Israel Hayom

"אין לשאת את שם השואה לשווא"

בעצרות ביד מרדכי ולוחמי הגטאות ננעלו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה

- ניקי גוטמן ודניאל סיריוטי

אירועי יום השואה והגבורה ננעלו אמש בעצרות ביד מרדכי ובבית לוחמי הגטאות.

כ 4,000 איש נכחו ביד מרדכי, לרגלי אנדרטת מרדכי אנילביץ', במעמד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון.

הנשיאה חיות דיברה בטקס על הקשיים שחוו ניצולי השואה שעלו ארצה ועל היחס המחפיר שקיבלו מי לידי הארץ: "האמת צריכה להיאמר, קליטתם של שורדי השואה בארץ לפני ואחרי קום המדינה היתה רצו פת קשיים ותסכול. ישראל היא אמנם ארץ קולטת עלייה, אך כידוע לכל מי שחווה ועדיין חווה כאן את חוויית ההגירה, ההתאקלמות בארץ היא לא תמיד קלה ולעיתים קרו בות היא כרוכה בקשיי הסתגלות. ככל שמדובר בקליטתם של שורדי השואה בארץ, דומה כי הם חוו את קשיי ההסתגלות בעוצמה גדולה אף יותר, שכן לצד ההבדלים בתרבות, בשפה, במנהגים ובהשכלה, הם נשאו עימם טראומה גדולה ועצומה אשר לפחות עד משפט אייכמן לא ממש יצאה אל האור ולא סופרה ברבים".

השר ליברמן העביר מסר להנהגה בעזה: "לצערי, המלחמה הזאת על עצם זכותנו להתקיים כמדינה יהודית וחופשית נמשכת עד היום הזה. אף שמדינת ישראל הושיטה יד לשלום לכל שכנותיה ואף חתמה על הסכ מי שלום עם מצרים וירדן ועזבה את רצועת עזה עד המילימטר האחרון. כל מה ששמענו מההתנתקות ועד היום, ממנהיגי הרצועה, הם איומים להשמיד את ישראל. המסר שלי לש כנינו מדרום - לעולם לא תצליחו לשבור אותנו".

כ 10,000 איש השתתפו בעצרת בקיבוץ לוחמי הגטאות - ניצולי שואה ובני משפחותיהם, חניכי תנו עות הנוער, אישי ציבור, ראשי ערים וראשי המועצות המקומיות והאזוריות ובהם ראשי מועצות מהמגזר הער בי, העדה הדרוזית, העדה הצ'רקסית, ונציגי המיעוט הנוצרי. נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית בי ניש, אמרה: "בלי ידע לא ניתן לשמר זיכרון, להתמודד עם מכחישי שואה ולהפיק את הלקח לעתיד. עוצמתה וייחודה של השואה מחייבים לא לע שות בה שימוש בנסיבות פוליטיות חולפות ובהתמודדוי­ות יומיומיות עם בעיות המדינה. אין לשאת את שם השואה לשווא. יש להשאירה כתופעה חד פעמית ולא לכרסם במשמעותה".

 ??  ??
 ??  ?? נתניהו ביד ושם
נתניהו ביד ושם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel