Israel Hayom

"בשורה לתורמים"

-

אריאל ויטמן

מדינת ישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, מוצעת כבר שנים רבות האפשרות לקבלת החזרי מס בגין תרומה לעמותות שקיבלו את אישורם של רשות המיסים וועדת הכספים בכנסת )מוכר כאישור לפי סעיף ,(46 עד לגובה של 35% מסך התרומה. אך מנתונים רשמיים של רשות המיסים, 85% מהתורמים כיום לא מגישים בקשה להחזר מס והמשמ עויות הכספיות הן עצומות – הציבור האכפתי הזה מאבד יותר ממיליארד שקלים בכל שנה המגיעים לו, אבל לא מגיעים לכיסיו.

הסיבות לכך ששיעור מגישי הבק שות להחזרי מס נמוך מאוד מגוונות, אך בסופו של יום מצביעות על הת נהלות רשות המיסים לאורך שנים, שאינה מנגישה עצמה לאזרחי ישראל. כך למשל, מעולם לא פורסם לציבור כיצד מגישים בקשה להחזר מס בגין תרומה ולא יצאו על כך פרסומים. בנוסף, תהליך ההגשה מאוד מסורבל - אזרחים שתורמים והיו מעוניינים לקבל את החזר המס בגין תרומתם, התבקשו להדפיס ולמלא טופס ,116 המוכר כטופס תיאום מס, או להגיש אותו במסגרת דו״ח שנתי, לאסוף ול מיין את כל הקבלות בגין התרומות באותה שנת מס בחלוקה לעמותות בעלות סעיף 46 ואלו שאינן זכאיות ולהפריד ביניהן, להכין תיק מסמכים, להגיע פיזית לפקידי השומה ולהגיש להם את המסמכים.

בעקבות כך, לפני כשנתיים, פנו ממיזם Jgive )ע"ר( לרשות המיסים וביקשו לייעל בעבורם את התהליך להחזרי מס, ללא כל תמורה ובע בור זה שהתהליך יהיה פשוט ומכאן שיותר אזרחים יתרמו והדבר יגדיל את הנתינה בישראל. ,Jgive שמפ עילה פלטפורמת תרומות באינטרנט לעמותות )בעלות סעיף 46 בלבד(, הציעה שהיא תרכז את כל הנתונים ותשלח לרשות המיסים באופן מסודר ומרוכז, כדי להקל על התורמים לקבל את ההחזר.

כעת, לאחר שנתיים של עבודה משותפת, שכללה פגישות מרובות עם צמרת רשות המיסים והפעלת פיילוט במחוז ירושלים, רשות המיסים אישרה סופית הגשה של קבלה מרוכזת לכל התרומות השנתיות בעזרת קבלה די גיטלית אחת, ובכך להקל באופן מש מעותי על התורמים המבקשים החזר מס בגין תרומתם.

כמובן שהגשת קבלה מרוכ זת מחייבת שכל הקבלות יהיו בגין תרומות לעמותות בעלות סעיף 46 ושהתרומה תתבצע מאותה פלטפור מה. אך בפלטפורמה של Jgive המצב הוא כזה באופן קבוע בשל העובדה שכל העמותות החברות בפלטפורמה הן בעלות סעיף ,46 ובנוסף האפשרות לבצע את כל התהליך באופן דיגיטלי קיימת ומקצרת אף יותר את ההליך.

הישראלי הממוצע תורם בין 250 ל 300 שקלים בשנה למטרות פי לנתרופיות, כך עולה מסקר שערכה פלטפורמת גיוס התרומות לעמותות Jgive וממחקר שבוצע על ידי אוני ברסיטת תל אביב. כאמור, גם מדינת ישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, מאפשרת כבר שנים רבות לקבל הח זרי מס בגין תרומה לעמותות המש מעות היא שאדם שתורם 300 שקל יקבל החזר מס בגובה של 105 שקלים מגובה תרומתו ובפועל יוציא מכיסו רק 195 שקלים. המשמעות הישי רה היא שאם אדם תכנן להוציא 300 שקלים נטו מכיסו לטובת תרומה, הוא יכול לתרום 450 שקלים ולק בל החזר כך שבפועל לא יצאו מכי סו כל 300 השקלים. במקביל לכך שהעמותה אליה הוא תרם תקבל 150 שקלים יותר. המשמעות הרחבה יותר היא שארגונים וחברות יתרמו סכומים גדולים ובמקום לשלם את המס על ההכנסה הגבוהה הם יקבלו בחזרה את המס כי תרמו ובכך גם יסייעו למט רות פילנתרופיו­ת וגם יחסכו כסף - המצב הרצוי בו כול הצדדים יוצאים נשכרים..

אורי בן שלמה, מנכ"ל ומייסד ,Jgive מסכם ואומר כי "אני שמח ומתרגש מהמהלך המשותף ארוך הטווח שנושא פרי ויוצא לדרך. הש קענו רבות בחשיבה, תכנות והתא מות של המערכת כדי שבסופו של יום תהיה פה בשורה אמתית לתורמים. אני מודה לראש רשות המיסים וכל הצוות המסור על ההבנה ושיתוף הפ עולה, לעבר צעד ענק שמקצר פלאים את הדרך לקבלת החזר מס בגין תרו מות בישראל".

 ?? צילום: ריקי קנט ?? אורי בן שלמה
צילום: ריקי קנט אורי בן שלמה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel