Israel Hayom

הנתונים נחשפים: 44% מהחייבים להוצאה לפועל - לא יהודים

מחקר רשות הגבייה והאכיפה: שיעור החייבים באוכלוסיות החלשות זהה לשיעורם בקרב החזקות

- אילן ליזרוביץ

רוב החייבים כיום בהוצאה לפועל הם גברים בגילי הביו הניים מהפריפריה, בדגש על צפון הארץ. 50% מהם עובדים. כך עולה ממחקר שמפרסמת רשות הגבייה והאכיפה )לשעבר ההוצאה לפועל( במשרד המשפטים.

עוד עולה מהנתונים כי 44% מהאוכלוסיי­ה הלא יהודית חייבים כספים, בעיקר מיישובי הערבים בצפון ויישובי הבדואים - כמעט פי שניים מחלקם באוכלוסייה .(24%)

באוכלוסייה החרדית לעומת זאת המצב הפוך: ביישובים המדורגים באשכול נמוך 2-1) במצב הסוציו־אקונומי(, כמו מודיעין עילית, ביתר עילית, בני ברק, רכסים ואלעד, שיעור החייבים עומד על 7%-4% בלבד.

רבקה אהרוני, מנהלת האגף לתכנון ומדיניות ברשות האכיפה והגבייה, אמרה ל"ישראל היום" כי הדבר מוסבר באורח חייהם של החרדים: "הם פחות לוקחים סיכונים כלכליים, אין אצלם כמעט הלוואות".

עוד עולה כי מצב כלכלי אינו בהכרח הסיבה: שיעור החייבים ביישובים החלשים והמבוססים זהה.

"יותר מ־%03 מהחייבים תולים את המצב שאליו נקלעו בהתנהלות כלכלית לא נכונה", אמרה אהרוני.

2017־ב נפתחו 293,139 תיקים חדשים - עלייה של ,4% אולם במספר התיקים הפתוחים הכולל נרשמה ירידה של 100 אלף תיקים - כ־%4. מספר התיקים עמד 2017־ב על 2.43־כ מיליון.

בקרב 60% מהחייבים עמד סכום החוב ההתחלתי על 2,500 שקלים בלבד. גם בקרב הערים שבהן מספר חייבי הקנסות הוא הגבוה ביותר אפשר למצוא רוב למגזר הלא יהודי: באום אלפחם ל־%7 מהתושבים יש תיק חייבים ואחריה נמצאות נצרת ורמלה, שבהן 6.5% מהתושבים הם בעלי חובות לרשויות. על פי נתוני רשות האכיפה והגבייה, 2017־ב היו בישראל כ־092 אלף איש שלא הורשו להחזיק כרטיס אשראי, ול־462 אלף איש היתה הגבלת יציאה מהארץ בשל חובותיהם.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel