Israel Hayom

דווקא בבית אנה פרנק: נאסר על עובד יהודי לחבוש כיפה

בארי וינגרלינג, יהודי דתי מהולנד שהחל לעבוד במקום, נדהם כשהתבקש להסיר את הכיפה ● "כאן אני צריך להסתיר את הזהות היהודית שלי?!" ● המדיניות שונתה לאחר התערבות התקשורת המקומית

- כתב "ישראל היום"

מכל המקומות שבעולם, דווקא בית אנה פרנק באמ סטרדם אסר על עובדיו היהודים לחבוש כיפה. המדיניות המקוממת שונתה רק לאחר התערבות של גוף תקשורת מקומי.

הכל החל כשבארי וינגרלינג ,(25) צעיר יהודי הולנדי שומר מצוות, החל לעבוד במקום. הוא סיפר לאתר החד שות של הישראלים והיהודים בהולנד NIW כי לאחר זמן מה החל לחבוש כיפה בעבודתו במוזיאון, אולם הת בקש להסירה על ידי מנהלי המקום. הסיבה שנמסרה לו, לדבריו, היתה כי מדיניות המקום לא מאפשרת להציג סממנים דתיים כלשהם )כמו במוס דות ציבוריים בהולנד( בפני המבק רים במוזיאון. "הייתי המום מהדרישה להסיר את הכיפה. דווקא כאן, היכן שאנה פרנק נאלצה להסתתר בגלל הזהות שלה, אני צריך להסתיר את הזהות היהודית שלי?" תמה הצעיר.

וינגרלינג סיפר כי פנה לנציגת ההנהלה וזו הבטיחה לו שהעניין בטי פול - אולם תשובה לא הגיעה, וכי הובטח לו שדיון בפנייתו, שנעשתה באוקטובר ,2017 יתקיים רק ב 15 במאי. בצר לו פנה אל הרב מנו טן ברינק, חבר הנהלה בבית אנה פרנק, אך תשובתו היממה אותו. "הוא אמר שאין כל בעיה הלכתית לחבוש כובע מעל הכיפה, והמליץ לי לחבוש את הכובעים שיש במקום, עם הכיתוב של בית אנה פרנק", סיפר.

וינגרלינג מבין את המדיניות של מוסדות ציבור בהולנד, אבל סבור כי לא מדובר במקום הנכון להתעקש על כך: "הוסבר לי כי המדיניות היא לאפשר לאנשים רבים ככל האפ שר לבקר בבית אנה פרנק, ולכן בי טויים של דת ופוליטיקה אינם רצויים במקום. עם זאת, אני מתקשה להבין כיצד מוזיאון על אנה פרנק היהודייה, שמראה כיצד פעלו אפליה ודעות קדומות, נופל באותה סוגיה".

ביום שני האחרון פנה אתר הח דשות NIW לבית אנה פרנק לקב לת תגובה, ובמקביל פנה לקרן אנה פרנק בבאזל. איב קוגלמן, חבר מוע צת המנהלים של הקרן, מסר במפורש לאתר כי לא מקובלת מדיניות האוס רת חבישת כיפה בבית אנה פרנק - ומשם החלו הדברים להתגלגל, ומהר: פגישת הבירור שנקבעה ל 15 במאי הוקדמה למחרת, ליום שלישי בבוקר, ובה הודיע נציג הקרן לווינגרלינ­ג כי ההנהלה החליטה לאפשר לו לחבוש כיפה בעת עבודתו. "אמנם זה לקח שישה חודשים, אבל זה היה חשוב לי מאוד", אמר וינגרלינג באושר, "לא מדובר רק במאבק שלי עם ההנהלה של הקרן, אלא במאבק שכל הקהילה היהודית צריכה לשמוע עליו".

מקרן אנה פרנק נמסר בתגובה ל :NIW "עד לאחרונה לא היתה לנו מדיניות בעניין זה... לפני כחצי שנה קיבלנו בפעם הראשונה בקשה מעובד לחבוש כיפה. קוד ההתנהגות של בית אנה פרנק קובע כי עובדים שעוב דים במוזיאון חייבים להיות מזוהים למבקרים וללבוש את בגדי המקום הממותגים. בעקבות בקשת העובד לחבוש כיפה, עלה הצורך בדיון על המדיניות בנושא זה. מדובר בנושא חשוב, שנדון בהתייעצות עם מחלקות שונות של הארגון... זה לוקח קצת זמן. בינתיים, על בסיס מחקר נוסף ולאחר התייעצות עם צוות הניהול וחברי המועצה המפקחת, החלטנו כי נאפשר ללבוש סמלים דתיים גם במוזיאון ובחנות בבית אנה פרנק".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? אנה פרנק
צילום: אי.אף.פי אנה פרנק
 ??  ?? בארי וינגרלינג
בארי וינגרלינג
 ??  ?? בית אנה פרנק צילום: GettyImage­s
בית אנה פרנק צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel