Israel Hayom

אוסטריה בוחרת - ושוברת ימינה ●

הערב: תוצאות הבחירות לפרלמנט בווינה ההערכה הגוברת: בשל משבר המהגרים, תוקם לראשונה קואליציית "ימין חזק" בראשות "מפלגת העם החדשה" השמרנית ו"מפלגת החופש" הימנית־פופוליסטית

- אלדד בק כתבנו באירופה

הערב צפויה להגיע לסיומה מערכת הבחירות הסוערת ביותר שידעה אוסטריה, מאז שנבחר הנשיא קורט ולדהיים, מזכ"ל האו"ם לשעבר שהסתיר את עברו הנאצי.

כעת על הכף: הרכב הפרלמנט הנבל חר, כאשר על פי ההערכות את מרבית הקולות צפויה לקבל "מפלגת העם החל דשה" - המפלגה השמרנית בראשותו של שר החוץ הצעיר, סבסטיאן קורץ .)31) הסקרים מנבאים למפלגה כשל ליש מקולות הבוחרים, כאשר המפלגה השנייה בגודלה צפויה להיות "מפלגת החופש" הימניתלפופ­וליסטית, בראל שותו של היינץלכריס­טיאן שטראכה, עם 27 אחוזים מקולות הבוחרים על פי הסקרים האחרונים. מפלגת השלל טון הסוציאללדמ­וקרטית צפויה לקבל כל32 אחוזים מהקולות, ירידה של כל4 אחוזים בהשוואה לתוצאות האמת של הבחירות הקודמות.

ההתחזקות המסתמנת של מחנה הימין באוסטריה נובעת ממשבר הפל ליטים הנוכחי, וההערכה היא כי התול צאה תהיה הקמת קואליציית "ימין חזק", שבה תשבנה "מפלגת העם" ו"מפלגת החופש". לשתי המפלל גות עמדות כמעט זהות בכל הקשור לאיסור ההגירה ההמונית לאוסטריה ולהטלת הגבלות על פעילותם של ארגונים וגופי דת אסלאמיסטיי­ם. שתי המפלגות גם מתנגדות לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי. מנהיגי המפלגות, קורץ ושטראכה, הם בעלי פינה חמה ביותר בליבם לישראל.

הקו הלוחמני שקורץ אימץ בשנה האחרונה גרם לשטראכה להאשים אותו בגניבת המצע של מפלגתו. עם זאת, כאמור, ההנחה היא כי אחרי הבל חירות השניים ישתפו פעולה.

הדילמה הישראלית

ההערכה בווינה היא ששטראכה מעוניין לסיים שני את המרוץ לפרל למנט, מחשש שניצחון שלו בבחירות יאלץ את השמרנים והסוציאללד­מוקל רטים לחדש את הקואליציה ביניהם, שמשלה באוסטריה באופן רצוף בל11 השנים האחרונות. שטראכה מעוניין להחזיר את מפלגתו לשלטון ולפעול משורותיה ליישום רעיונותיו - ככל הנראה כסגן קנצלר וכשר הפנים.

אם תתממש תחזית זו, תהיה זו הפעם הראשונה מאז הפיכתה של המפלגה בשנות הל08 ממפלגה ליבל רלית למפלגת ימין קיצוני, שמנהיג "מפלגת החופש" יכהן כשר בממשלה.

צירופה של "מפלגת החופש" לממשלה חדשה באוסטריה יעמיד את ישראל בפני דילמה קשה: עד כה נמנעה ישראל מכל מגע רשמי עם מפלגה זו, למרות מאמציו הרבים של שטראכה להתקרב לישראל. שטראכה ביקר כמה פעמים בישראל והוא צפוי למנות את חבר הפרלמנט היהודי של מפלגתו, דוד לאזאר, כשר או כמזכיר מדינה בממשלה הבאה.

למרות הקולות הגוברים בקרב הקהילה היהודית האוסטרית להכיר בשינוי החיובי שעבר על "מפלגת החופש" תחת הנהגתו של שטראל כה, כמה מבכירי הקהילה - המקול רבים לסוציאללדמ­וקרטים, לוחצים על ישראל להמשיך במדיניות ההתל עלמות מהמפלגה.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? "עכשיו או לעולם לא". כרזת הבחירות של קורץ
צילום: אי.פי.אי "עכשיו או לעולם לא". כרזת הבחירות של קורץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel