Israel Hayom

התאחדות האיכרים: אין הצדקה להמשך קיום מועצת הצמחים מחכים להחלטת בג"ץ

התאחדות האיכרים מצטרפת לעמדת משרד החקלאות ● מועצת הצמחים: "המהלך מקומם; אנחנו מספקים לחקלאים מגוון שירותים"

- אריאל ויטמן

החקלאים הנגד מועצת הצמו חים: התאחדות האיכרים תגיש היום לבג"ץ את בקשתה להו צטרף כמשיבה לעתירה של מועצת הצמחים הנגד משרד החקלאות. עמדת ההתאחדות היא שצריך לסו גור את מועצת הצמחים, שלטעהנתם מזיקה לכל החקלאים. התאחדות האיכרים מאגדת איכרים פרטיים, שאיהנם חברי קיבוץ או מושב.

העתירה הוגשה לאחר שבנובמבר 2017 משרד החקלאות הוציא מסמ־ כות המועצה כ־06 זנים של פירות. צמצום סמכויות המועצה היה חלק מפשרה, לאחר ששר החקלאות, אורי אריאל, הביע שאט נפש מעצם קיומה של המועצה. היא הוגשה בעניין הפירות אגס, אפרסק, נקטרינה ורימון, אבל השלכותיה יהיו לכל ענפי הפרי.

אם תתקבל עמדת העותרים, בית המשפט ייתן תוקף לטענה שלמשרד החקלאות אין סמכות לקבל החלטה מקצועית בענף שעליו הוא מופקד. גורם בכיר במשרד החקלאות אמר אתמול בשיחה עם "ישראל היום" כי אם תתקבל העתירה בבג"ץ, המשרד יפעל לסגור כליל את המועצה.

בהתאחדות האיכרים אמרו כי "זה זמן רב פועלת התאחדות האיכרים, המבקשת להצטרף לעתירה, בניסיון להתריע על מחדליה של מועצת הצמחים ועל הנזקים שנגרמים לציבור חבריה, וכן להביא לבחינת דרכים לתיקון המצב.

לא חל שיפור בהתנהלות

למרבה הצער, לא הועילו מאמצינו ולא חל כל שיפור בהתנהלות מועצת הצמחים, שלא פעלה למימוש המטרות הקבועות לה בחוק; פעלה תוך ניגוד עניינים; לא דאגה לצמצום פערי התיווך ולא ממלאת את יתר התפקידים שטוענת כי היא ממלאת וספק אם קיימת הצדקה להמשך קיומה של מועצת הצמחים בכלל, ולהמשך קיומה בענף הפירות בפרט". גם ישיבות המועצה התקיימו בלי נוכחות של חברי המועצה מקרב החקלאים, כי מי שישב והחליט היו העסקנים הקמעונאיים וחברי משרד החקלאות. החקלאים הצביעו ברגליים".

במכתב ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, בדצמבר כתב השר אריאל כי "אין סיבה מוצדקת להשאיר מועצה סטטוטורית זו על כנה".

מהתנועה לאיכות השלטון, שצידדה בבית המשפט בעמדת משרד החקלאות, נמסר ל"ישראל היום" כי היא "קוראת להפסיק את פעילות מועצת הצמחים, או לפזרה לאלתר, לאור העובדה שמתקיימות כל העילות המאפשרות זאת בחוק. לעמדתנו, המועצה איננה ממלאת חובותיה כלפי החקלאים, אינה מייצגת את האינטרסים שלהם כראוי ואף פוגעת בפרנסתם".

ממועצת הצמחים נמסר בתגובה כי "מדובר במהלך מקומם ופופוליסטי מצידם של התאחדות האיכרים והעומד בראשה דובי אמיתי, שעסוקים פעם אחר פעם ביחסי ציבור במקום לסייע ולשמור על החקלאות והחקלאים - ולמעשה תורמים לפגיעה בהם. מועצת הצמחים מספקת לחקלאי ישראל מגוון שירותים בלעדיים שהחקלאי הבודד אינו יכול להתמודד עימם לבדו. לראיה - אירועי מזג האוויר הסוערים האחרונים; כל החקלאים שבמועצת הצמחים היו מבוטחים נגד הפגיעה הקשה וכעת יש להם מקור כספי שיעזור להם להתמודד עם הנזקים".

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel