Israel Hayom

לא נשגב מבינתנו

מבלי שנשים לב - מתרחשת מהפכה ● חברות שמנהלות מאגרי מידע ענקיים נדרשות לבינה מלאכותית ככלי לניהול, ובשנים האחרונות הושקעו בתחום מיליארדי דולרים ● חברה חדשה שהחלה לפעול בארץ רוצה להביא את הבינה הזו גם לקמעונאות - ולחיי היומיום של כולנו

- אריאל ויטמן

אחת המהפכות הטכנולוגיו­ת המתרחשות בשנים האחרונות, מבלי שהציבור שם לב אליה, היא מהפכת הבינה המלאכו תית )ה .(AI עד לאחרונה רק מדינות, תאגידי ענק וחברות גדולות עסקו ב"ביג דאטה" וביצעו ניתוחים של בינה מלאכותית ככלי ניהולי ועבור תכנון וקבלת החלטות, אולם כך בדיוק מת חילות מהפכות רבות, שבהמשך מגיעות גם לחב רות קטנות יותר ואפילו למשקי בית.

כיצד זה יכול לקרות? הרי ברור שנשמח לקבל גם החלטות אישיות בסיוע "בינה מלאכותית" – כלים מועצמים של היכולות האישיות שלנו. כך, למשל, אם אפשר היה למצוא קבוצה באוכלוסייה שיש לה בדיוק את המאפיינים הסוציו אקונומיים שלנו ולקבל נתונים על ההחלטות שהם קיבלו בנושאי רכישת דירה ונטילת משכנתה, ברור שנשמח לדעת כיצד ההחלטות הללו השפיעו על חייהן בהמשך. אבל זה כמובן לא מעשי כעת. אבל, כאמור, ברור שזה כלי עוצמתי שעשוי לשפר את ביצועינו ואת טיב קבלת ההחלטות שלנו לאין ערוך.

זו הסיבה שבשנת 2017 הושקעו יותר מ 6 מי ליארד דולר במימון של חברות פרטיות שעוסקות בפיתוח בינה מלאכותית. השוק העולמי בתחום צפוי לגדול ליותר מ 3 טריליון דולר עד לשנת .2024 כדי לעשות שימוש בבינה מלאכותית בת חום הקמעונאות, למשל, יש צורך בניהול מאגר של כ 40 מיליארד תמונות בשנה - מספר אסטרונומי שאי אפשר לנהל בכלי המחשוב הרגילים.

מקסים פרסלוב, מנכ"ל "ניאורומייש­ין" ,(Neuromatio­n) שבהערכה האחרונה שווייה הגיע ליותר מ 100 מיליון דולר, אמר ל"ישראל היום" כי "החברה שלנו הולכת לשנות את כללי המשחק, ומעכשיו גם מפעלים קטנים בפריפריה ואפילו המ כולת השכונתית שלכם - כולם יוכלו להיות חלק מהמהפכה הטכנולוגית ולהרשות לעצמם להשתמש בבינה מלאכותית. הפלטפורמה החדשה והטכנולו גיה הייחודית שפיתחנו ישברו את השוק ויוזילו את השירותים בכ ,50% וזו בשורה לעסקים הקטנים".

מתרבות ועד רפואה

לדברי פרסלוב, "המטרה שלנו היא להפוך לב רירת המחדל של כל ארגון שרוצה להטמיע בינה מלאכותית. ישראל היא מדינת יעד מרכזית בש בילנו להנגשת הבינה המלאכותית, מאחר שהיא ידועה כמדינה מובילה בחדשנות טכנולוגית. בת חום הביטחוני, למשל, היא יצואנית מובילה של מזל"טים, אבל הבינה המלאכותית נדרשת גם בה רבה תחומים אחרים שישראל בולטת בהם כמו היי טק, חקלאות, שוק הון ועוד".

החברה יצרה למעשה פלטפורמה שמהווה שוק וירטואלי וסביבת עבודה שבאמצעותם כל אחד יכול לרכוש או למכור את שלושת מרכיבי המפתח הדרושים לפיתוח של בינה מלאכותית: מודלים של רשתות נוירונים, שירות קטלוג נתונים וכוח מחשובי. הפלטפורמה שפיתחה החברה מבוססת על מודל של מכירות פומביות, שבו קונים ומוכרים יכולים לחבור זה לזה בקלות, בעוד המוכרים מס פקים בעזרת הפלטפורמה מגוון מוצרים ושירותים המותאמים אישית. אפילו מדענים אפשר לשכור ולהשכיר באמצעות ה"שוק" הזה. כל העסקאות מתבצעות בעזרת אסימונים ‪(Utility tokens)‬ שהונפקו על ידי חברת Neuromatio­n ונקראים .NTK לצורך כך, הנפיקה החברה מטבע וירטואלי (ICO) והמירה יותר מ 50 מיליון דולר בשמונה שעות בלבד.

סקר של חברת המחקר ‪"Forrester Research"‬ מצא לאחרונה כי 38% מהארגונים משתמשים כיום בטכנולוגיו­ת בינה מלאכותית, ובשנת 2018 השי מוש צפוי לגדול לכ 62% מכלל הארגונים. מלי בי צור פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ הגלובלית "תפן ישראל" ,(Tefen) מרחיבה ומספרת כי "כל החברות המטפלות בביג דאטה צריכות לשלב מערכות של בינה מלאכותית. בכל ארגון שאוגר נתונים בכמות שהמוח האנושי אינו יכול להתמודד איתה בכלים מסורתיים, יש צורך בכלי הבינה המלאכותית. המ כונות המסורתיות, מחשבים מבוססי שרתי ,X86 עושות זאת לאט מדי".

ביצור פרנס מספרת כי החברה שלה סייעה למ שרד התרבות להשתמש במחוללי בינה מלאכותית, כדי לרכז את כל הנתונים ממוסדות התרבות ביש ראל למאגר מידע מאוחד המנתח את דפוסי צריכת התרבות בערים השונות וכך לייעל את מדיניות הקצאת התקציבים. לדבריה, "על פי ההערכות, בינה מלאכותית יכולה לחסוך לארגונים כ 8% בעלויות תפעול ו 15% בתחום בקרת איכות. הית רונות הכלכליים ברורים – אבל בינה מלאכותית מציעה לא רק חיסכון עצום כתוצאה מהתייעלות – אלא גם משחררת פוטנציאל עסקי שלא היינו עדים לו מעולם".

דוגמאות נוספות לשימוש בבינה מלאכותית: בקמעונאות, כדי לטייב את הנתונים על דפוסי הרכישה של הקונים, מתבססים על מודל מתמ טי מורכב לניהול המלאי. המודל מאפשר להציע ללקוח באמצעות בינה מלאכותית מוצר ב"תפירה אישית", שיתאים לצרכיו כמו כפפה ליד. כך, למשל, בגד ספציפי במחיר מותאם אישית, בדיוק בצבע ובגזרה שהלקוח רוצה. כמו כן, מערכת בינה מלאכותית יכולה לאסוף את הנתונים ולטפל בהם בפחות מיום, לעומת תשעה ימים במחשוב הסטנד רטי כיום, ובכך היא מייעלת את השירות ומגבירה את שביעות רצון הלקוח.

 ??  ??
 ?? צילום: תומר פולטין ?? מקסים פרסלוב
צילום: תומר פולטין מקסים פרסלוב
 ?? צילום: יעקב בן משה ?? מלי ביצור פרנס
צילום: יעקב בן משה מלי ביצור פרנס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel