Israel Hayom

"הסכם הגרעין יתוקן, או שנפרוש"

מזכיר המדינה פומפאו לרה"מ: "נעצור את איום הטילים מאיראן" ● דיווחים: לרגל פתיחת השגרירות במאי - טראמפ שוקל לאפשר לפולארד לעלות ארצה

- שלמה צזנה, יוני הרש ואלי לאון

אורח בארץ: ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד אתמול עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, ראש ארגון הביון האמרי קני לשעבר, ה ,CIA שמונה בשבוע שעבר לתפקידו.

פומפאו לא חסך במחמאות למא רחים ואמר כי "היחסים עם ישראל מעולם לא היו חזקים יותר. היו לנו שיחות טובות. אנחנו מאוד גאים לפתוח את השגרירות בירושלים בחודש מאי. אתם שותפים חשובים מאין כמותכם, וגם שמור לכם מקום מיוחד בליבי. אנחנו פועלים למנוע את האיום של איראן בנושא הטילים. אנחנו פועלים עם בעלות בריתנו כדי למנוע את האיומים האלה".

לדברי מזכיר המדינה, הנשיא טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין אם לא יתוקן: "אנחנו מודאגים מאוד מהאיום של איראן על ישראל והאזור, והשאיפה של איראן לש לוט במזרח התיכון נותרה בעינה. ארה"ב עם ישראל במאבק הזה ואנ חנו תומכים בזכות של ישראל להגן על עצמה. הנשיא טראמפ היה ברור מאוד לגבי ההסכם הזה, צריך לתקן אותו ואם אי אפשר לתקן אותו, הוא יפרוש מההסכם".

בירושלים מקווים כי הנשיא האמ ריקני "יקפוץ לבקר" בפתיחת שגרי רות ארה"ב בירושלים ויעניק מחווה גדולה לרה"מ נתניהו: שחרור מארה"ב לישראל של ג'ונתן פולארד, שיגיע ארצה לאירוע. נתניהו העלה את שתי הבקשות - השתתפות הנשיא בעת העברת השגרירות ואת שחרורו של פולארד - כבר בפגישה שקיימו הש ניים בחודש מארס האחרון בוושי נגטון. באופן רשמי, לא בירושלים ולא בבית הלבן קובעים בנחרצות כי הדברים יתקיימו, אך גם לא פוסלים זאת. הנשיא טראמפ ביקר בירושלים במאי ,2017 אך אם יגיע גם הפעם, יהיה זה ביקור בזק שבו ישתתף בטקס ויצא מייד בסיומו. נתניהו הודה לפומפאו על כך שהגיע לישראל בסיור הראשון שלו מחוץ לארה"ב ואמר: "הדבר מסמל את הידידות בינינו. ידידות עמוקה שהולכת ומעמיקה ומתחזקת". רה"מ שיבח את עמדותיו לטובת ישראל ואמר: "כחבר קונגרס וכראש ארגון הביון, כבר נוכחנו לדעת: אתה ידיד אמת של ישראל וידיד אמת של העם היהודי. אני מצפה לעבוד איתך בת פקידך החדש".

נתניהו התייחס גם לאיום האירא ני ואמר: "הניסיון של איראן להשיג נשק גרעיני הוא ברור. אני מעריך את מנהיגותו של הנשיא ואת עמדתך, שהיא למנוע מאיראן להשיג אי פעם נשק גרעיני. אני מעריך את עמדת הנשיא ואת עמדתך שלך, שלפיה יש לבלום את התוקפנות האיראנית בא זור. תוקפנות זו הכפילה את עצמה פעמים רבות מאז חתימת ההסכם הג רעיני עם איראן. אנשים חשבו שתו קפנותה של איראן תתמתן כתוצאה מההסכם. מה שקרה הוא ההפך, איראן מנסה לבלוע מדינה אחר מדינה. יש לעצור את איראן".

עוד לפני נחיתתו בישראל, פומ פאו ביקר בערב הסעודית וציין כי יש לבטל את הסכם הגרעין, אלא אם כן אם שיחות המתנהלות על ידי האירופאים יובילו לשיפורים בהסכם ויבטיחו כי איראן לא תגיע ליכולת גרעינית. "איראן פוגעת ביציבות האזור. היא תומכת במיליציות ובא רגוני טרור. היא סוחרת בנשק ומע בירה אותו למורדים החות'ים בתימן. היא תומכת גם במשטר אסד הרצחני. האחדות בקרב מדינות המפרץ מת חייבת ואנו חייבים להשיג אותה", נכתב בהודעה משותפת עם שר החוץ הסעודי, עדל אל ג'ובייר.

איראן על סדר היום

שר הביטחון אביגדור ליברמן הש תתף בוועידת ה"ג'רוזלם פוסט" בניו יורק והתייחס אף הוא לאיום האיראני ואמר: "יש לנו שלוש בעיות: איראן, איראן ואיראן. איראן כמדינה מנסה לערער את היציבות בכל האזור ולא רק בישראל. איראן מנסה להפוך את סוריה לבסיס קדמי נגד מדינת יש ראל. לא נאפשר זאת. נמנע את זה בכל מחיר. ישראל תשמור לעצמה חופש פעולה מבצעי מלא בכל סו ריה, אין לנו כוונה להתעמת עם הרו סים, אין לנו כוונה להתערב בענייניה האזרחיים של סוריה, אבל אם מישהו חושב שטילים בסוריה יופעלו נגד ערים בישראל או אפילו נגד מטוסינו, שלא יהיה לו ספק שנפעל בעוצמה".

גם שר המודיעין ישראל כץ נשא דברים בוועידה ואמר כי ״בזכות הח לטתו האמיצה והצודקת של הנשיא טראמפ, בימים הקרובים נחגוג את העברת השגרירות לירושלים. אני פונה לידידנו הנשיא דונלד טרא מפ לאפשר לג׳ונתן פולארד לעלות לישראל ולחגוג יחד עימנו בירוש לים״. בנאומו התייחס השר להחלט תו הצפויה של טראמפ בעניין הסכם הגרעין ואמר: ״ההתפתחויות בסו גיית צפון קוריאה עשויות להראות כי המדיניות הקשוחה של טראמפ המשלבת סנקציות ונכונות לשימוש בכוח, היא משתלמת".

במקביל לכך, שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון והתייחס גם הוא לאיום האיראני: "חברות מועצת הביטחון החתומות על הסכם הג רעין מבינות היטב שב 12 במאי כללי המשחק בנוגע לאיראן יש תנו", אמר בנחרצות.

 ??  ??
 ??  ?? פומפאו ונתניהו. "ידיד אמת של ישראל"
פומפאו ונתניהו. "ידיד אמת של ישראל"
 ?? צילום: רויטרס ?? פולארד. יגיע לישראל?
צילום: רויטרס פולארד. יגיע לישראל?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel