Israel Hayom

תתקן את המעוות? היהודייה הצרפתייה אודרי אזולאי - מזכ"לית אונסק"ו

בישראל מקווים: אודרי אזולאי, יהודייה ששימשה שרת התרבות של צרפת, תשנה את מדיניות ארגון החינוך והתרבות של האו"ם ● "היא מבינה שנדרשת רפורמה"

- שלמה צזנה, כתבנו המדיני

יממה לאחר שארה"ב וישראל הודיעו על פרישתן מאונסק"ו על רקע ההטיה הפוליטית של הארגון, אודרי אזולאי, יהודייה־צרפתייה, מונתה שלשום לתפקיד מזכ"ל אונסק"ו. אזולאי נבחרה לאחר שגברה על נציגי מצרים וקטאר.

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה ארה"ב כי היא פורשת מאונסק"ו לנוכח ההטיה של הארגון נגד ישראל, ובעקבות כך ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה אף הוא להיערך לפרישה של ישראל מהארגון עד סוף שנת .2017 בשלב זה לא ברור אם המינוי החדש עשוי להוביל לשינוי ההחלטה, ובדרג המדיני בירושלים זהירים לגבי המהלך. ממשרד ראש הממשלה וממשרד החוץ לא נמסרה תגובה למינוי. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי ישוחח עם רה"מ כדי לשמוע את עמדתו בנושא.

שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה־הכהן אמר בתגובה כי "איחלתי לה שתמצא את החוכמה והכוחות להציל את הארגון הזה". השגריר סיפר כי זמן קצר לפני ההצבעה שבה אזולאי נבחרה לתפקיד, הוא פגש בה בחדר ההמתנה ואיחל לה הצלחה. לדבריו, "היא היתה מאוד נינוחה וחביבה והחלפנו כמה דעות על העניינים הבוערים, תוך שהיא משרבבת מילה או שתיים בעברית. החלפנו מספרי טלפון וסיכמנו שלמרות האירועים האחרונים נשמור על קשר ישיר ואישי". שאמה־הכהן הוסיף כי אזולאי אמרה לו שהיא מבינה שהארגון צריך להשתנות ושצריך לבצע רפורמות כדי להחזירו לגדולתו. אגב, באותה פגישה חזה שאמה־הכהן בפני אזולאי כי תנצח בשני קולות - כפי שאכן קרה.

גורם פוליטי הזכיר אתמול כי אף שמדובר ביהודייה, אזולאי היא אשת שמאל מוכרת, וכי השאלה היחידה היא אם תנהג בהוגנות בארגון שמוטה נגד ישראל. עוד הזכיר הגורם הפוליטי כי בשנה שעברה, כאשר היתה אזולאי שרת תרבות של צרפת, היא התחמקה מפגישה עם מקבילתה השרה מירי רגב בעת שזו ביקרה בפריז.

אביה של אודרי, אנדרה אזולאי, הוא דמות מוכרת בישראל: הוא היה ידיד קרוב של שמעון פרס ז"ל, ובמשך שנים מכהן בתפקיד יועץ למלך מרוקו - תחילה היה היועץ של מלך מרוקו הקודם (חסן השני) וכעת הוא היועץ של המלך הנוכחי (מוחמד ה־6).

האב הוא גם חבר בפורום הים־ תיכו־ ני של מרכז פרס לשלום ונושא בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיט­ת הנגב בבאר שבע. אנדרה אזולאי הקים בפריז קבוצה שנקראת "זהות ודיאלוג", הקוראת לפתרון שתי מדינות בסכסוך הישראלי־פלשתיני.

אודרי אזולאי ,)45( ילידת סנט קלוד בצרפת, נשואה ואם לשני ילדים, דוברת צרפתית, אנגלית וספרדית. היא בעלת תואר שני ובעברה היתה עיתונאית. היא בוגרת ENA - בית הספר הלאומי למינהל, שמכשיר את הצמרת הפוליטית הצרפתית.

בשנים 2016-2014 שימשה אזולאי יועצת לנושאי תרבות ותקשורת של נשיא צרפת (פרנסואה הולנד), ולאחר מכן מונתה לשרת התרבות והתקשורת וכיהנה בתפקיד זה שנה ושלושה חודשים.

בתפקיד היועצת לנשיא הולנד יזמה את מינויו של מנהל מוזיאון הלובר בפריז לאחראי לתוכנית הגנת אתרי מורשת שבסכנה, בעקבות הפגיעה שהובילו לוחמי דאעש בעתיקות בעיראק ובסוריה. התוכנית זכתה לתמיכה מלאה מצד מזכ"לית אונסק"ו דאז, אירינה בוקובה. כמו כן הקימה קרן משותפת לצרפת ולאיחוד הנסיכויות הערביות להגנה על מורשת באזורי קונפליקט צבאי.

 ??  ??
 ??  ?? השגריר שאמה־הכהן ואזולאי, דקות לפני בחירתה
השגריר שאמה־הכהן ואזולאי, דקות לפני בחירתה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel