Israel Hayom

עוצמה ישראלית, מבוכה איראנית, שתיקה רוסית

- עודד גרנות

ש ני דברים עולים מייד מההתקפה על שני הבסיסים הצבאיים בסוריה בלילה שבין ראשון לשני ומייחדים אותה מתקיפות אחרות: עוצמת המכה וגודל המבוכה. על עוצמת הת קיפה העידו תושבים שדמתה לרעידת אדמה במלוא מובן המילה. הדי הפיצוצים נשמעו מר חוק והאש בערה יותר משעה. הדיווחים השונים הצביעו על מחסני תחמושת שעלו באש. 200 טילי קרקע קרקע איראניים המיועדים לחי זבאללה? או שמא טילים שנועדו לתקוף את ישראל מתוך שטחה של סוריה?

על גודל המבוכה יעידו הסתירות בין הגו רמים השונים לגבי תוצאות התקיפה. גורמי אופוזיציה סוריים דיווחו על 26 הרוגים, מהם 4 סורים וכל השאר - קצינים וחיילים אירא נים. הסורים טענו שרק 8 מאנשיהם נהרגו ואילו איראן הרשמית מיהרה להתנער מדיווח מוקדם של סוכנות ידיעות איראנית והודיעה שאף איש צבא איראני לא נהרג בתקיפה. אין בהודעה האיראנית התייחסות לנפגעים מבין אנשי המיליציות הפרו איראניות, ששהו באחד משני הבסיסים.

יתרה מזאת, בעוד שאחרי ההתקפה בתחילת החודש, שבה נהרגו איראניים בשדה התעופה ,T-4 מיהרו הסורים ופטרוניהם הרוסים להטיל את האחריות על ישראל וטהרן אף נחפזה לאיים בתגובה, הפעם איש לא הזדרז. הרוסים שתקו. סוריה האשימה את "אויבי המשטר" ואיראן הס תפקה אמש באזהרה כללית מפיו של המנהיג הרוחני לאמור: "העידן של פגע וברח הסתיים. מי שפוגע גם ייפגע".

ומה באשר לכיוון שממנו שוגרו טילי הת קיפה? מקור סורי דיבר על טילים מדויקים, ששוגרו מבסיסים של ארצות הברית בצפון ירדן. מקור אחר דיבר על טילים ששוגרו ממטוסים גם מכיוונים אחרים. הייתכן שמי שתקף הצליח לח מוק כליל ממסכי המכ"ם של הרוסים והסורים?

אם ישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה בשני הבסיסים הצבאיים שבמחוזות חמה וחאלב, פירוש הדבר שהתקיפה המיוחסת לה ב T-4 לא היתה אירוע בודד, וצה"ל אכן נחוש להמשיך ולסכל את ההתבססות האיראנית בסוריה, "בכל מחיר" כדברי שר הביטחון.

אם האיראנים חושדים שישראל היא זו שת קפה, אין ספק שהתקיפה הזו רק מגבירה את הרצון בנקמה, אבל בה בעת מעצימה גם את הדילמה איך ומתי לתקוף. הפעלת חיזבאללה תקשה על הארגון בתוך הזירה הלבנונית הנ כנסת לבחירות לפרלמנט בעוד שבוע. תקיפה מסוריה - קשה ובעייתית. שיגור טילים ליש ראל מתוך שטח איראן בעייתי עוד יותר בזמן שאיראן מנסה להתרחק מן הדימוי של "מדינה תוקפנית".

ובכלל, כלי התקשורת באיראן עסקו אתמול פחות בהתקפה בסוריה ויותר במסעו המזרח תי כוני של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פו מפאו, שנועד לייצב "חזית סונית" נגד איראן בראשות סעודיה, המפרציות, ירדן ומצרים. כל זאת לקראת הכרזה אפשרית של טראמפ בעוד פחות משבועיים על פרישה מהסכם הגרעין. בתרחיש הזה, שמטריד מאוד את האיראנים, מוצג נשיא ארצות הברית כמי שדוחף את סעו דיה להילחם באיראן, אבל נדחף בעצמו על ידי ישראל.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel