Israel Hayom

חדשות היום

רגב מקדמת: סעיף שמיטיב עם "ידיעות" בחוק הספרים

- עקיבא ביגמן

חוק הספרים, שחוקק במט רה "לעשות סדר" בשוק הספרים - על ידי הטלת רגולציה על המבצעים והמחירים - בוטל ברובו בשנת ,2016 לאחר שהוכח כי החוק גרם לעליית מחירים ולי רידה בהוצאתם של ספרים חד שים. אלא שלחוק נותרו ספיחים שלא בוטלו מיידית, והם אמורים לפוג בתוך שנתיים מביטול החוק, דהיינו ב 5 במאי הקרוב.

תזכיר חוק שהגישה שרת הת רבות מירי רגב מבקש למנוע את הביטול, ולהשאיר את שאריות החוק, שמיטיב עם הוצאת "ידיעות ספרים", על כנן.

אחד הסעיפים החשו בים שתזכיר החוק מנסה להשאיר הוא סעיף הקובע רגולציה על שטחי התצוגה בחנויות. על סעיף זה יש ביקורת, היות שהוא משפיע על מבצעים ברשתות ועל מחירי הספרים. כפי שמתברר, הוא מועיל בעיקר להוצאת "ידיעות ספרים". על פי החוק, לבעלים של רשת ספרים מותר להציג בתצו גה עד 45% מספריהם - מה שמ חלק את השולחנות ברשת צומת ספרים, למשל, ל 22.5% לכל אחת מההוצאות "מודן" ו"כנרת, זמורה ביתן", שהן שותפות בבעלות על הרשת. להוצאה שלא מחזיקה בבעלות על חנות ספרים מוקצים 20% מה תצוגה, ול"קבוצה" מוק צים 30% מהתצוגה. "קבוצה" היא בית הוצאה שמוציא ספרים בשיתוף עם הוצאות אחרות. הוצאת הס פרים היחידה העומדת בק ריטריון זה היא "ידיעות ספרים", שבבעלות "ידיעות אחרונות". ההוצאה מקיימת שיתופי פעולה בתחומי ההד פסה, ההפצה והשיווק גם עם הוצאות שונות דוגמת "משכל", "עליית הגג" ו"ספרי חמד". התוצאה היא שלקבו צת "ידיעות" יש על פי החוק כש ליש משטחי התצוגה בחנויות הס פרים ברשת צומת ספרים, נוסף על עד 45% בתצוגות של רשת סטי מצקי, שבה ל"ידיעות ספרים" יש בעלות של .10% בנוסף, החוק מפקח על שטחי תצוגה בחנויות, במטרה להסדיר את היחסים בבעלויות צול בות של חנויות והוצאות, אך מתעלם מבעלויות צולבות בתחום העיתונים וההוצאות. לצורך העניין, על צומת ספרים מוטלות מגבלות רבות אך לא על "ידיעות ספרים" או הוצאת "שוקן", שעומדת בפניהם האפשרות לפרסום מוזל וכיסוי תקשורתי לספ ריהן. בהצעת החוק המקורית שנידו נה בכנסת בשנים ,2013-2012 סעיף "שטחי התצוגה" היה מצומצם מאוד: "חנות ספרים לא תפלה ולא תיתן עדיפות למוציא לאור מסוים בהק צאת שטחי תצוגה". במהלך הדיונים בוועדות הכנסת הסעיף עבר שכלול ופירוט, עד שבחוק הסופי הוא כלל את החלוקה בין הוצאות שונות. על פי תזכיר החוק, גם עתה, כשסעיפי החוק הללו אמורים לפוג, היא מנסה להשאירם בתוקף.

 ?? צילום: אמיל סלמן ?? השרה רגב
צילום: אמיל סלמן השרה רגב
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? בית "ידיעות"
צילום: יוסי זליגר בית "ידיעות"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel