Israel Hayom

בין וושינגטון לטהרן ופיונגיאנג

- פרופ' אברהם בן צבי

בתזמון מושלם, מצטלבים בימים אלה שני מוקדי האיום המרכזיים על הסדר הבינלאומי, הנמצאים בטהרן ובפיונגיאנ­ג. בהקשר האיראני, ועל רקע איומה המוחשי של ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין בעוד כשבועיים, אלא אם כן יוכנסו בו שינויים מהותיים, ביקר אתמול בירושלים מזכיר המדינה הטרי, מייק פומפאו, והעביר מסר ברור של נכונות לפ עול בנחרצות, ותוך שיתוף פעולה הדוק עם בעלת הברית הישראלית, אל מול קריאת התי גר המתריסה מכיוונו של משטר האייתוללות. בה בשעה נערכה בחצי האי הקוריאני פסגה לבבית וגדושה במחוות הדדיות של רצון טוב כאשר, בניגוד מובהק לעמדתה הלעומתית של איראן - מאותת קים ג'ונג־און שוב ושוב על נכונותו להוביל את תהליך התפרקותו של הצפון מנשק גרעיני.

למרות שלנוכח תקדימי העבר מן הראוי להתייחס בספקנות להבטחות אלה, מדהים היה לשמוע את הדיווח אתמול, שלפיו התנאי המרכזי שהציבה פיונגיאנג לגניזתו של המיזם הגרעיני שלה, הוא התחייבות אמריקנית שלא להשתמש נגדה בכוח צבאי.

במילים אחרות, קים התרשם שאיומיו הבו טים של הנשיא טראמפ להרוס כליל את הצפון הם אמינים דיים כדי לשכנעו לחדול מצח צוח החרבות שלו ולהמירו במדיניות מפויסת הן כלפי סיאול והן כלפי וושינגטון. בעוד "איומיו" של אובאמה על הצפון הצטיירו, ובצ דק, כחלולים וריקים מתוכן, שולי אי הוודאות והחשש שהצמיחו דבריו הלוחמניים של יור שו השיגו, לכאורה, את יעדם המרתיע והמ רסן. זאת, כאשר הרטוריקה חסרת הפשרות של הבית הלבן נהנתה מגיבוי ממשי בדמותן של סנקציות כלכליות מסלימות וכואבות, שהטילה מועצת הביטחון בהובלה אמריקנית על צפון קוריאה, ושאליהן הצטרפה, בשלהי ,2017 גם סין.

מתהומות השכחה חוזר, אפוא, למרכז הבמה התסריט שהביא ליישובו של משבר הטילים מאוקטובר .1962 שכן, ההסכמה הסובייטית לפנות את טיליה הבין־יבשתיים מאדמת קובה נגזרה מהבטחה אמריקנית סודית שלא להפעיל כוח כדי להפיל את משטרו של פידל קסטרו. מהלך זה הוא ששכנע את מנהיג בריה"מ ניקיטה חרושצ'וב שהנשיא הצעיר נחוש בשאיפתו להביא לסילוקם של הטילים הב ליסטיים מקובה.

כאמור, אין לראות את ההתפתחויות הד רמטיות המתחוללות בזירת קוריאה במנו תק מהמתרחש במרחבים אחרים, ובמרכזם המזה"ת. שכן, יש לזכור שהכור הגרעיני הסורי מנוחתו עדן היה מיזם צפון־קוריאני.

אין לשכוח גם את הסיוע הצבאי הנדיב, במיוחד בתחום הטילי, שסיפק הצפון לאיראן. לאור כל זאת, האפשרות המסתמנת, שאחד מקודקודיו של ציר הרשע עשוי לעבור בקרוב תמורה ולנתק את איראן וסוריה ממקור אס פקה חיוני מנשק קונבנציונל­י ובלתי קונבנ ציונלי, היא בשורת איוב עבור משטר רוחאני. יש לקוות, אם כן, ששינוי זה יביא את טהרן להערכה מחודשת של נכונותה להגיע לפשרה בסוגיית הגרעין )ואולי גם בזיקה להתנהלו תה החתרנית באזור(, ויפה שעה אחת קודם.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel