Israel Hayom

באיחוד האירופי כבר מחפשים את התירוץ הבא

- אלדד בק | ברלין

ה חשיפה המדהימה של מסמכי תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית מביכה את אירופה יותר מאשר את איראן: האירופאים - ובעיקר הנציבה העליונה לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני - היו אלו שמאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב הפכו למליצי היושר הראשיים של המשטר בטהרן. הם טענו שאיראן עומדת בכל התחייבויות­יה במסגרת הסכם הגרעין, וכי על המערב - ובראש ובראשונה ארה"ב - להשיב לאיראנים באותו המטבע ולכבד את כל סעיפי ההסכם המאפשרים לאיראן לייצב מחדש את כלכלתה.

הסכם הגרעין, שהוכח אמש כמבוסס על שקרים שסיפרה איראן לקהילה הבינלאומית, נחשב להישג הדיפלומטי הגדול ביותר, עד כה, של האיחוד האירופי. בכירים במשרדה של מוגריני - ובראשם הדיפלומטית הגרמנייה הלגה שמידט - עמלו רבות על השגתו ומאז בחירתו של טראמפ על שימורו. וכעת הוכח מה שהיה ברור לכל מי שרצה לראות את המציאות כהווייתה: האיראנים שיקרו לאירופאים ולעולם כולו. אבל, הצלחתם של שקרנים מתאפשרת רק אם יש מי שמוכן להאמין לשקרים שלהם.

מאז שנחשפה ב 2002 תוכנית הגרעינית האיראנית החשאית צברו שלוש המעצמות האירופיות - גרמניה, צרפת ובריטניה, מספיק ניסיון מול הנושאים והנותנים האיראניים, שאמור היה ללמד אותם שאין לסמוך על נציגי משטר האייתוללות. אך במקום לעצור את ריצתו המטורפת של אובאמה לסגור את "הסכם וינה" ולשמר את בידודה של איראן בזירה הבינלאומית, הם שיתפו פעולה עם המהלך משיקולים כלכליים טהורים. לולא הסחבת שנקטו האירופאים במו"מ מול איראן בשנים שקדמו ל"הסכם וינה", ושיתוף הפעולה העיוור עם אובאמה - אפשר היה מזמן לכופף את המשטר האיראני.

כעת נותר לראות איזה תירוץ ימציאו האירופאים כדי להימנע מלהסיק את המסקנות המתבקשות: לחדש את הסנקציות המלאות על איראן, לחדול מכל קשר ועסקה עם המשטר בטהרן ולהתחיל לשקול התמודדות צבאית משותפת עם האיום הגדול ביותר על ביטחון העולם.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel