Israel Hayom

ציפורי לילה? אתם בסיכון למות מוקדם

מחקר: אנשי השעות הקטנות עלולים לחלות בסוכרת, במחלות עיכול ובהפרעות פסיכולוגיו­ת

- אילן גטניו

חדשות רעות לאנשי הלילה: מי שהולך לישון מאוחר ומתעורר בבוקר מוקדם, נמצא בסיכון גבוה יותר למות מוקדם. כך עולה ממחקר שנערך בבריטניה על מדגם של כחצי מיליון בני אדם.

המחקר, שפורסם במגזין ‪,"Chronobiol­ogy Internatio­nal"‬ גילה כי אלה המגדירים עצמם כ"אנשי לילה" היו בעלי סיכוי גדול בעשרה אחוזים למות בתוך שש שנים וחצי, לעומת אלה המגדירים עצמם כ"אנשי בוקר". מחקר זה מתווסף לשורה של מחקרים הקובעים כי לחיי לילה יש השפעה שלילית על הבריאות. רוב הב עיות נובעות מחוסר התאמה בין השעון הביולוגי הפנימי לבין התזמון הנכפה על האנשים בגלל מחויבות לעבודה או לפעילויות אחרות.

לדברי החוקרת והנוירולוג­ית קריטן קנוטסון, "ציפורי לילה מנסות להתעו רר בבוקר עם כל השאר, ולכך עלולות להיות השלכות על גופן". לדברי פרופ' מלקולם פון שנץ, ממחברי המחקר, "זו בעיה של בריאות הציבור שאי אפשר עוד להתעלם ממנה. צריך לאפשר לטי פוסי הלילה להתחיל ולסיים את העבודה מאוחר במידת האפשר".

המחקר בדק מידע על 433 אלף איש בגילי 73-38 המתגוררים בבריטניה. מן המחקר עולה כי אנשי לילה היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, בהפרעות פסיכולוגיו­ת, במחלות עיכול, בהפר עות נוירולוגיו­ת ובבעיות נשימה. גם בנטרול בעיות ספציפיות אלו, אנשי הלילה עדיין היו בסיכון גבוה במקצת למות בתקופת המחקר, שנמשכה שש שנים וחצי, לעומת אנשי הבוקר. המח קר לא הצליח לקבוע מה גורם לאנשי הלילה להיות בסיכון גבוה יותר למות מוקדם, אך החוקרים משערים שהק שר נובע מחוסר ההתאמה הפיזיולוגי­ת בין השעון הביולוגי לבין הרגלי השינה שלהם. במחקרים קודמים נמצא קשר בין מיעוט שעות שינה לבין בעיות בחילוף החומרים בגוף ובניהול רמת הגלוקוז.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel