Israel Hayom

סקירה: מחירי המזון בירידה

מנתוני הכלכלן הראשי באוצר עולה כי מאז השיא ב 2015 חלה ירידה במחירי המזון בארץ ועלייה בכח הקנייה

- זאב קליין

מחירי המזון בישראל נמוכים כיום בכ 5.5% מהשיא בשנים 2013 ו .2015 וזאת בעקבות הירידה החדה במחירים, שחלה בסוף שנת 2015 ותחילת .2016 מאז אותה שנה נרשמה יציבות יחסית במחירי המ זון, כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה. הנתונים על מחירי המזון אינם כוללים את מחירי הארוחות מחוץ לבית.

הכלכלן הראשי מציין כי בתקופה הנסקרת, במדינות ה OECD מחירי המזון דווקא עלו. את הירידה במחירי המזון מייחס נווה לירידה בתשומות בחקלאות, בין היתר על רקע היחל שות הדולר והיורו מול השקל והירי דה שנרשמה במחירי האנרגיה באותה התקופה, כמו גם להתגברות התחרות בין רשתות המזון.

בתקופה הנסקרת, טוען נווה, חלה ירידה ברווחיות רשתות המזון ויק טורי ורמי לוי, שהתרחשה על רקע התרחבות מואצת של רשתות המזון, ומציינים כי גם בשופרסל חלה ירידה מסוימת ברווחיות. עוד מציינים כל כלני האוצר כי הירידה במחירי המ זון באה על רקע עלייה בשכר, ולכן מבטאת גידול בכוח הקנייה של הצ רכן. הכלכלנים מציינים כי "השכר הממוצע במשק עלה בכ 5% מהרבעון הרביעי של שנת 2015 ועד הרבעון הרביעי של ,2017 ולכן "בשנים האח רונות חלה עלייה משמעותית בכוח הקנייה של משקי הבית ביחס למו צרי מזון".

בשנים האחרונות נרשמת במקביל עלייה במחירי המזון באירופה, ומני תוח המגמות עולה כי "מאז שנת 2014 חלה היפרדות בין ישראל לאירופה, כך שבעוד מחירי המזון בישראל נות רו יציבים עם ירידה קלה - מחירי המ זון באירופה עלו בשיעור של כ ."10%

למרות הירידה במחירי המזון והע לייה בשכר, ההוצאה המשפחתית על מזון גדלה והגיעה ב 2016 ל 14.2% מסל ההוצאות המשפחתי לעומת 13.3% ב .2015 הגידול הזה יכול להיות מוסבר בעלייה בכמות המזון שצורכת משפחה ישראלית ממוצעת, או במעבר לצריכת מוצרים יוקרתיים יותר בשל עלייה ברמת החיים.

ע"פ האוצר חלק מירידת המחירים מקורה בעליית התחרות בשוק :"ני תוח נתוני הרווחיות על פי הדו"חות הכספיים של ארבע קמעונאיות המזון שנסחרות בבורסה, מספק אינדיקציה לקיומה של תחרות מוגברת במגזר הקמעונאי בשנים האחרונות, המת בטאת בשחיקה של שיעורי הרווחיות".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שוק מחנה יהודה בירושלים
צילום: אורן בן חקון שוק מחנה יהודה בירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel