Israel Hayom

אברהם בן צבי

| נחרצות אסטרטגית

- פרופ' אברהם בן צבי

בניגוד לאסטרטגיית הבלימה וההרתעה שגיבש הנשיא טראמפ במרחב ביחס לצפון קוריאה, שהאיום הגלום בה נושא בעיקרו אופי כללי, הדוקטרינה שהשיק שלשום ביחס לנדבך האיראני של ציר הרשע מאופיינת במידה רבה יותר של ספציפיות ובהירות לגבי הקווים האדומים, שחצייתם על ידי טהרן תגרור בעקבותיה )וגוררת כבר כעת( ענישה אמריקנית.

מדובר בשילוב מקורי של נחרצות אסטרטגיית לצד זהירות טקטית. הנחישות האסטרטגית מבוססת על מחויבות ללא תנאי להתעמת חזיתית עם איראן בעת הצורך הן בגין הפרותיה המתמשכות של סעיפים מרכזיים בהסכם וינה מ ,2015 והן על רקע פעילותה האזורית )גם במישור הטילים הבליסטיים ובמישור החתרנות והתמיכה בתנועות טרור(.

בה בשעה, קיים בדוקטרינה גם ממד של זהירות טקטית, המבוסס על ההכ רה בכך שעימות זה אינו בהכרח מיידי, כולל ובלתי נמנע. במילים אחרות, הבית הלבן משרטט לפנינו מתווה מדורג, המאפשר עדיין לנשיא רוחאני פתח מילוט לפני רגע האמת אם ישנה את אורחותיו. על רקע זה, אף ש"דוקטרינת טראמפ" קוראת תיגר על אופיו ועל דרך יישומו של הסכם הגרעין עם איראן, וושינגטון ממשיכה עדיין לפעול במסגרתו כדי לנסות לעצב מקצה שיפו רים - זאת בתקווה שלהט החרב המתהפכת יפעיל את השפעתו המרסנת על משטר האייתוללות. לפיכך העובדה שטראמפ נמנע מלאשרר את ההסכם, אין פירושה בהכרח שכלה ונחרצה עימו לפרוש ממנו לאלתר.

עם זאת, אף שהנשיא החליט שלא לשבור את כללי המשחק, הדוקטרינה שהציג כוללת כמה אדנים הרתעתיים עוצמתיים. הראשון שבהם, שהוא בבחינת איתות לבאות והצהרת כוונות אמינה, טמון בחבילה הקונקרטית של סנקציות שהממשל הטיל זה עתה על משמרות המהפכה. לאיתות זה יש להוסיף גם את הצעדים הזירתיים שהפנטגון כבר יזם, שנועדו לסכל ככל האפשר את פעילותה החתרנית של איראן במרחב.

האדן המרכזי השני מעוגן בכינונו של מנגנון ענישה מפורט ומובנה. אם וכאשר יאושר בקונגרס, יאפשר מכניזם זה להטיל על איראן באופן אוטומטי מסכת שלמה של עונשים כל אימת שיוכח שחצתה את אחד המ פתנים )למשל, בהקשר לפיתוח מערך הטילים הבליסטיים שלה(, שיוגדרו מלכתחילה כקו אדום.

בהתאם לדברי טראמפ, היה וגבעת הקפיטול תימנע מלחוקק את "חוק הקווים האדומים" במהלך החודשיים הקרובים, ייחשב הדבר כאילו פג תוקפו של ההסכם, על כל המשמעויות הנלוות לכך. מבחינה זו ניצבת היום איראן מול אתגר אמריקני משולש: צעדים שכבר ננקטו כלפיה כחלק מהדוקט רינה, חקיקה החדשה, וכן האפשרות שהקונגרס לא יאפשר חקיקה זו, דבר שיביא בעקבותיו את ארה"ב לנטוש את הסכם וינה. שעון החול החל אפוא את פעולתו והכדור עבר, באבחה אחת, אל המגרש האיראני.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel