Israel Hayom

טראמפ: "ייתכן שאגיע לחנוכת השגרירות - אני גאה בזה"

מזכיר המדינה הטרי פומפאו יגיע היום לישראל ● נשיא פרגוואי מתכוון להעביר בקרוב את השגרירות ● מרקל: "הסכם הגרעין לא מרסן את שאיפות איראן"

- יוני הרש, ארה"ב, ושלמה צזנה ארז לין

האם נשיא ארה"ב יגיע בעוד שבועיים לארץ להשתתף בטקס חנוכת השגרירות האמרי קנית החדשה בירושלים? דונלד טראמפ נדרש לסוגיה ביום שישי והפתיע כשהצהיר שקיים סיכוי שישתתף באירוע החגיגי.

"ייתכן שאגיע, אני מאוד גאה בזה", אמר הנשיא האמריקני במסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה, אנ גלה מרקל, בבית הלבן. מובן שעדיין לא יצאה הודעה רשמית בנושא, ולא ברור אם באמת קיים סיכוי שהנשיא יגיע. עד עכשיו הקולות מהממשל דיברו על בכירים בבית הלבן שיש תתפו בטקס, אך לא טראמפ עצמו. בינתיים, רשת CNN דיווחה בסוף השבוע כי חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, שמשמש גם יועץ בכיר בבית הלבן, צפוי להגיע לישראל לטקס החנוכה. בשבועות האחרונים התרבו הדיווחים כי קושנר ואשתו, איוונקה טראמפ, מתכוונים להשתתף באירוע.

"השגרירות", הבטיח טראמפ, "תהיה יפהפייה". הנשיא שב וציין כי בניגוד לנשיאים אחרים שהב טיחו להעביר את השגרירות ולב סוף חזרו בהם, הוא עומד בהבטחתו. "כולם השתמשו בזה בתור הבטחות בקמפיין, ומעולם לא היה להם האומץ לעשות זאת. אני עשיתי זאת", אמר.

בתוך כך, נשיא פרגוואי, הורסיו קרטס, הודיע בסוף השבוע כי בכוונ תו להעביר את השגרירות של מדינ תו לירושלים לפני תום כהונתו ביוני. הוא אמר את הדברים במסגרת אירוע לציון 70 שנה לעצמאות ישראל, שנ ערך בבירה אסונסיון.

בד בבד, מזכיר המדינה האמרי קני החדש, מייק פומפאו, שהושבע רק ביום חמישי, יגיע היום לישראל וייוועד עם ראש הממשלה. פומפאו צפוי לדון בהחלטת ארה"ב בנושא הגרעין עם איראן, בהתבססות איראן בסוריה ובגיבוי הרוסי, כמו גם בהעב רת השגרירות האמריקנית לירושלים והתגובה הפלשתינית. מזכיר המדינה הבהיר כי הנשיא נחוש לפרוש מהס כם הגרעין מיולי 2015 אם לא ייענו דרישותיו לשיפורו. ב 12 במאי יפקע הצו שבמסגרתו הקפיא הנשיא את הסנקציות על איראן, כחלק מיישום הסכם הגרעין. בשבועות האחרונים, מדינות אירופה פועלות בקדחתנות על מנת להגיע לנוסחה שתרצה את טראמפ; בין השאר על ידי העלאת האפשרות לחתימה על הסכמי צד או נספחים להסכם, או על ידי מתן פר שנות חדשה לנוסח הקיים שלו. בתוך כך, גם הנשיא טראמפ עצמו התייחס שוב לאפשרות שיפרוש בחודש הבא מההסכם. ביום שישי, במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה, אנ גלה מרקל, איים כי ללא קשר לגו רל הסכם הגרעין, הממשל לא ייתן לאיראן להתקדם בתוכנית הגרעין: "האיראנים לא יפתחו נשק גרעיני".

מרקל, שמנסה לשכנע את טראמפ להמשיך לקחת חלק בהסכם, אמרה: "ההסכם הוא הכל חוץ ממושלם, והוא לא יפתור את כל הבעיות עם איראן". היא הודתה ש"גם מבחינת הגרמ נים, אין די בהסכם כדי לרסן את שאיפותיה של איראן ולהכיל אותה".

 ?? צילום: אי.פי ?? מרקל וטראמפ, בסוף השבוע
צילום: אי.פי מרקל וטראמפ, בסוף השבוע
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? פומפאו
צילום: אי.אף.פי פומפאו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel