Israel Hayom

"רנסנס בחקלאות"

-

טכנולוגיה החקלאית מתפ תחת מדי יום ביומו ומצי עה לעולם פתרונות שונים בתחומים רבים, כגון מים, מזון ועוד. ישראל היא בהחלט מעצמה בתחום, ו 75% מ 460 החברות הישרא ליות הפועלות בו נוסדו בעשור האחרון, רבות מהן ממש בשנים האחרונות.

ישראל מובילה, בין השאר, את הד רכים למציאת פתרונות לבעיות שונות באמצעות שילוב טכנולוגיות של חק לאות מדייקת וחממות חכמות, שמ תאימות את עצמן באופן ספציפי לכל גידול ולתנאיו האופטימליי­ם ומאפש רות חיסכון במים, בחומרי הדברה וב כוח אדם, לצד הגדלת התפוקה. הידע הישראלי מספק פתרונות לגידול הד מוגרפי ולצורך העולמי במזון, הגדל כל הזמן, על ידי ניהול טכנולוגי מתקדם של רפתות, לולים ומדגה.

כדי להתעדכן בחידושים בתחום יגיעו בתחילת מאי לתל אביב כ 50 שרים מחמש יבשות, לצד נציגים שונים מהאו"ם. הללו ידונו באתגרי הסביבה והמזון של כדור הארץ, ובעי קר כדי לשמוע ולראות אילו פתרונות וחידושים חכמים יש לישראל הקטנה להציע בהתמודדות עם הבעיות הבוערות ביותר בעולם. מדובר בהת מודדות עם איומי אקלים, מים ומדבור )התגברות שטחי מדבר על חשבון שט חים ירוקים, בעיקר באפריקה ובמדי נות הסהרה(, וכן עם בעיות אספקת מזון לאוכלוסיית העולם הגדלה.

דו"ח אגריטך לשנת ,2017 שנערך בשיתוף מכון הייצוא ו ‪Startup Nation‬ ,Central חושף נתונים חדשים על תע שיית הטכנולוגיו­ת החקלאיות. מגזר הטכנולוגיו­ת החקלאיות הישראלי, האגריטק ,(AgriTech) מושך משקי עים מישראל ומרחבי העולם. במחצית הראשונה של 2017 גייסו חברות ישרא ליות המציעות פתרונות חקלאיים כ 80 מיליון דולר, שהם 7% מכלל המימון העולמי. לפתרונות החקלאיים החכמים גויסו 12.5 מיליון דולר, ועוד 26.5 מי ליון דולר מתחילת יולי.

במסגרת פעילות ענף האגרו טכנו לוגיה, במכון היצוא נחשפים הפתרונות הישראליים המובילים בתחום בפני מק בלי החלטות במגזר הממשלתי והעסקי במדינות השונות. מכון היצוא, בשיתוף פעולה עם מערך הנספחים הכלכליים של משרד הכלכלה והתעשייה הפרושים ברחבי העולם, דואג לייצר הזדמנויות עסקיות לחברות על ידי השתתפות בת ערוכות בינלאומיות מובילות, משלחות ממוקדות בחו"ל ומפגשים עסקיים עם גורמים בינלאומיים המגיעים לארץ.

אחת הדוגמאות לכך תתקיים בין 8 ל 10 במאי, אז ייערכו במרכז הכנסים והתערוכות בתל אביב תערוכת אגריטך והכנס הנלווה אליה. אגריטך היא מתע רוכות הטכנולוגיה החקלאית הנח שבות בעולם, המתקיימת בישראל מדי שלוש שנים מאז .1976 השנה מדובר בתערוכת החקלאות הגדו לה ביותר שנערכה כאן מעולם, עם כ 40 אלף אורחים צפויים, 12 אלף מהם מחו"ל, שיגיעו מ 100 מדינות שונות, לרבות כאלה שלישראל אין עימן קשרי מסחר.

לדברי פרימה זילברמן, מנכ"לית חברת כנס תערוכות המארגנת את הת ערוכה בשיתוף עם עמותת אגריטך מאז ,1999 "אנחנו עדים לרנסנס של תחום החקלאות. מתערוכה לתערוכה עולה מספר החברות המשתתפות, וגם כמות הסטארט אפים וההתעניינו­ת מצד גורמי ממשל וארגונים בינלאומיים, כמו האו"ם וה ."FAO אגריטך 2018 תיערך בשי תוף עם משרד החקלאות, משרד הכלכ לה, מכון היצוא, משרד החוץ והתאחדות הקיבוצים שבמשרד התעשייה.

העגבנייה רוצה מזגן

אז מה תוכלו לראות באגריטך? בואו נתחיל. בין ההמצאות הישראליות בת חום שיככבו בתערוכה נמצאת זו של חברת "רוטס" ,(Roots) שזכתה לכינוי "גם העגבנייה רוצה מזגן". מדובר בחברה ישראלית, בוגרת חממה טכנולוגית של המדען הראשי, שהונפקה לפני חמישה חודשים בבורסה האוסטרלית. רוטס נח שבת לאחת החברות החדשניות ביותר בעולם היום ‪disruptive innovation)‬ (company ויש המכנים אותה "נטפים" הבאה. החברה מייצרת בארץ ומייצאת לכמה מדינות פתרונות מהפכניים לחי מום ולקירור שורשים ולאספקת מי הש קיה על ידי עיבוי הלחות מהאוויר. הט כנולוגיות יכולות לעזור לייצר יותר תפוקה ובכך לסייע להתגבר על משבר הרעב העולמי ולהילחם בתופעת המד בור באמצעות יצירת שרשרת מזון במ קומות שבהם אין נגישות למים. לדב רי שרון דביר, מנכ"ל ומייסד רוטס עם שותפו בועז וכטל, "יש לנו טכנולוגיות להתמודד עם בעיות מורכבות בחקלאות, למשל בעיית ניהול אקלים הצמח במעט אנרגיה או בעיית האיכות וחוסר הנגי שות של חקלאים למי השקיה".

מוצר נוסף שיושק בתערוכה הוא ה"טאפ קיט" ‪,(Tap kit)‬ סט הידרופוני מיוחד לחקלאים ולבעלי משקים קטנים, שמאפשר לקרב את החקלאות ההידרו פונית לערים, להוריד את יוקר המחיה ולהתמודד עם אספקת מזון גם לאזורים מרוחקים משטחי החקלאות. מדובר בפ תרון כולל, מהזרע עד לקבלת מוצר ארוז בשקית. המערכת מגיעה בסט הכולל משתלה לייצור שתילים, מערכת היד רופונית ומערכת אריזה קטנה. החקלאי קונה זרעים, זורע ומייצר שתילים, מע ביר אותם למערכת ההידרופוני­ת ולא חר שלושה עד חמישה שבועות יש לו תוצרת מוכנה למכירה. מדובר ביכולת ייצור של 700-500 ק"ג בחודש או 12-6 טונות בשנה של חסה מסוגים שונים.

הטכנולוגיה שמאחורי הפי תוח היא למעשה מזעור של תעשיות

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel