Israel Hayom

עידן חדש: "ההסכם על תנאי"

שינוי כיוון מול איראן: בנאום דרמטי הודיע טראמפ שלא יאשרר את הסכם הגרעין ושיגר מסר תקיף - "ללא שיפורים, הוא יבוטל"

- בועז ביסמוט, ארה"ב

כל בר דעת הבין כי היה זה רק עניין של זמן עד שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ יכריז כי איראן אינה עומדת בת נאי הסכם הגרעין שעליו התחייבה בווינה. מדובר אמנם בצעד פורמלי, והצעדים הקונקרטיים שאליו יוביל טרם התבהרו, אך את איראן ואת העולם טראמפ הצליח )ורצה( להלחיץ.

יש שריף חדש באמריקה, והוא מביא עימו הבטחה להסכם משופר. טראמפ, בנאומו, ביצע מהלך טראמפי קלאסי: מצד אחד הוא נזהר ממהלך חד צדדי שהיה מציב אותו בעמדת עימות מול השותפות של ארה"ב להסכם, אך הוא גם, מצד שני, קורא להן ולקונגרס האמריקני לקבל אחריות ולשפר את ההסכם, ולא - הוא יוביל לפרישתה של ארה"ב מההסכם.

שלשום היה לי לעיתים הרושם שטראמפ בכלל מדבר בעב רית. לפני כמה חודשים, אחרי ניסוי איראני פרובוקטיבי בטיל בליסטי, הבהיר טראמפ כמה פעמים כי "איראן תחת אזהרה". יכול להיות שאז הם לא הבינו. עכשיו, אחרי נאום יום שישי ה 13 על איראן, הם אולי מבינים כי עידן ה"הסכם בכל תנאי" מכהונת אובאמה עבר מהעולם. עתה אנחנו בעידן של "הסכם על תנאי". התודות לטראמפ.

כל בר דעת הבין כי היה זה רק עניין של זמן עד שהנשיא האמריקני דונלד טרא מפ יכריז כי איראן אינה עומדת בתנאי הסכם הגרעין שעליו התחייבה בווינה. מדובר אמנם בצעד פורמלי, והצעדים הקונקרטיים שאליו יוביל טרם התבהרו, אך את איראן ואת העולם טראמפ הצליח )ורצה( להלחיץ.

יש שריף חדש באמריקה, והוא מביא עימו הב טחה להסכם משופר. הנשיא טראמפ, בנאומו של שום בבית הלבן, ביצע מהלך טראמפי קלאסי: מצד אחד הוא נזהר ממהלך חד צדדי שהיה מציב אותו בעמדת עימות מול השותפות של ארה"ב להסכם, אך הוא גם, מצד שני, קורא להן ולקונ גרס האמריקני לקבל אחריות ולשפר את ההסכם, ולא - הוא יוביל לפרישת ארה"ב מההסכם, על כל המשתמע מכך.

טראמפ, כמתחייב בחקיקה שעברה בתקופת כהונתו של אובאמה, נאלץ בכל 90 יום לדווח לקונגרס אם איראן מילאה את חלקה בהסכם ואם לארה"ב קיים אינטרס להמשיך בהקלות שנתנה בתחום הסנקציות. אך במקום להודיע גם הפעם, כפי שעשה בכל 90 יום מאז כניסתו לתפקיד במ סגרת החוק המיוחד על איראן, כי הוא מאשרר שוב את ההסכם - הודיע טראמפ כי אינו מעוניין לה שתתף במופע התלת חודשי הזה. טראמפ החליט שהוא אינו מתכוון לאכול בכל 90 יום את הדייסה שאובאמה בישל, רק כדי שההסכם שלו ישרוד.

בכך פתח פתח ליציאה מההסכם - גם אם הסי כוי לפרישה חד צדדית בשלב זה לא גבוה, כנראה. עצם הנאום וההודעה הרשמית לקונגרס כי הוא אינו מאשר את ההסכם מחדש (decertific­ation) לא משנים סדרי עולם: ארה"ב עדיין תמשיך למלא את חלקה בהסכם - הקפאת הסנקציות האמריקניות שהוסרו ביולי 2015 - אך הנאום כן יוצר כדור שלג שעשוי להטריד את איראן בשנים הקרובות.

פירוק מורשת אובאמה

בעלות הברית של אמריקה, קרי: צרפת, בריטניה וגרמניה, שגם הן צדדים להסכם, הזדרזו שלשום, איך לא, להביע "דאגה". יחד עם הנשיא אובאמה הן כל כך התאמצו לנסח בווינה הסכם )רע(, ועכשיו בא הנשיא טראמפ, שובר המוסכמות, ומקלקל להן, ולעולם, את פסטיבל ההסכם האיראני.

והאיראנים? הם יכולים לאיים עד מחר לעזוב - אבל למה שינטשו הסכם המעניק להם מיליארדים של דולרים )משקיעים זרים(, הכרה היסטורית במהפכה האסלאמית, ובעיקר הסכם עם כל כך הרבה חורים, שמאפשר לאיראן ב 2025 להפוך, כשרק תרצה )היא תרצה(, למעצמה גרעינית.

מדובר באסטרטגיית שלבים מחושבת, שבה מיישם טראמפ את הבטחת הקמפיין שלו מבלי באמת לשבור את הכלים. טראמפ הוכיח - גם כלפי חוץ - שהוא עומד במילתו: הן של הקמפיין שעליו רץ, והן של המדינה שבראשה הוא עומד. אחרי שמונה שנות אובאמה בא לעולם מורה דרך חדש, המיטיב להבין את רוח ההנהגה האיראנית.

בכלל, בסוגיית הגרעין האיראני לא איבדנו את אמריקה כפי שהזהירו אותנו המומחים )זוכרים?(. שלשום היה לי לעיתים הרושם שטראמפ בכלל מדבר בעברית. במשך שנים הסבירו לנו כי מסו כן וחמור שאין הסכמה בין נשיא אמריקני לראש ממשלה ישראלי, אז מה יגידו היום כששני המ נהיגים מדברים בסוגיה האיראנית באותה שפה?

נאומו של טראמפ יוצר כדור שלג, שעשוי לה טריד את איראן בשנים הקרובות, בדמות סנקציות והגברת פיקוח. איראן תחשוב פעמיים לפני שת נסה להתגרות בממשל האמריקני על ידי, נניח, הגברת המכסות המותרות של צנטריפוגות או מים כבדים. מדובר בהפרות שאיראן אכן ביצעה מדי פעם, כפי שטראמפ חשף בנאומו. בין שההסכם ישודרג ובין שינסחו הסכמי צד נוספים - טרא מפ הוכיח, גם כלפיו בוחריו - כי הוא לא מפחד להלך על הסף.

מה עכשיו?

על הקונגרס האמריקני מוטלת כעת המשימה להפוך את ההגבלות הזמניות שמגולמות בהסכם הגרעין להגבלות של קבע, להפוך את הפיקוח לפיקוח אמיתי, לא כזה של כאילו, ולהרחיב את ההסכם כך שיחול על התנהלותה הסוררת של איראן בתחום הבליסטי והטרור.

חלום הבלהות של טראמפ הוא שהסכם הגרעין יחזיק מספיק מעמד, רק כדי שזמן קצר אחרי עזי בתו איראן תהפוך למעצמה גרעינית. די לזכור כיצד ההסכם עם צפון קוריאה משנות ה ,90 שביל קלינטון כה התגאה בו, היה בלתי רלוונטי לריסון שאיפותיה הגרעיניות של פיונגיאנג. צפון קוריאה מצאה "מסלול עוקף הסכם", ובשלב כלשהו פשוט פרשה ממנו כשהיה לה נוח לעשות זאת. יורשיו של קלינטון נאלצו להתמודד עם צפון קוריאה שיודעת לפתח - ולנסות - פצצות גרעיניות.

איראן כבר הוכיחה בשנתיים שחלפו כי היא אינה מתכוונת להפסיק את התנהלותה הסוררת באזור, למשל בסוריה, בתימן, עם חיזבאללה ועוד, או להשהות את פיתוח טילים בליסטיים ושיגורם, וגם לא בניסיון לקבל ידע וטכנולוגיה גרעינית

 ?? צילום: אי.פי ??
צילום: אי.פי
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? אובאמה. רצה הסכם בכל תנאי
צילום: אי.פי.אי אובאמה. רצה הסכם בכל תנאי
 ?? צילום: אי.פי ?? החתימה על הסכם הגרעין בווינה, .2015 התאמצו לנסח הסכם רע
צילום: אי.פי החתימה על הסכם הגרעין בווינה, .2015 התאמצו לנסח הסכם רע
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel