Israel Hayom

חיישן לכל צמח

-

ההידרופוני­ות הגדולות: תמיסה של מים עם דשנים מוזרמים בתע לות ,PVC בעוד השורשים טובלים במים הזורמים ובכך מקבלים את כל מה שהם צריכים כדי לגדול בצו רה מיטבית. מכיוון שהמערכת סגו רה והמים ממוחזרים, יש חיסכון של 70% במים ובדשנים והשמירה על הס ביבה גדלה מכיוון שאין זיהום קרק עות מהדשנים. המוצר הסופי בריא, נקי ובטוח יותר לצריכה, ואורך חיי המדף גדל בכ 15% בהשוואה לגידו לים רגילים.

נראה שהחקלאות כיום היא ממש לא מה שאנחנו חושבים או קוראים עליו בעיתונים. כדי להצליח לתת פתרונות פורצי דרך החקלאים צרי כים להיכנס עמוק לתוך עולם ההיי טק. "אנחנו רוצים להביא את החק לאים למקום שבו הם מנהלים את השדה שלהם ממש כמו טייסים", מס ביר עודד רהב, מנהל פיתוח עסקי בחברת סופלאנט ,(supplant) שת ציג באגריטך. לדבריו, "אנחנו רוצים שהחקלאים יוכלו לקבל את המידע העדכני והזמין ישירות לסמארטפון בכל רגע נתון, ובמידה מסוימת השי מוש בטכנולוגיו­ת בשדה היום הוא כמו השימוש בווייז בכביש. כשא תה נוסע היום, גם אם אתה יודע את הדרך, בדרך כלל תפעיל את האפ ליקציה כי לך תדע איזה כביש פקוק והיכן היתה תאונה. אתה רוצה מידת ודאות גדולה יותר של הדרך ושל זמן ההגעה ליעד, וכך גם בעולם החק לאות. בגלל השינויים האקלימיים קשה לדעת איך להשקות בצורה מדויקת ללא מערכות חכמות".

המערכת של סופלאנט מורכ בת משלוש משפחות של סנסורים: חיישנים בתוך הקרקע שמודדים את לחות האדמה, הטמפרטו רה ועוד; חיישנים אקלימיים )תח נות מטאורולוגי­ות בגיבוי של מידע אונליין( שמודדים תנאי מזג אוויר מקומיים כמו קרינה, רוח, לחות או גשם; ומשפחה שלישית וייחודית של חיישנים צמחיים, שיושבים על הגזע, העלה והפרי. כל החיישנים משד רים לאותו מרכז שנמצא בענן. שם מתבצע תהליך של אנליזה וניתוח מידע. על פי הקריטריוני­ם של האל גוריתמים של סופלאנט, מופעלים בקרי ההשקיה של החקלאי, שבמק ביל מקבל את המידע לאפליקציה.

סופלאנט פעילה כיום ב 14 מדי נות בעולם, ולאחרונה נבחרה כמו צר מוביל של פרוסט אנד סאליבן לשנת .2018

"יש הרבה מאוד חקלאים שאימצו מוקדם את הטכנולוגיו­ת המתקד מות, כי הם מבינים שזו הדרך לה צליח כיום", אומר רהב, ומוסיף כי "באופן מפתיע, במדינות העולם השלישי עושים קפיצה גבוהה ופ תוחים לקדמה ברמה גבוהה, ממש כמו במדינות המפותחות. על כל פנים, יש הבנה שהטכנולוגי­ה חייבת להיות חלק בלתי נפרד מניהול המשק החקלאי. יש, למשל, מדינות שמ צויות במשבר אנרגיה ומים כמו זמביה או ברזיל, שיש להן הרבה שט חים ומים אבל הן צריכות להוציא הרבה אנרגיה שעולה הרבה כסף, שצריך להיות מיועד ליישומים אח רים. בדיוק את זה אפשר לפתור בא מצעות טכנולוגיה".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel