתי ספר, 5.3% מהתלונות נוגעות לאלימות ו 5.1% הן בנוגע לתשלומי הורים. רק 3.5% מהתלונות נוגעות לפדגוגיה.

בדיקה של משרד החי נוך מצאה כי 23.5% מה תלונות היו מוצדקות או מוצדקות חלקית )זאת לעומת תשע"ה, אז 35% מהתלונות נמצאו מוצד קות או מוצדקות חלקית(, ו 44% מהתלונות נמצאו לא מוצדקות. 20% מהתלונות היו כאלה שלא היה ניתן לקבל בהן החלטה או שאינן באחריות משרד החינוך. ב 12% מהתלונות טרם הסתיים הטיפול.

הנתונים מספקים הצצה לנושאים המרכזיים שבהם התלונות נמצאו מו צדקות: 45% מהן עסקו בשירות לצי בור, 33% עסקו בבריאות תלמידים ו 32% עסקו בתשלומי הורים כאשר הורים רבים מתלוננים כי בתי ספר גובים סכומים מופרזים מעל המותר למסיבות סוף שנה, טיולים ופעילויות אחרות. עם זאת, אפשר לראות ירידה בתלונות בנושא תשלומי ההורים זאת בעקבות הורדת הסכו מים ופיקוח של משרד החינוך בנושא זה על בתי הספר. כמו כן, 26.7% מהתלונות בנושא אלימות נמצאו מוצדקות, 25.7% מה תלונות הפדגוגיות נמצאו מוצדקות ו 21% מהתלונות בנושא בחינות בג רות נמצאו מוצדקות.

בין הנושאים שבהם התלונות נמצאו מוצדקות: 45% מהן עסקו בשירות לציבור, 33% עסקו בבריאות תלמידים ו 32% עסקו בתשלומי הורים

32% מהפונים הם הורים, 30% הם תלמידים בוגרים ו 13% הם תלמידים. רק 11% מהפונים הם עובדי הוראה, 7.7% הם אזרחים ו 2.5% סטודנטים

ומי מוביל בפניות? 32.6% מהפו נים הם הורים לתלמידים, 30.7% הם תלמידים בוגרים ו 13.6% תלמידים במערכת החינוך. רק 11% מהפונים הם עובדי הוראה, 7.7% הם אזרחים ו 2.5% סטודנטים.

משרד החינוך מפעיל גם קו פתוח לתלמידים, ובתשע"ו היו 688 פניות לקו זה. אלא שהנתונים מראים כי מר בית הפונים אליו הם בכלל הורים לת למידים ,(57.3%) לאחר מכן תלמידים (35%) והיתר הם תלמידים בוגרים או אחרים. פילוח של הנושאים העיקריים שטופלו במסגרת הקו פתוח לתלמי דים מעלה כי 38% מהפניות לקו עסקו באורחות החיים בבתי הספר, 15.3% עסקו באוכלוסיות מיוחדות ו 12% מהפניות עסקו באלימות.

יצוין כי בעבר משרד החינוך פרסם נתונים אלו באופן יזום, אולם במשך תקופה המשרד לא פרסם את נתו ני שנת הלימודים תשע"ו - זאת אף ששנת הלימודים תשע"ז הסתיימה זה מכבר ותשע"ח כבר בפתח.

מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, מסרה כי "אין כל סיבה שמידע שפורסם בעבר לא יהיה חשוף לציבור. גם היום לשמ חתנו פניית התנועה לחופש המידע למשרד החינוך נענתה בתוך זמן קצר יחסית. מערכת החינוך היא אחד הגו פים החשובים ביותר בישראל, ונושאים הקשורים לה משפיעים באופן ישיר על הציבור הישראלי בכללותו. מהמידע ניתן ללמוד לא מעט על אופי הת לונות המוגשות, הטיפול בהן והאופן שבו המדינה רואה את אותן התלונות. אנחנו מקווים שמשרד החינוך יחזור לפרסם את המידע באופן יזום, ובפו רמט פתוח כאמור".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel