Israel Hayom

איראן זועמת: "נכפיל את היכולות ההגנתיות שלנו"

שר החוץ האיראני זריף: "היום כולם משמרות המהפכה" ● מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה לארה"ב: "חישבו לעומק על ההשלכות" ● רוסיה: לא ראוי לשגר איומים

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

הרפובליקה האסלאמית הגי בה בחריפות על הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יג ביר את הלחץ עליה ויפעל לשינוי הסכם הגרעין, אך לא פירטה אילו צעדים תנקוט בתגובה.

נשיא איראן חסן רוחאני הבהיר זמן קצר לאחר הנאום כי אם טראמפ ינקוט פעולות קונקרטיות לכרסום ההסכם, ייתכן שאיראן תיאלץ לפ רוש ממנו, אף שאינה מעוניינת בכך.

"אנחנו נישאר נאמנים להסכם... כל עוד הוא עולה בקנה אחד עם הז כויות הלאומיות שלנו", אמר רוחאני, והוסיף כי אין כל עילה לשינוי המצב.

רוחאני הזהיר כי צעדים של טרא מפ להרחבת ההסכם, כך שיחול על תוכנית הטילים האיראנית, לא יצלחו ורק ידרבנו את המשטר להרחיב את פעולותיו הצבאיות: "מעתה נכפיל את מאמצינו להרחיב את היכולות ההגנתיות שלנו". הוא אף הבהיר כי ההחלטה להטיל סנקציות על מש מרות המהפכה בשל ערעור היצי בות באזור לא ירתיעו את הארגון והוא ימשיך להילחם "נגד טרוריסטים אזוריים". לדברי רוחני, נאומו של טראמפ רק יוביל לבידודה של ארה"ב משום ששאר המדינות השותפות לה סכם ימשיכו להיצמד לסעיפיו.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף פנה לטוויטר וצייץ: "כולם יודעים שאצל טראמפ החברות מו ענקת לכל המרבה במחיר". מאוחר יותר צייץ בתגובה לסנקציות על משמרות המהפכה: "היום, כל האיראנים - גברים, נשים וטף - כולם משמרות המהפכה".

"אסרטרטגיה נחושה"

אחראית מדיניות החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגרי ני, הזהירה מההשלכות של נאומו של טראמפ: "הקהילה הבינלאומית לא יכולה להרשות לעצמה לפרק הסכם גרעין שעובד".

מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה פרסמו הודעה משותפת, שבה הפ צירו בארה"ב להימנע מצעדים שע שויים לערער את ההסכם, אך ציינו כי גם הם שותפים לדאגות שהביע טראמפ בכל הנוגע לתוכנית הטילים האיראנית ופעולותיה לערעור היצי בות באזור. "אנחנו דוחקים בממשל בארה"ב ובקונגרס לחשוב לעו מק מה יהיו ההשלכות על ביטחונה של ארה"ב ועל בעלות בריתה לפני שננקטים צעדים כלשהם שעשויים לערער את ההסכם, למשל החזרת הסנקציות שהוסרו", נאמר בהודעה מטעם השלושה. נשיא צרפת עמ נואל מקרון ציין כי דיבר עם רוחא ני והבטיח לו שצרפת תמשיך למלא את ההסכם, אך דרש ממנו להישמע במלואו לסעיפיו.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פרסם הודעה שבה נאמר כי הוא "מק ווה מאוד שההסכם יישאר על כנו", וכי לדעתו מדובר בהסכם שמהווה "פריצת דרך חשובה בניסיון לפי רוז העולם מגרעין ובקידום השלום והביטחון בעולם".

משרד החוץ הרוסי הבהיר כי בדי פלומטיה הבינלאומית לא ראוי לשגר איומים או להתנהל בתוקפנות, שכן התנהלות כזו מועדת לכישלון.

יוקיה אמאנו, שעומד בראש הסו כנות הבינלאומית לאנרגיה אטו מית )שאמונה על אכיפת ההסכם ועל ביצוע ביקורות באתרים(, הבהיר כי "ההתחייבויו­ת שאיראן נטלה על עצמה במסגרת ההסכם מיושמות".

ערב הסעודית הגיבה בחיוב על "האסטרטגיה הנחושה" נגד איראן ועל "החזון המפוכח של הנשיא ומ חויבותו לעבוד עם בעלות בריתה של ארה"ב כדי לתת מענה לאיומים המשותפים".

ברכות מבית

בארה"ב הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שנחשב דווקא לאחד ממבקריו של טראמפ מבית אך גם בעל עמדות ניציות בענייני חוץ וביטחון, שיבח את הנשיא על נאומו וצייץ: "האס טרטגיה שהנשיא הציג היתה צריכה להינקט מזמן". הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, שהתנצח לאחרונה עם טראמפ, הכריז כי בכוונתו לממש את בקשתו של טראמפ לנקוט יד קשה נגד איראן, וכבר ביום שישי הודיע קורקר כי על הצעת חוק חדשה לתקן את "הפגמים הקשים" של ההסכם. גם יו"ר בית הנבחרים פול ראיין שיבח את המהלך. מנגד, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, אמר כי טראמפ פעל נגד עצת יועציו ונגד עמדת הצבא.

 ?? צילום: רויטרס ?? נאום רוחאני, שלשום
צילום: רויטרס נאום רוחאני, שלשום

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel