Israel Hayom

הקרדיט כמעט כולו לטראמפ

- אמנון לורד

ההישג הקוריאני חייב להשפיע גם על המזרח התיכון, אף שזה עלול לקלקל לכמה חכמים את התיאבון שלהם למלחמה עם איראן

המפגש בין מנהיג צפון קוריאה, איש הרקטות קים ג'ונג און, ונשיא דרום קוריאה מון, הוא מעבר לאייטם חדשותי חיובי. זה מפנה במפת ההיערכות הבינלאומית. הקרדיט כולו, כמעט, מגיע לנשיא ארה"ב דונלד טרא מפ. שני מנהיגי הקוריאות מסיימים רשמית את מלחמת קוריאה מלפני 65 שנה, והציבו יעד להשגה בהמשך המשא ומתן - נטרול חצי האי הקוריאני כולו מנשק גרעיני.

השלב הבא יהיה מפגש בין איש הרקטות לבין מלך הציוצים השנוא כל כך על הממסד הפרשני העיתו נאי ועל ממסד מדיניות החוץ האמריקני והבינלאומי, הנשיא טראמפ. לפני כשנה וחצי ראיינתי את אחד המומחים הרציניים ביותר לנושא הגרעין האיראני וכל המדיניות כלפי איראן, מארק דובוביץ' מהמ רכז להגנת הדמוקרטיה בוושינגטון. דובוביץ' אמר אז שבין שני הקטבים של סכנות מטורפות - צפון קוריאה ואיראן - האיראנים מסוכנים יותר. בעיקר משום שצפון קוריאה נטולת יומרות עולמיות ועוסקת בהישרדות. לאורך כל התקופה הזאת קים ג'ונג און נראה מסוכן ביותר, כמי שעומד להטיל את העולם למלחמה גרעינית. עכשיו מתברר שההערכה כי צפון קוריאה בעייתית פחות מתממשת. הנשיא טראמפ, ששבר את הכללים המקובלים על הממסד האמרי קני, יצר מצב חדש המאפשר היום פתרון יסודי, אם כי עדיין לא שלם, ועדיין ההישג אינו מובטח, לנושא האיום הצפון קוריאני.

ההישג הקוריאני חייב להשפיע גם על המזרח התי כון, אף שזה עלול לקלקל לכמה חכמים את התיאבון שלהם למלחמה עם איראן. טראמפ וראש הממשלה נתניהו נתפסים כאמינים באיומים שלהם ובביצועים שלהם. טראמפ הביא את דאע"ש אל סף חיסול - עוד הישג שהוא לא מקבל עליו קרדיט. פעמיים הוא תקף בסוריה והוכיח יכולת לגבש במהירות קואליציה מערבית לצורכי הגנה והתקפה. מובן שמצבו של טראמפ היה נוח יותר בלי הזעזועים מבית וחקירות הקונספירצי­ה הרוסית. זה היה מקל לסגור עסקה עם ולדימיר פוטין. אבל גם זה לא ירתיע את טראמפ, וקיימת אפשרות סבירה ביותר שנראה תרחיש דומה למה שקרה בחצי האי הקוריאני מתממש גם מול איראן ושאיפותיה הגרעיניות והאימפריאל­יסטיות האזוריות.

נשיא צרפת מקרון הוא עכשיו המנהיג הבלתי מוכתר של האיחוד האירופי; לברית הבלתי צפויה שלו עם טראמפ יש כוח משלה. הם ידחפו לעבר יעד כפול: הסכם משלים להסכם הגרעין הקיים והסכם עם רוסיה ואיראן להכלת החדירה האיראנית למזרח התיכון. זה בהישג יד. טראמפ כבר רמז בהופעות המ שותפות שלו עם מקרון ועם הקנצלרית מרקל שהוא כנראה לא יוציא בשלב זה את ארה"ב מהסכם הגר עין האיראני; בתמורה הסכימו הצרפתים והגרמנים להסכם שיטפל בטילים האיראניים ובשאלת פקיעת תוקף ההסכם הראשוני.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel