Israel Hayom

"המצגת מוכיחה - צדקתי במאה אחוז" "המסמכים נחשפו"

בעוד 12 יום יכריע הנשיא טראמפ אם לסגת מהסכם הגרעין, ואמש אמר כי קיבל חיזוק לעמדתו מנאום הגרעין של נתניהו ● "האיראנים לא יושבים רגל על רגל"

- ארז לין

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התייחס אתמול לנאום הג רעין של רה"מ בנימין נתניהו ורמז כי חשיפת המסמכים האיראניים יכולה בהחלט להצביע על כיוון של נסיגה מההסכם עם טהרן.

טראמפ התבקש במסגרת מסיבת עיתונאים עם נשיא ניגריה להגיב על דבריו של ראש הממשלה, ונ שאל אם קיבל כבר החלטה בנוגע להסכם. "האם אתה חושש שנסי גה מההסכם תשדר את המסר הלא נכון לצפון קוריאה לקראת השיחות )של טראמפ; א"ל( עם קים ג'ונג און?" נשאל הנשיא והשיב: "כלל לא, אני חושב שזה ישדר את המסר הנכון. בעוד שבע שנים ההסכם יפוג ואיראן תהיה חופשייה ליצור נשק גרעיני. זה בלתי מתקבל על הדעת. שבע שנים זה בעצם מחר, וזה בלתי מתקבל על הדעת. אז אם יש משהו שנסיגה מההסכם יכולה להוכיח - זה שזה הדבר הנכון לעשות, וראיתי קצת מזה היום בנאומו של נתניהו".

טראמפ שיבח את דבריו של ראש ממשלת ישראל, שעימו שוחח יום קודם לכן, ורמז כי הוא חושב כמוהו: "אני אמרתי שזה )הדברים שאמר נת ניהו; א"ל( מה שקורה. האיראנים לא יושבים רגל על רגל, הם משגרים טי לים שלטענתם מיועדים רק לצורכי טלוויזיה, אך אני לא סבור כך. כך שנראה מה יקרה... אני לא אומר לכם מה יקרה, אף על פי שכולם חושבים שהם יודעים מה יקרה. אנחנו נקבל החלטה ב 12 בחודש או לפני כן".

טראמפ רמז כי הוא פתוח להצ עות נוספות שיניאו אותו מפרישה מההסכם, בתנאי שיהיה אפשר לתקן את המחדלים. "נסיגה אין פירושה שלא נעשה משא ומתן על הסכם אמיתי", אמר, "זה הסכם נורא עבור ארה"ב, בין השאר משום שנתנו לאיראן 150 מיליארד דולר ו 1.8 מיליארד דולר במזומן, בזמן שאנחנו לא קיבלנו דבר".

בהמשך דבריו פנה הנשיא האמ ריקני אל עמיתו הניגרי שעמד לצי דו ואמר: "אני בטוח שניגריה היתה שמחה לקבל חלק מהכספים האלו. אני חושב שמה שקרה היום ומה שקרה בתקופה האחרונה הוכיח בבירור שאני צודק במאה אחוזים לגבי איראן".

גם התקשורת האמריקנית התייחסה בהרחבה לנאומו של נת ניהו, שהועבר בשידור חי ברשתות רבות ובהן סי.אן.אן ופוקס. הוול סט ריט ג'ורנל יצא בכותרת "נתניהו אומר שמסמכים סודיים מוכיחים שאיראן שיקרה לגבי תכנית הגר עין." בסי.אן.אן יצאו בכותרת רא שית "ישראל טוענת שהשיגה את המסמכים הסודיים של תכנית הג רעין האיראנית". ב"ניו יורק טיימס" לעומת זאת, בחרו שלא להבליט את התדרוך של נתניהו בעמוד הבית ולמעשה כלל לא היה ניתן למצוא אייטם בנושא זה נכון לאמש וכך גם בוושינגטון פוסט.

הדברים של נתניהו לא התקבלו בדרמטיות בקרב חלק מהפרשנים והמומחים. המפקח הראשי לשעבר מטעם הסוכנות הבינלאומית לא נרגיה אטומית, אולי היינונן, אמר ל"גארדיאן" הבריטי כי גוף הפי קוח כבר ראה את המסמכים שה ציג נתניהו עוד :2005-ב "ראיתי הרבה תמונות שאני כבר מכיר מזה זמן. חלק מהדברים שאמרתי כבר היו בתדרוך שלי לסבא"א בדלתיים סגורות". לדבריו, ישראל ועוד מדי נות היו שותפות לחומר שנאסף בע ניין הפרוייקט לקראת אותו תדרוך שערך לסוכנות ולכן אינו חושב שמדובר במשהו דרמטי.

"סבא"א פרסמה בעבר כי אמנם חלקים מהפרוייקט נמשכו מעבר ,2003-ל אך אין אינדיקציה כי קיימות פעילויות מחקר הקשורות לפרוייקט מאז ,"2009 הוסיף, "אמנם המידע על פרוייקט עמאד נתפש כאמין אך הפרוייקט חדל למעשה חדל להתקיים בשנת ."2003

טראמפ: "בעוד שבע שנים ההסכם יפוג ואיראן תהיה חופשייה ליצור נשק גרעיני. שבע שנים זה בעצם מחר. נסיגה היא הדבר הנכון לעשות וראיתי קצת מזה בנאום"

טראמפ: "נסיגה אין פירושה שלא נעשה משא ומתן על הסכם אמיתי. מדובר בהסכם נורא עבור ארה"ב, בין השאר בגלל הכסף שנתנו מבלי לקבל דבר"

 ?? צילום: רויטרס ?? טראמפ, אמש. מצר על הכספים שעברו לאיראן
צילום: רויטרס טראמפ, אמש. מצר על הכספים שעברו לאיראן
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel