Israel Hayom

המתקפה על בג"ץ - אנטי דמוקרטית

- רם כהן

מאמרו של דרור אידר "מלחמת העצמאות" בעיתון זה, לו היה נקרא במציאות סטרילית נטולת הווה ועבר, היה יכול בוודאי להוות בסיס מוצק וטוב להנחת תשתית הגותית מדינית ראויה. הנחת היסוד שלו היא כי בית המשפט העליון מתפקד כסוג של "גלולת רעל" מובנית כנגד "השתלטות עוינת" של הימין על הנהגת המדינה. בית המשפט מיקם את עצמו כפטרון המגן על השמאל וערכיו והוא מתערב באופן בוטה ברצונו של הבוחר, וב עצם שם את עצמו מעל הרשות המחוקקת. הוא מוצג כנייר לקמוס לבדיקת חמיצות החוקים של כל ממשלה מהימין, ובכך לאשרור עקיף על ידי השמאל.

אני מבין ללב הימין, הרואה את בית המשפט העליון כמי שמ כניס מקלות לגלגלי שלטונו. אני יכול להבין מדוע מרגישים מנהיגי הימין תסכול רב מאוד בכך שהם לא מצליחים לקדם את האג'נדה שבשמה נבחרו. אני רק סבור שזעקות השבר המגיעות מכיוונם הן חלק מהניסיונות להגדלת בסיס הבוחרים שלהם. חמור מכך, כל ההתנהלות בזמן זה מעידה על ניסיון להשתלטות ארוכת טווח על מושכות השלטון תוך הפרה גסה של השיטה הדמוקרטית.

בשנים האחרונות הוכיחה ממשלת ישראל כי היא מובילה מהלך גדול, מעבר לניהול היומיומי של ענייני השעה - ריסוק האופוזי ציה החוץ והפנים פרלמנטרית. הימין הצר את חופש הפעולה של אלו בחוקים והכפשות, ואינו רואה באופוזיציה הפרלמנטרית גוף שיש להתחשב בדעתו. אי אפשר לקרוא את החקיקה האנטי דמו קרטית בשנים האחרונות אחרת. כזו היא החקיקה שנועדה להצר את פעולתם של ארגוני זכויות האדם, החקיקה הפוגעת במיעוט הערבי בישראל, בקידום אג'נדות פוליטיות מוצהרות בתרבות, בדהגבלת חופש הביטוי באקדמיה ובבתי ספר ועוד. העובדה שבג"ץ לא פסל חוקים אלה היא הנותנת שאין ממש בתחושת הנרדפות של הממשלה.

השלטון הנוכחי מפגין עוינות ואיום כלפי כל מי שמבקר את מעשיו. כך גם נשמעת הביקורת כלפי מוסד הנשיאות, מבקר המדינה, בית המשפט העליון, מפכ"ל המשטרה ו"התקשורת".

גם התנהלות הממשלה בעניין הפליטים משקפת את תמצית ההתנהגות הפוגענית ואת חוסר ההבנה שלה את זכויות האדם ומהלכים דמוקרטיים בסיסיים. משנגמרו התחבולות למצוא פתרון כזה או אחר, הוצג הקושי בגירוש הפליטים כתמונת הנושא להצ גת חוסר יכולתה של הממשלה למשול, שנפגעת בגלל התערבות בית המשפט העליון.

כל אדם הגון במדינה צריך להיות מודאג מההתקפה על בית המשפט העליון. ההיסטוריה מלמדת על דיקטטורה של מי שה תחילו את דרכם כנבחרים, אך לא על דיקטטורה של שופטים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel