Israel Hayom

"המטרה: 'לייבש' את האיראנים"

הזרוע הארוכה - והשקטה על גודל ההישג המודיעיני של ישראל מעידה העובדה שקומץ אנשים בלבד בטהרן היו מודעים לארכיון הגרעין החומרים התגלו בפברואר ,2016 ובינואר האחרון הובאו לישראל נתניהו: "כעת ברור שהאיראנים לא נכנסו לקהילת האומות ולא התמתנו"

- שלמה צזנה כתבנו המדיני

היעד הבא: גורם מדיני בכיר מבהיר - "כעת יש לעצור את תזרים המיליארדים מהעולם לאיראן" ● ההישג המבצעי: גורם מודיעיני בכיר - "מעולם לא הגיעה אלינו בבת אחת כמות כזו של מידע" ● דיווח בארה"ב: "מטוסי F-15 ישראליים הם שתקפו בסוריה" ●

יממה לאחר נאום הגרעין הד רמטי של ראש הממשלה בני מין נתניהו, מתגלים פרטים מרתקים על המבצע המזהיר של המוסד ומ שמעויותיו. בין השאר, מתברר כי רק קומץ של אנשים באיראן - חמי שה בלבד - ידעו כי המחסן האזרחי באזור הנטוש בלב טהרן משמש ארכיון הגרעין של משטר האייתו ללות ובו אלפי מסמכים מפלילים.

בחומרים שנאספו יש רישומים של כל הפרטים, בכל הנושאים ומכל האתרים. שרטוטים, מזכרים, סיכומים, שמות של מעורבים בפרויקטים, שמות וכמויות של חומרים שבידיהם, נקודות ציון של מקומות שונים, הוראות מה דרג העליון וגם דוקטרינת ההסתרה, השקר והטיוח האיראניים מפני הסוכ נות לאנרגיה האטומית )סבא"א( ומפני נציגי המעצמות וארגוני הביון שלהם.

ב"ניו יורק טיימס" דווח מפי גורם ישראלי בכיר כי מבצע תפיסת המסמכים על ידי ישראל בטהרן נערך בינואר האחרון. המקור סיפר כי המוסד גילה את המחסן שבו הוחזקו המסמכים כבר בפברואר לפני כשנתיים, ומאז ישראל עוקבת אחר הבניין. בינואר האחרון הצליחו סוכנים של המוסד לפרוץ למחסן, לתפוס את המסמכים ולהבריח אותם חזרה לישראל - והכל, לדברי הבכיר, בלילה אחד.

אותו בכיר הסביר ל"טיימס" כי חשיבות המסמכים היא בכך שחשפו כי תוכנית הגרעין האיראנית "גדולה בהרבה" ממה שחשבו, וכי טהרן היתה "בדרך הפתוחה לפצצה". אף שהתפיסה הרווחת היא שנתניהו כיוון את מסיבת העיתונאים שלו לטראמפ כדי ללחוץ עליו לביטול הסכם הגרעין, הבכיר הישראלי ששוחח עם העיתון טוען כי ישראל מאמינה שהנשיא כבר החליט לפרוש מהעסקה. המטרה, לדבריו, היתה "לתמוך" בנשיא, ולא ללחוץ אותו. הוא גילה גם כי ראש הממשלה תכנן לקיים את מסיבת העיתונאים ביום שלישי, אך הקדים אותה ביום לנוכח הדיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה ביום ראשון בלילה. בירושלים הגיעו למסקנה כי חשיפת המסמכים עשויה לגרום לאיראן לשקול שוב אם להגיב צבאית נגד ישראל.

"אלו הם מחסני הידע של הגרעין האיראני, ימ"ח של מידע שנאסף במה לך שנים ארוכות", תיאר גורם מדי ני בכיר בתדרוך לכתבים ישראלים. החומר, לדבריו, הגיע לישראל במהלך חודש פברואר, ובמוסד ובשאר ארגוני המודיעין בישראל עמלו על תרגומו. "פענוח החומר עדיין לא הסתיים, מדו בר בחומר משמעותי מאוד. כל פרט שם מאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ללכת ולשאול שא לות ולדרוש תשובות מהאיראנים".

בתום חודש שבו עמלו אנשי המו דיעין על החומרים שנאספו והבינו באיזה מכרה זהב מודיעיני מדובר, החליט נתניהו להציגו בחדר הסגל גל בבית הלבן בוושינגטון. רה"מ טס בתחילת חודש מארס השנה לפגישה עם הנשיא דונלד טראמפ, כשבאמ תחתו מזוודות עמוסות בחומר סודי מהארכיון האיראני, שאותן הציג לנ שיא. האמריקנים קיבלו באותו היום העתק של כל החומר שבידי ישראל והחלו לעבור עליו בעצמם, ובד בבד נמשכה העבודה בישראל.

החומר שנאסף הראה באופן חד משמעי כי איראן שיקרה לאורך כל הדרך, בטרם הגיעה להסכם הגרעין עם ארה"ב ועם המעצמות: שיקרה לגבי הפעילות שביצעה, לגבי החומ רים שברשותה, לגבי כוונותיה, ובעצם, שיקרה בכל הנוגע לתוכנית הגרעין שלה. עד כה הטענה הזאת נשמעה כמה פעמים, גם מפי נתניהו, אך ההוכ חות לכך לא היו חד משמעיות ולא היו ממוסמכות. אחרי קבלת הארכיון האיראני התבהרה התמונה לחלוטין, וכעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית )סבא"א( תצטרך לחשוב שוב עד כמה היא סומכת על האיראנים.

נתניהו תדרך אף הוא אתמול כתבים בלשכתו בנושא ואמר: "הפכנו את סי מני השאלה שלנו לסימני קריאה. למ דנו דברים חדשים מאוד, משמעותיים מאוד ורבים. כעת ברור כי האיראנים לא נכנסו לקהילת האומות ולא התמ תנו. ההפך הגמור קרה. אנחנו עומדים בפני החלטה מאז'ורית של ארה"ב )אם לפרוש מהסכם הגרעין, לשנות אותו באופן משמעותי או להשאיר את המצב

 ??  ?? פה קבור השקר: המחסן בטהרן, כפי שחשף רה"מ במצגת
פה קבור השקר: המחסן בטהרן, כפי שחשף רה"מ במצגת
 ??  ??
 ??  ?? מסמך מתוך המצגת האיראנית על תוכנית הגרעין
מסמך מתוך המצגת האיראנית על תוכנית הגרעין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel