Israel Hayom

אירופה בקרב בלימה: "המידע הישראלי יכול לקדם הסכם משלים עם איראן" אחרי שמוגריני אמרה כי במסמכים "אין ראיה להפרת הסכם הגרעין": צרפת וגרמניה מרככות את הטון ● פריז: "החומר יוכיח שצריך לדרוש מאיראן ערבויות" ● ברלין: "ביטחון ישראל - בלב מדיניות החוץ שלנו"

- אלדד בק, ברלין

אירופה מרככת את עמדתה ביחס לחשיפת "ארכיון הגרעין הצבאי" האיראני בידי ישראל: לאחר שהנציבה העליונה לענייני חוץ ובי טחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, העריכה שלשום כי במידע שחשפה ישראל אין כל ראיה להפרה איראנית של "הסכם הגרעין עם הקהילייה הבינלאומית", נשמעו בפ ריז ובברלין הערכות זהירות יותר.

משרד החוץ הצרפתי, למשל, קבע שהמידע המודיעיני שהשיגה ישראל על תוכנית הגרעין הצבאית של איראן יוכל להוות בסיס לקידומו של הסכם משלים ארוך טווח עם איראן. "יש ללמוד ולהעריך את המדיע באופן מפורט", אמרו במשרד, "המידע החדש שהוצג בידי ישראל יכול לאשר את הצורך בערבויות ארוכות טווח לגבי תוכנית הגרעין האיראנית, כפי שה נשיא מקרון הציע". מקורות בפריז ציינו כי מאז שובו בשבוע שעבר מוושינגטון, שם נועד עם הנשיא דו נלד טראמפ ודן עימו בעתיד הסכם הגרעין עם איראן, שוחח מקרון בט לפון עם מנהיגי ישראל, איראן, רו סיה, בריטניה וגרמניה לגבי הרחבת ההסכם בין איראן לקהילייה הבי נלאומית. ההסכם, כך אמרו, עשוי להתרחב באופן שיכלול התייחסות לאיסור פיתוח נשק גרעיני בתום תקופת "הסכם וינה", הגבלות על תו כנית הטילים הבליסטיים האיראנית וצמצום המעורבות האיראנית ברחבי המזרח התיכון.

בגרמניה הצהיר שר החוץ, הייקו מאאס, כי "ביטחונה של ישראל עומד במרכז מדיניות החוץ הגרמנית, ולכן גרמניה תנתח באופן מדויק את המי דע הישראלי". מאאס דרש מהסוכ נות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית )סבא"א( לבצע בדיקה מדויקת של המידע שבידי ישראל. "הסכם וינה עם איראן אינו מבוסס על אמון ואמונה אלא על פיקוח חסר חורים", הדגיש, "סבא"א צריכה לקבל עכשיו, בהק דם האפשרי, גישה למידע הישרא לי ולברר אם יש בו ראיות להפרת הסכם הגרעין". עם זאת, מאאס ציין כי גרמניה מתנגדת לביטול ההסכם עם איראן: "מאחר שאנחנו לא יכולים לאפשר שאיראן תשיג נשק גרעיני, חייבים לשמור על מנגנוני הפיקוח של הסכם וינה".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel