Israel Hayom

חוק ההפללה ידרוס נשים חסרות הגנה

- רונית סמדר

היום אמורה שרת המשפטים, איילת שקד, לפרסם את תזכיר החוק הממשלתי לאיסור צריכת זנות ושיקום שורדות זנות. לטענת התומכות בחוק, בישראל יותר מ 12 אלף נשים העובדות בזנות, וכולן זקוקות לחילוץ מהחיים שנגזרו עליהן. הצעת החוק כוללת סל שיקום נדיב לעובדות מין ומיסוד מנגנון לשיקום וסיוע, וכן הטלת עונשים פליליים על לקוחות הזנות, לרבות מאסר. 74 ח"כים הצביעו בעד, ללא מתנגדים.

אלא שכל הקונצנזוס הזה נשען על שיטתיות ארוכת שנים, של לובי שמוליך שולל את בית הנבחרים יותר מעשור. כבר שנים אומרות נשות השדולה לוועדה, שאין דבר כזה זנות מבחירה, בזמן שבפועל אין בישראל כמעט בכלל, מתחילת העשור הנוכחי, זנות בכפייה. מנתוני משטרת ישראל, הסחר בנשים מוגר כמעט לחלוטין )בסקר הארצי של משרד הרווחה, 96 אחוז מהעובדות לא ראו מעולם אישה קורבן סחר(. נשים רבות בוחרות במקצוע, חלקן בעלות תארים ומקצוע, על פני עבודה אחרת בשכר מינימום. רובן המכריע מעו לם לא נגע בסמים והן מדווחות שאינן קורבנות של פגיעה מינית.

הדוחפות לחוק מציגות חוק דומה שחוקקה שבדיה לפני כמעט שני עשורים כהצלחה. מדובר בהונאה רבתי. החוק לא הקטין, בוודאי לא מיגר, את תופעת הזנות. המחקר אכן מראה ירידה מסוימת בזנות רחוב, אך עלייה עצומה בשיטות אחרות למציאת לקוחות באמצעות המרשתת וטלפונים חכמים. ידוע לנו גם שהחוק פוגע מעט בלקו חות והרבה מאוד בעובדות המין - הוא דחק אותן למחתרת, והחליש את כוח המיקוח שלהן מול המשטרה, הלקוחות, הסרסורים וארגוני הפשע. דחיקתן למקומות נידחים הרחק מעין המשטרה, מפקירה אותן לא רק לאלימות לקוחות אלא גם לסכנות בריאותיות קשות, שכן אמצעי מניעה הפכו לעדות מסייעת לעבירה, והן משתמשות בהם פחות, דבר המסכן לא רק אותן אלא את החברה כולה.

הדוחפות לחוק טוענות שהן מדברות בשם עובדות המין, בעוד בפועל הן משתיקות, מבזות ואף רומזות לחשוף זהותן של נשים שניסו להתנגד להן. לובי קיצוני, שגייס לשורותיו עיתונאיות פנאטיות וגברים מבוהלים, עומד לדרוס את האוכלוסייה חסרת ההגנה הזאת. התנגדות למיסוד הזנות כמסר חברתי, ערכי וחינוכי מקובלת מאד. אך גם אם קשה לחלקנו לקבל, עדיין עומדת לנשים הזכות לחופש העיסוק ובעיקר חייבים להגן על הנשים העובדות ברחוב ולהקצות משאבים לארגוני הסיוע הפועלים בתחום. ח"כית נמרצת השיבה למספר עובדות מין אמיצות שהתחננו בפניה לחדול מ"להציל" אותן: "כל עוד אחת מאיתנו למכירה, כולנו למכירה". שותפות הגורל המזויפת הזאת תועיל אולי פוליטית לח"כית ול חברותיה, אבל לא למי שבשמן הן מקדמות את החוק.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel