Israel Hayom

From the outside, this was an innocent-looking compound החשיפה - בתיאום מלא

-

כפי שהוא(. זאת הסיבה לעיתוי חשי פת החומרים ולכן נחשוף את המידע בפני צוותים מקצועיים של הבריטים, הגרמנים, הצרפתים, הרוסים והסינים". מאיר בן שבת, ראש המועצה לביט חון לאומי, עדכן את גורמי המודיעין באותן מדינות וסיכם איתם כי יגיעו בסוף השבוע לישראל כדי להיחשף לחומרים, שיימסרו גם לנציגי סבא"א.

המסמכים העלו, בין השאר, כי צמרת המשטר האיראני מעורבת בכל פרט ומאשרת, לעתים בכתב יד, את כל הפרויקטים הקשורים לגרעין. כך, למשל, לגבי מסמכים של סמחני, שהיה שר ההגנה ואחר כך ראש המועצה לבי טחון לאומי איראני, וכך גם לגבי חמי נאי ורוחאני עצמם.

המסמכים - וגם בזה יש חידוש - שפכו אור על תוכנית הטילים הב ליסטיים של איראן, פרק שכלל לא קיים בהסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, ואשר רה"מ נתניהו דורש מהמעצמות לטפל בו כעת.

הגורם המודיעיני הוסיף כי חשיפת המידע לא פגעה בשום צורה בביטחון המדינה, וכי כל חשיפת המידע ותז מונה נעשו בתיאום מלא בין כל זרו עות הביטחון. המידע, לדבריו, נשמר בסוד במשך כמה חודשים, עד לרגע שעודכן הקבינט המדיני ביטחוני בפ רטים, לראשונה בצהרי היום שבו נת ניהו הציג את המידע בשידור חי. הוא הוסיף כי לא נכונות הטענות שהחו מרים שנתפסו היו ידועים גם קודם, ואף גלויים בדו"חות שונים פומביים, וכי ההפך הוא הנכון: מדובר בחומרים בעלי ערך עצום, בכמות עצומה, ולא דומים לכל מה שפורסם עד כה.

נתניהו אמר אתמול כי הוא מקווה שהמידע שאליו נחשפו מנהיגי העו לם, וזה שייחשפו אליו בעתיד, ישפי עו עליהם להבין כי את הסכם הגרעין "יש לבטל או לתקן באופן משמעותי, והכוונה פשוט להפוך אותו על כנו".

הגורם המודיעיני הוסיף כי מה שד רוש כעת הוא לעצור את תזרים המימון של העולם לאיראן. הסרת הסנקציות הובילה לכך שהוזרמו 15 מיליארד דו לרים לאיראנים ואלו, לדבריו, ניצלו את המשאבים הכספיים העצומים כדי להשיג דריסת רגל במדינות במזרח התיכון. אם הנשיא האמריקני יבטל את ההסכם והסנקציות יחזרו, תהיה זאת מכת מחץ לכלכלה האיראנית, כזו שתאלץ אותם לבחור: או להפ סיק להזרים כספים לטרור ולכיבוש מרחבים ולתוכנית הגרעין, או לפגוע באורח החיים הכלכלי של האוכלוסייה שלהם ולהסתכן במחאות חברתיות.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר: "חזרתי מארה"ב ועשיתי פרפראזה על הדברים של מזכיר ההגנה, מאטיס, שלמדינת ישראל יש שלוש בעיות: איראן, איראן ואיראן. יש לנו ארבע בעיות: איראן, איראן, איראן והצביעות. מה שראינו בזירה הבינלאומית זה מין מחזה סוריאליסטי, כאשר אותן מדינות שלפני הרבה מאוד שנים תמכו בהסכמי מינכן ובהסכם ריבנטרופ מולוטוב, ממשיכות לטמון ראש בחול ולהתעלם מן המציאות ומאיראן, המנסה לערער את היציבות בכל המזרח התיכון. זו אותה איראן שרודפת את חופש הביטוי, את המיעוטים ואת כל הערכים הדמוקרטיים".

אבל היה גם מי שהעביר ביקורת על ההחלטה לתת פומבי למבצע. "אנשי המוסד לא צריכים להיות חלק מהדיון הציבורי", אמר בראיון לרדיו 103FM המשנה לראש המוסד, רם בן ברק )יש עתיד(, "המוסד יודע לבצע מבצעים שכאלה ולא צריך לדבר על כך. אנחנו אוספים נתונים על תוכנית הגרעין של איראן כבר 20 שנה, עשינו מבצעים מפוארים שכאלה בעבר והיה לי חלק באיסוף מידע שכזה לפני 20 שנה, אך אף ראש ממשלה לא העלה בדעתו לחשוף את הפרטים".

 ?? צילום: קוקו ?? נתניהו מציג את המבנה שבתוכו שכן ארכיון הגרעין בטהרן
צילום: קוקו נתניהו מציג את המבנה שבתוכו שכן ארכיון הגרעין בטהרן
 ??  ?? פירוט הגדלת טווח הטילים האיראניים
פירוט הגדלת טווח הטילים האיראניים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel