Israel Hayom

מכה אחת מסלע יכולה לגרום לטביעה

- ד"ר קובי אסף הכותב הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה בביה"ח הדסה עין כרם

לצערנו הרב, היסחפות בשיטפון יכולה להיות קטלנית, כפי שקרה באסון הנוכחי. מדי פעם אנחנו מטפלים במחלקה באנשים שנסחפים ונפ געים ובמקרים כאלו יש שלושה סוגים של פגי עות, שכל אחד מהם רק מחמיר את מצב הנפגע.

בשל עוצמת הסחיפה, פעמים רבות הנפג עים מגיעים עם חבלות קשות מאוד בגפיים או בראש, כתוצאה מהיסחפות בוואדי ומהתנגשות בסלעים. פגיעה נוספת קשורה לסכנת הטבי עה, משום שנסחפים עם הראש בתוך המים ויש קושי לנשום. נוסף על כך, המגע הממושך עם המים הקרים גורם להיפותרמיה. אלו שלושת סוגי הפגיעות הנפוצות, שכל אחת מהן מחמי רה את האחרת.

אם יש חבלה משמעותית בראש או בגפיים, זה כמובן מקשה על האדם להיחלץ מהמים ומחמיר את סכנת הטביעה. צריך לזכור שמדובר בשטף עצום של מים עם כוח אדיר, ומספיקה מכה אחת כדי לאבד את היכולת להגיב.

הטמפרטורה הקרה של המים מורידה את חום הגוף בצורה קיצונית ומהירה. שהות במים קרים גרועה יותר מהשהייה באוויר קר, משום שהמים מוליכים את החום מהגוף בצורה מהירה יותר.

אחד הדברים החשובים הוא לחמם את הנפגעים כמה שיותר מהר בעזרת שמיכות תרמיות עם ציפוי פנימי כסוף, שמחזיר לגוף קרינה ומקטין את איבוד החום.

בחדר המיון בדרך כלל מכניסים אותם לבדי קת הדמיה בסי.טי, שיכולה לזהות אם כתוצאה מחבלת הראש יש דימום מוחי. הבדיקה יכולה לזהות גם דימום בחלל הבטן ושברים.

הבדיקה מהירה מאוד, ובתוך כחמש דקות אפשר לזהות את כל השברים. אפשר גם לע שות בדיקת אולטרסאונד ממש ליד מיטת החולה.

חשוב לזכור שבנפגעים כאלה לא מטפל רק רופא אחד או אחות אחת, אלא צוות שלם.

מכל מקום, פגיעות כאלו יכולות להיות קלות, בינוניות או אנושות, תלוי בחומרת הפגיעה.

מדובר באירוע קשה, כואב ועצוב. הלב מסרב להאמין. מבלי לדעת את פרטי הרקע, תמוה וחמור בעיניי כי לאחר מספר ימים של אזהרות חוזרות בתקשורת על השטפונות הצפויים בנחלי המזרח, מוצאים את עצמם הנערים בשיטפון. הביאה לדפוס: מיטל יסעור בית אור

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel