Israel Hayom

הסכם, פרישה "המידע החדש חשוב"

הערכות: "טראמפ נוטה להכריע בעד נטישת הסכם הגרעין" ● גורמים בכירים: "החשיפה הישראלית תסייע להצדקת ההחלטה" ● מומחי מודיעין: ייתכן שעכשיו אפשר לגבש עם טהרן הסכם משודרג - ואף לשכנעה לצאת מסוריה

- יואב לימור ניו יורק

"הנשיא דונלד טראמפ נוטה להכריע בעד נטישת הסכם הגרעין עם איראן", כך העריכו את מול מקורות בכירים. לדבריהם, ההחלטה האמריקנית אינה קשורה לחשיפת מסמכי הגרעין בידי ישראל, אולם "השקר האיראני שנחשף יסייע לנשיא להצדיק את החלטתו".

טראמפ צפוי להכריע בנושא ב 12 במאי. בימים האחרונים מנהלת ארה"ב מגעים עם פורום ה 5+1 - המדינות הח תומות על ההסכם עם איראן - ובראשן בריטניה, צרפת וגרמניה. ההערכה היא שהמדינות הללו לא יצטרפו למהלך האמריקני, אולם יקשה עליהן להמ שיך במסלול של "עסקים כרגיל" מול איראן, משום שנטישה אמריקנית של ההסכם תגביל את יכולתן של ממשלות וחברות אירופיות לסחור עם טהרן ות חייב אותן לבחור בינה לבין ארה"ב. בוושינגטון מעריכים כי הגברת הלחץ על טהרן, כפועל יוצא מביטול הסכם הגרעין, תעצים את אי היציבות הפני מית באיראן על רקע הקשיים הכלכ ליים הגוברים במדינה. התקווה האירא נית היתה שהסכם הגרעין ישפר את המצב הכלכלי בה, אולם בפועל נמשך השפל הכלכלי באיראן, כולל קריסה של המטבע המקומי. בארה"ב מקווים כי בעקבות כך תתעורר מחדש המ חאה העממית באיראן, עד כדי איום אפשרי על שלטון האייתוללות. זאת אף שהשלטון באיראן הוכיח בש נים האחרונות נחישות רבה בהת מודדות עם גלי המהומות במדינה. על רקע ההחלטה האמריקנית הצ פויה, עוסקים בימים האחרונים מומחי מודיעין בהערכת התגובה האיראנית למהלך. האפשרות המטרידה ביותר היא שאיראן תנטוש גם היא את ההס כם, ותנסה לפרוץ אל הפצצה. בארה"ב מעריכים כי יידרשו לה ‪3 2‬ שנים כדי לייצר מתקן גרעיני - מספיק זמן כדי לאפשר סיכול צבאי או מדיני של האיום. על הרקע הזה מעריכים הב כירים כי למרות ההצהרות הלוחמ ניות בטהרן, איראן כעת "סחיטה ול חיצה", וייתכן שיהיה אפשר לגבש "הסכם משודרג" איתה, שיכלול לא רק הגבלות ממושכות יותר על יכול תה להעשיר אורניום וכן פיקוח הדוק יותר על תוכניתה הגרעינית והמתקנים הגרעיניים שלה, אלא גם הגבלות על פרוייקט הטילים ארוכי הטווח שלה; ובעיקר - על מאמצי ההתבססות שלה בסוריה שמטרידים מאוד את ישראל. הבכירים העריכו כי איראן תהיה מו כנה לוותר על פעילותה בסוריה כדי לשמר את הסכם הגרעין, ומכאן שמ דובר ב"נקודת מפנה פוטנציאלית" שעשויה לבלום את השפעתה באזור.

בינתיים, בוושינגטון לא נותרו אדישים לחשיפת השקר של טהרן. "הראיות עולות בקנה אחד עם מה שארה"ב יודעת זה זמן רב", אמרו שלשום בבית הלבן, "לאיראן היתה תוכנית נשק גרעיני ענפה וחשאית".

לפי ההודעת דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס, ארה"ב "מוד עת למידע שישראל פרסמה וממשיכה לבחון אותו בזהירות". "המידע מספק

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? טראמפ, אתמול
צילום: אי.פי.אי טראמפ, אתמול
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel