Israel Hayom

שורת המקהלה

ב־42 באוקטובר תגיע מקהלת הצבא האדום להופעות בישראל, פחות משנה לאחר שאיבדה 64 מחבריה בהתרסקות מטוס ● ירדנה ארזי זוכה להגשים חלום ולהופיע עם המקהלה בארץ ● כתבנו ליווה אותה במוסקבה, לשם נסעה לצורך חזרות

- אלי לאון, מוסקבה הכותב היה אורח של מקהלת הצבא האדום במוסקבה

פחות משנה לאחר שעשרות מחבריה נספו בהתרסקות מטוס טרגית, מקהלת הצבא האדום חוזרת להופיע בישראל בהרכב חדש ותארח בהופעותיה 28-24( באוקטובר במרכז הקונגרסים בחיפה ובהיכל התרבות בת"א) את ירדנה ארזי ודודו פישר.

לרגל המאורע טסה ירדנה ארזי למוסקבה כדי לפגוש את חברי המקהלה ולערוך איתם חזרות. "אני בתחושה של ניסים ונפלאות. ממש ככה", היא אומרת נרגשת רגע אחרי סיום החזרה האחרונה עם המקהלה במוסקבה. "אני מרגישה שכאילו מתרחשים ניסים. הרבה דברים קורים לי בחיים. אני לא מרפקנית אבל הדברים מגיעים, וכשהם מגיעים - אני נפעמת. אני לא מאמינה שזה קורה לי. למרות שהייתי באירוויזיו­נים ועשיתי דברים, הפעם זה משהו רגשי מאוד ועמוק. זה נורא מרגש אותי כי אני פתאום חוזרת להיות הילדה מחיפה שרק חלמה. כשאני עומדת מולם בחזרה אז אני שווה בין שווים, אבל ברגש שלי אני הילדה הזאת ואני לא מאמינה".

לדברי ארזי, היא מעריצה ותיקה של מקהלת הצבא האדום. "לא פספסתי שום הופעה שלהם כאשר הם הגיעו בעבר להופיע בישראל", היא אומרת. "כמובן שלא העליתי בדעתי שאהיה חלק מהם. קניתי כרטיסים לכל ההופעות כמעריצה, ובכל הופעה בכיתי והתרגשתי. עכשיו אני איתם".

החזרות למופע התקיימו בבית המקהלה במרכז העיר מוסקבה. המקהלה - שמכונה גם "אנסמבל אלכסנדרוב" על שם מייסדה אלכסנדר אלכסנדרוב ובנו בוריס שניהלו אותה מהקמתה 1928־ב ועד פרישתו של הבן 1986־ב - כוללת נוסף על זמרים גם תזמורת ורקדנים. היא שייכת לצבא הרוסי, ואלה המשרתים בה במסגרת השירות הסדיר שלהם מגיעים לחזרות לבושים במדי צבא. שאר הזמרים והנגנים, שאינם חיילים בשירות סדיר, עולים על מדים רק במהלך ההופעות. המשמעת הצבאית מורגשת בהתנהלות המקהלה, גם בחזרות וגם בהופעות. זו גם הסיבה שמפיקי האירוע בישראל ממליצים בחום לקהל הצופים הישראלי לא לאחר, כי ההופעה תתחיל בשעה הנקובה.

ב־52 בדצמבר 2016 נהרגו 64 חברי המקהלה בהתרסקות מטוס צבאי בים השחור. המקהלה היתה בדרכה להופעה מול חיילים רוסים שהוצבו בסוריה. בעקבות הטרגדיה פעל הממסד הרוסי באופן נחרץ לשקם את המקהלה, והיא שבה להופיע כבר באמצע חודש פברואר. ההופעה המשותפת של ארזי עם המקהלה הרוסית סוכמה עוד לפני התרסקות המטוס. "הייתי בטוחה שזה יבוטל", סיפרה ארזי, "אבל הם השתקמו. זה כאילו אותו דבר. אותה עוצמה". לפני תחילת החזרה המשותפת היא ביקשה לבקר במוזיאון המקהלה והניחה זר לזכרם של הנספים.

בשנים האחרונות מופיעה ארזי עם הגבעטרון, ונראה שמקהלת הצבא הרוסי היא המשך ישיר לכך. "יש לזה המון כוח", אומרת ארזי, "גם אצל הקהל. לקהל הישראלי יש חיבור עמוק למוזיקה הזאת שנובע מהילדות; חיבור לארץ ישראל אחרת, היפה והנשכחת. זה סוג של געגוע. אתה פשוט נותן לרגש להוליך אותך. זה מגיע לגבהים רוחניים, גם מבחינה אמנותית וגם מבחינת הזיכרונות האישיים שלי".

 ??  ?? ארזי וחברי המקהלה במוסקבה. משמאל: המקהלה בפעולה
ארזי וחברי המקהלה במוסקבה. משמאל: המקהלה בפעולה
 ?? צילומים: באדיבות אגואיסט הפקות ??
צילומים: באדיבות אגואיסט הפקות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel