Israel Hayom

"הייתי בטוחה שהמוות מגיע"

שרי קורץ, שנפצעה קשה באסון השיטפון: "אמרתי לאלוהים 'תגמור את הסיוט הזה בבקשה'" ● העבירה שמיוחסת למדריך שונתה מגרימת מוות ברשלנות - להריגה

- ניקי גוטמן, גדי גולן ונועם (דבול) דביר

"אמרתי לאלוהים, 'תגמור את הסיוט הזה בבקשה'", כך סיפרה לראשוהנה אחת מפצוו עות אסון השיטפון בהנחל צפית, שרי קורץ, שהנפגעה באורח קשה.

"נפגשנו ברביעי ובעקבות כל השיטפונות החליטו באותו יום לשנות את המסלול. ניסו מסלולים שונים, ראו שהם מוצפים, ובבוקר חמישי אמרו לנו לאן הולכים. ישנו ליד חניון עין תמר ואז התחלנו ללכת לנחל תמ. ברבע ל־21 אמרו לנו לשים את כיסויי התיקים שלנו כי דיברו עם החזאים ואמרו שצריך לרדת גשם. הם גם אמרו שחיזוי מזג האוויר מאוד מדויק ושלא יהיה שיטפון".

אלא שאז דווקא כן הגיע השיטפון ועימו האסון: "ב־21 וחצי התחיל גשם חזק, התחלנו ללכת יותר מהר ולרדת ביתדות. שתי מדריכות ראשונות ירדו, השתיים שנהרגו הן 'מכיניסטיות' ועזרו לנו לרדת. לאחר שכמה ירדו מישהו צעק לנו, 'תעלו מהר למעלה' בלחץ". הקריאה לעלות הגיעה מאוחר. "ארבע הספיקו לעלות וניצלו אבל אז על הסולם נשארנו אני, אלה ורון. המים תפסו אותנו כשהיינו ביתדות ועלו לנו עד לראש. ניסיתי לעלות אבל הזרם היה חזק ונסחפתי פנימה. התגלגלתי כמו כדור בין סלעים ועצים ואמרתי 'עוד שנייה תישבר לי המפרקת'. בלעתי מלא מים".

המצב המשיך להחמיר: "בשלב מסויים ראיתי ואחזתי בשיח עם גזע חזק ואז המים עלו מעלי. העדפתי לעזוב כדי שיהיה לי אוויר. נמשכתי עם הזרם, הייתי בטוחה שעוד שנייה מגיע המוות". לדבריה, מדובר בנס. "הייתי בהכרה מלאה אבל ברגע אחד איבדתי את ההכרה ונסחפתי למקום צדדי שהמים בו רדודים, הנס הכי גדול שבזכותו ניצלתי. ניסיתי להבין מה עובר עלי ופתאום שמעתי את רון צועק 'הצילו' ואומר שהוא רואה מעלינו מקום בלי מים. רון אמר שהוא מרגיש ששבר את רגליו. על אף זאת, הצלחנו לזחול למקום גבוה".

"ראינו אנשים וצעקנו להם", הוסיפה קורץ, "הם ניסו למצוא דרך לבוא ואז פתאום ראינו מסוק. צעקנו ונופפנו לו ובתוך שניות הוא חזר, עמד מעלינו. הורידו אנשים שאמרו לנו, 'אל תדאגו, אתם תבריאו, אנחנו פה לצידכם'".

קורץ הרעיפה מחמאות על מחלציה והצוותים הרפואים: "החזקתי לאחד מהם את הידיים ואמרתי שקר לי. במסוק נתנו לנו טיפול ראשוני ואמרו שרוצים למצוא עוד ניצולים, אז העבירו אותנו לאמבולנס והוא זה שהביא אותנו לבית חולים. המחלצים ומתנדבת מד"א היו מקסימים".

החקירה נמשכת

במקביל להחלמתה נמשכת חקירת האסון. בתום חמישה ימים שבהם נחקרו מנהל מכינת "בני ציון" יובל כהאן והמדריך, אביב ברדיצ'ב, נגבו עדויות ונאספו ראיות, המשטרה החליטה בשיתוף הפרקליטות להמשיך בחקירה. העבירה שמיוחסת למנהל המכינה נותרה גרימת מוות ברשלנות, אך העבירה נגד המדריך שונתה מגרימת מוות ברשלנות להריגה.

ההחלטה להחמיר את סעיף העבירה נובעת מכך שבחקירת האסון עלה חשד שגורמים שונים הציגו בפניו אזהרות מפורשות למזג האוויר הצפוי באזור נחל צפית ובכל זאת הוא המשיך בטיול. בחקירה גם עלו סתירות משמעותיות בין עדותו של ברדיצ'ב לזו של כהאן בנוגע למסלול הטיול שאושר.

היום אמורים השניים להיות מובאים לבית המשפט להארכת מעצרם, בתום הערכת מצב שנערכה הלילה. עם זאת, הם צפויים להשתחרר בתנאים מגבילים. זאת מאחר שחקירתם, ברובה הגדול, נסתיימה.

גורמים שונים החלו בהפקת לקחים. במשרד החינוך קיימו מאז האסון שתי ישיבות פנימיות בנושא פעילויות החוץ של המכינות, שבהן בחנו אופציות שונות.

מועצת המכינות מינתה מצידה את מפכ"ל המשטרה לשעבר, רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי, ליועץ חיצוני לתחום בטיחות ואבטחת טיולים. במסגרת תפקידו יפעל לבדיקת הנהלים והתקנות כיום. לדבריו, "המקרה הקשה שאירע ביום חמישי חייב להדליק נורות אדומות. מתוך ניסיון עתיר שנים הסכמתי להתייצב לקריאת המועצה".

 ??  ?? שרי קורץ (משמאל) עם אלה אור ז"ל
שרי קורץ (משמאל) עם אלה אור ז"ל
 ??  ?? צוותי החילוץ בנחל צפית
צוותי החילוץ בנחל צפית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel