Israel Hayom

הנפגעים ראויים לטיפול מהיר

-

2013 הקימה הממשלה, בא מצעות משרד המשפטים, את הוועדה לבחינת הצורך לפ צות את עובדי הכור הגרעיני שחלו בסרטן. בראשות הוועדה עמד שופט בית המשפט העליון בדימוס אליע זר ריבלין.

הרקע להחלטה על הקמת הוועדה נעוץ עוד בתחילת ,1996 עת עשרות עובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה תבעו את המדינה על כך שלקו בס רטן, לטענתם בגלל קרינה. העובדים התקשו להוכיח קשר ישיר בין עבוד תם למחלה והוועדה לאנרגיה אטומית דחתה את תביעותיהם. ב 2015 קבעה הוועדה כי לא נתגלתה תחלואה חריגה של סרטן בקרב עובדי הכור בהשוואה לכלל הציבור בישראל, למעט שלושה סוגי סרטן: השד, הערמונית, וסוג של סרטן עור.

למרות זאת המליצה הוועדה על הסדר פיצויים בשל "התרומה הייחו דית לביטחון המדינה" מבלי שהמדינה תקבל אחריות על המחלה. 168 עוב דים שחלו בסרטן ומשפחותיהם יקבלו פיצוי 78 מיליון שקל כאשר "נדיבות הפיצוי משקפת פרמיה שבה נושאת המדינה כדי להגן על האינטרס הבי טחוני" קבעה הוועדה. חלק מהעובדים התנגד לפיצוי ולמסקנות ועדת ריבלין.

בעקבות הוועדה והמלצותיה הוקמה "ועדת זוהר" בראשות השופט שמואל ברלינר, סגן נשיא המחוזי בחיפה, בצירוף מומחים שונים ונציג האוצר. לוועדה מוזמנים לפנות עובדים וגמ לאים מתחום האנרגיה האטומית, המ עוניינים לבדוק את זכאותם לפיצוי בגין מחלה ממארת - "סרטן". מסתבר שהנוסחה לפיצוי קשה להוכחה לחולי סרטן, כולל 168 העובדים שחלו במ חלה, שכן היא קובעת צורך ב 100% נכות, בשילוב קשר סיבתי של לפחות 50% בתחלואת הסרטן.

קשר סיבתי הוא קשר ישיר של 50% לחשיפה לקרינה שגרמה למחלה ממארת )הוכחת עוולה שהיא הוכחת אחריות לנזק(. בוועדת ריבלין הבהירו שמדובר בהסדר הגון, מהיר ומיטיב. לדעת הוועדה, במתווה ריבלין התוב עים יקבלו סכומים גבוהים יותר מכפי שיפסקו להם בתי המשפט. ועדת זוהר תדון במשך שנה ואולי שנתיים בז כאות החולים, שחלקם נפטרו בייסורים רבים במהלך השנים .2017-1996 היא תפגוש בני משפחה מדרגה ראשונה שעולמם חרב עליהם, ותנסה למצוא הסדר פשרה כספי נוסף.

בשנותיי הארוכות ברפואה הצי בורית פגשתי משפחות שאסון הס רטן מוטט את רוחם והם איבדו רצון לחיות לאחר פטירת יקיריהם. סרטן הוא שם כללי למחלות שונות שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה בלתי מבוקרת והצטברות של תאים אלו יוצרת גידול ממאיר )"ניאופלזיה"(. במקרים מסוימים חלק מתאים אלה נודדים למקומות אחרים בגוף ויוצרים גרורות. בסרטן השד, לדוגמה, הוכח שגורמי סביבה כמו חשיפה לקרינה משפיעים על הסיכון ללקות בסרטן. סביר שבגלל סיכון זה הכירה ועדת ריבלין בסרטן השד כעילה לתשלום פיצוי לעובדות הכור האטומי. יש כיום אמצעים רפואיים מתקדמים שבאמצ עותם ניתן להגדיר את מצבו של החו לה ואת פרק הזמן הצפוי להמשך חייו התקינים. ראוי שהוועדה תנצל הכלים הללו של הרפואה המתקדמת במהירות. בנוסף, ציבור העובדים ומשפחותיהם רשום לפרטי פרטים ברשומות. על הוועדה לבצע "מהלך שיווקי" ולפנות ביוזמתה לכל העובדים לבירור מצבם הבריאותי. זו תהיה פעולה שיווקית חדשנית בעולם הרפואי שראוי שת בוצע, ויפה שעה אחת קודם.

 ?? צילום: דודו גרינשפן ?? הכור בדימונה
צילום: דודו גרינשפן הכור בדימונה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel